Gå til innhold

"sovekurer" - kyssemetoden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser av og til på den tyske babysiden elteren.de. Kom over metoder for å få barnet til å sove, og falt for kyssemetoden. Gjorde et forsøk på å oversette som jeg limer inn her. Alle metodene gjelder for litt større unger enn babyer da, sovekurer på babyer passer vel ikke..

Må bare si at Ferbermetoden også er nevnt på den siden , men det står at da må barnet ikke være mye yngre enn to år, og man må ha kontakt med en barnelege eller barnepsykiater og ha prøvd alt annet før denne metoden brukes. Ville bare nevne det, siden jeg har hørt om mange som bruker Ferbermetoden på babyer og prøver ut dette selv.

Kyssemetoden

Når er det meningsfullt å bruke metoden?

Barnet er spesielt urolig om kvelden og du føler at noe må endre og vil gjøre dette på en myk måte.

Slik gjør du det

Denne innsovningsmetoden baseres på belønning. Etter kveldsrutinene legger du barnet og gir det et god natt-kyss på kinnet. Så lover du det å komme tilbake om et minutt og kysse igjen – men bare hvis barnet ligger med hodet på puta eller madrassen. Hvis barnet forsøker å stå opp, irettesetter du ikke, men skyver det forsiktig tilbake på puta og minner på at du bare kysser hvis det blir liggende. Prøv å gjør en lek ut av det. Du vil fort merke at antall kyss og tiden barnet bruker for å sovne blir færre/mindre for hver kveld.

Dette hjelper deg

Vær streng med reglene og gi belønning med kyss uten at du sier noe, ikke gjør noe annet. Vær forberedt på at du må kysse mye og lenge de første nettene. Hold deg borte når du merker at barnet er i ferd med å sovne.

Mulige situasjoner

Mange barn kan la seg kysse i flere timer de første gangene. Prøv likevel å være konsekvent og rolig. Hvis du greier det er du på rett vei. Men denne metoden kan være anstrengende for ryggen din, siden du må bøye deg ned for å kysse barnet så ofte. Hvis du har problemer med det, kan du også stryke barnet over handen eller over hodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...