Gå til innhold

En hønemor som spør. Barn og små hunder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn på 5 og 8 år. Hvis en f.eks. Bichon Frisè finner ut å angripe et av barna mine. Hvor stor skade kan de gjøre? Tenker å skaffe oss en familiehund, men vet også at hunder aldri skal være alene sammen med barn. Men en 8 åring alene sammen med en Bichon kan da ikke være så farlig..blir jo umulig at de aldri skal være alene sammen med evt en hund???

Skrevet

Selv små huner har skarpe tenner og kan vannsire et barn på kort tid.

At hunden er liten gjør ikke saken noe tryggere da de ofte har kortere lunte for å bli aggresive.

Men selvfølgelig er str en fordel når det gjelder å få bort hunden, da er det jo lettere med en på 5 kg enn en på 50.

Skrevet

Med små barn ville jeg mye heller valgt en større hund, da de oftere har bedre lynneog er lettere å dressere....

Vi har både liten (pommeranian) og stor (schæfer) og det er ingen tvil om hvem som egner seg best til familiehund. Når vi er på tur er det den store som barna kan gå med, det er den de leker med og det er den som oppsøker barna for kos.

Det er ikke bare min erfaring, men generelt så anbefales større hunder til småbarnsfamilier.

Skrevet

Hei og takk for svar. Det med størrelsen og snillhet er jeg nok ikke sikker på. Jeg vet om mange snille store hunder ja, men mange små også :) vi tenker ikke på Bichon Frise det var bare et eksempel.

Men dere med hunder og barn. Er barna aldri alene med hunden?? Ikke for 5 min engang? (tenker ikke på hunder og babyer, men litt større barn slik som mine).

HI

Skrevet

Jeg vil tro at en 8-åring er stor nok til å holde seg unna situasjoner som gjør at hunden angriper. En bichon kan nok ikke drepe et barn på 5, men den kan lage stygge sår i ansikt og på hender, for ikke å snakke om mentale sår. De aller fleste jeg vet som er redd hunder ble bitt som små.

Men husk at det ofte går bra! Er det første hunden til samtlige voksne i familien hadde jeg kanskje ventet litt til. Men hvis dere er vant med hund går det sikkert bra. Det som er viktig er å oppdra både hund og barn i forhold til hverandre. Barna må lære at hunden ikke er en leke, og at den skal ha frisoner hvor det ikke er lov å mase på den. De må lære at hunden skal komme til dem, de skal ikke følge etter hunden osv. Hunden må lære at barna ikke er til å bite i (selv ikke når den er 8 uker og biter uskyldig på alt som er).

Min erfaring med bitende hunder (jeg er dyrlege, så jeg møter endel redde hunder) er at de små har mye lavere terskel for å bite enn de store (og bichon troner høyt på "bitelista" sammen med papillon og dvergpuddel).

Skrevet

Enhver hund kan gjøre en ganske stor skade hvis de biter. Det kommer ann på hvor hardt de biter, og hvor stor kjeven er.

Men hvis du skal gå rundt å bekymre deg for at hunden KAN angripe så burde du ikke skaffe deg hund, for den negative energien overføres lett på hunden.

Jeg prøver å ikke la mitt barn på 5 år være alene med hunden. Men hvis hun f.eks sitter å ser på barnetv og bikkja ligger og sover på plassen sin eller ett eller annet sted i rommet så går jeg på do og tisser i fred og ro. Altså man kan ikke være helt hysterisk heller. Men jeg forlater f.eks aldri barnet mitt alene i en leke situasjon med hunden.

Men ligger bikkja rolig og jeg vet at hun er i en rolig tilstand og barnet mitt forholder seg rolig, er jeg trygg på at jeg forlate rommet for å hente noe eller gå på do f.eks. Men man må nesten se ann situasjonen. Er hunden eller barnet stressa så er det ingen god situasjon.

Skrevet

Klart ungene og hundene er "alene". Jeg er ofte i rommet ved siden, går ikke med hundene i bånd inne altså ;-) Ungene vet godt hvordan de skal håndtere hundene og de har lite fokus på hundene så det har aldri vært noe problem. Ungene og hundene løper fritt inn og ut av huset om sommeren så det er ikke alltid jeg har alle under fullt oppsyn. Hundene vår går bort fra barna når de ikke lenger vil leke med dem.

Barna vår er snart 4 og 6 år. Eldstemann på 6 kan fint gå tur alene rundt huset med den største hunden.

Skrevet

Hei dyrelegen :)

Har du noe erfaring med Bichon Havanais? Dette er jo en rase i Bichon-familien, men de har gjerne forskjellige lynner. Har du vært borti denne rasen?

Før vi henter valpen (og i god tid før det) skal vi lære barna våre hvordan de skal oppføre seg mot hunder. De vet ikke at vi skal ha valp ennå, men har allerede begynt opplæringen. hehe. De vet at en valp ikke er en leke. De vet at hvis valpen vil ha ro så må den få det. Og de vet at man aldri skal løfte opp en valp (men sitte på gulvet)..ja osv.

Men det hadde vært interessant å høre om du har erfaring med Havanaisen altså :) Bitt, helseplager etc

HI

Skrevet

Jeg har bare en 3-4 havanaiser, hvorav 2 er veldig unge, og da er det nesten aldri noe problem. Den eldste havanaisen som kommer fast til oss er så og si tannløs og særdeles aggresiv. Det går ikke an å ta i den uten at eieren holder hodet eller ha på den snutebånd. Men de andre er hyggelige og friske. Og det er mange hunder som er surere hos oss en ellers (fordi de er redde). Tror det er tannproblem som er rasens største utfordring, på linje med mange andre småraser.

Skal jeg anbefale en liten rase på grunnlag av lynne ville jeg si Cavalier King Charles spaniel. jeg har til gode å se en cavalier så mye som lette på overleppa. Men her kjøper du med en risiko for helse, for de er arvelig belasta med mange ulike sykdommer. Ellers er dansk-svensk gårdshund en veldig hyggelig og frisk rase.

doktor dyregod

Skrevet

... og når jeg skriver at "jeg har", så gjelder det såklart "har som pasient"

Skrevet

Takk for svar dr. dyregod :) og dere andre også selvfølgelig!

Det har faktisk stått mellom de to rasene. Cavalier og Bichon Havanais. Vi har vært og hilst på oppdretter for Havanais og det var hunder med et veldig godt lynne. Vi har lest utrolig mye om begge rasene, men kommet fram til at Havanaisen er rasen for oss. Vi hadde først bestemt oss for Cavalier, men etter å ha lest mye om den, så tør vi faktisk ikke ta sjansen på den pga sykdommene. Spesielt tenker jeg på hjertefeil og Syringomyelia! En forferdelig sykdom hos disse stakkars små. Og det er ingen garantier selv om man finner en seriøs oppdretter som scanner avlsdyrene.. så da tror jeg Havanaisen kan være et godt alternativ. Ikke røyter den heller, noe som er et stort pluss. Og pelsstell kan jeg godt ta meg av. Kan du anbefale denne som familiehund? jeg lese svært mye positivt om denne rasen, i forhold til barn også.

HI

Skrevet

Ja, det er i utgangspunktet veldig hyggelige hunder. Jeg liker den veldig mye bedre enn frisèen. De er veldig fine med "sportsklipp" (alt klippet jevnt til ca 4-5 cm lengde), jeg personlig syns det er finere enn den lange pelsen :)

Skrevet

Takk for svar. Liker også at de er klippet. Vår hund blir ikke brukt til utstilling (men spørs om oppdretter selger til noen som skal klippe).

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...