Gå til innhold

Kan legen nekte meg sykemelding videre?

Anbefalte innlegg

Har nå vært sykemeldt siden uke 14 pga mye kvalme og oppkast.

Jeg har rett og slett ikke klart å jobbe pga kvalmen.

Jeg jobber på ett sykehjem hvor det er mye lukter, som jeg egentlig ikke reagerer på til vanlig, men nå har det blitt grusomt.

Jeg ringte legen nå forje uke for å spørre om å få sykemelding videre, men nå fikk jeg plutselig bare 50 %

Probleme er jo at jeg ikke kommer meg til jobb en gang før jeg begynner å spy. Jeg må stoppe flere ganger på vei til jobb for å spy. (har en kjøretur på 50 min til jobb)

Kan han virkelig tvinge meg til å jobbe når jeg er så dårlig?

Det går jo faktisk ikke bare ut over meg, men kollegaene og pasientene også!

Off..

Fortsetter under...

Desverre så er det legen som avgjer om du har krav på sjukemelding, og her har dei blitt veldig strenge. Men eg synes det er rart at legen ikkje sjukemelde deg lenger. eg er i veke 20 nå og spyr endå, Hyperemisis, og slik hadde eg det sist svangerskap og. Kanskje du bør vurdera legebytte siden han er så ufølsom, kraftig nedgang i vekt burde jo var bevis godt nok for han. For eg reknar med at du har gått masse ner viss du er så dårlig.

Anbefaler deg å ta kontakt med en annen lege, så forklarer du saken din og forteller hvordan du har det.

Om du er så dårlig så burde du virkelig få sykemelding.

Som du sier det går ikke bare ut over deg, men andre også. Og i tilegg så er det virkelig ikke bra å presse seg for mye når man er gravid, da får ikke kroppen energi nok til å komme seg. Og da er man dårlig lenger, og man kan også bli mere dårlig om man ikke tar det med ro.

Noen leger har bare ikke forståelse for hvor tungt og slitsomt det er å være dårlig og gravid.

Etter min mening burde du vel få en ny time hos legen, han kan jo ikke vurdere deg bare ut ifra en telefonsamtale... Utenom det synes jeg det er rart om du ikke skulle få 100% sykemelding. Snakk med legen ansikt til ansikt og forklar situasjonen, så ordner det seg sikkert. Om han fremdeles ikke gir deg sykemelding hadde jeg vurdert å bytte lege.

Enig med Synnove75 - hvis du bare har snakket med en helsesekretær eller noe på telefonen, er det jo vanskelig å vite hva legen din faktisk fikk formidlet videre, også. Få legetime hvor du får forklart problemet, ansikt til ansikt. Høres jo rart ut hvis legen virkelig mener du skal jobbe 50%, hvis du spyr flere ganger på vei til jobb...! Du kan jo også høre med legen ang kvalmestillende - ikke for jobbens del, egentlig, men for din livskvalitet.

Annonse

Ja, jeg ville også snakket med en annen lege. hadde du nå vært hypokonder før du ble gravid, så hadde jeg kanskje forstått legens valg. men her må de faktisk ha litt tillit til pasienten. Det er snakk om at man går gravid i 9 mnd. Det er ikke snakk om sykemld på ubestemt tid.

Tusen takk for svar :)

Jeg gikk mye ned i vekt i begynnelsen, så fikk jeg Afipran mixtur mot kvalmen i noen uker og 100 % sykemelding.

Dette hjalp myye på, og jeg klarte faktisk å ha noen dager inni mellom hvor jeg IKKE kastet opp. Jeg var da også bare i ro, noe som jeg også tror hjalp på.

Jeg begynte å legge på meg igjen da når jeg begynte på Afipran, og har tilsammen lagt på meg 4 kilo. (har heller aldri hatt problemer med å legge på meg)

Jeg har nå fått beskje om at jeg ikke får mer Afipran, samtidig som han bare ville sykemelde meg 50 % og da var det rett tilbake til der jeg begynte.. nemlig over doskålen!

Har heller aldri vært hypokonder, men nå har jeg vært en del innlagt på sykehus med kronisk magesykdom.. (men dette burda da være god grunn)

Vet ikke hva jeg skal gjøre nå, for jobbe klarer jeg jo ikke, å har heller ikke en veldig forståelsesfull sjef..

Men får vell ta kontakt igjen med legen.. kansje jeg får komme til nå..

Har ikke vært hos legen siden jeg ble sykemeldt i uke 14, har bare fått sykemelding via telefon.. Å nå får jeg verken time eller sykemeldingen..

Frustrert.

det hørres ganske vilt ut ja. Teit lege. Får du ikkje meir kvalmestillande så kan du jo prøva postafen som er reseptfritt. Og multivitamin hjelper deg og. Men veit sjølv at stress og tidspress gjer kvalmen verre, så ring ein annan lege. Og dei kan jo ikkje nekta deg time, dei har jo hastetimar kvar dag som skal ta meir akutte tilfeller...

Takk for svar : )

Har snakka me jordmor idag, men fikk ikke time der før torsdag, men hun sa va jeg skulle si til legen, og hilse fra jordmor å si at jeg måtte få time, for det hastet.

Jeg fikk fortsatt ikke time, men hun som satt å tok telefonen var litt mer forståelsesfull og hun snakket med legen og ringte meg opp igjen kort tid etter,

Så jeg fikk forandret sykemeldingen min til 100 % så det var jo bra!

Føler at jeg ihvertfall kan slappe litt av nå, å da kommer formen seg igjen.

Håper virkelig kvalmen gir seg før den 8 oktober, da sykemelingen går ut igjen! Så jeg slipper all dette tullet igjen..

Vurderer å bytte lege uansett :)

Jeg har ihvertfall lært at vi må STÅ PÅ VÅRT for å få ting igjennom.. som jordmor sa, så er ingen svangerskap like, og noen spyr faktisk i 9 mnd! derfor er d løye at LEGEN sa at jeg hadde vært syk lenge nok, og at d ikke var normalt å spy nå så jeg måtte bare ta meg isammen!

Takk for alle tilbakemeldinger! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...