Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. september 2010 #1 Skrevet 27. september 2010 Lillesøster (1 uke gammel) sliter litt m gulping og luft i magen om natta, og er generelt veldig glad i kroppskontakt. Hun roer seg derfor veldig godt når hun får ligge på bryskassen min og sove, og i natt var det det eneste som funket. Jeg halvsitter/ ligger, med noen ekstra puter i ryggen- men baby ligger jo likevel i mageleie- hvordan blir dette i forhold til krybbedød osv? Noen som vet?
Gjest Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 Hun koser seg sikkert der, men pass opp, pass opp! Ikke skjem henne bort - plutselig har hun vent seg til det og nekter å sove noe annet sted...
Collette Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 Kan vel ikke skjemme bort en nyfødt, Kakao? Finnes jo ikke noe mer naturlig enn en baby som sover på mors bryst. Det går helt sikkert fint, Lykkeli. Det er faktisk det perfekte stedet for henne. Din overflatetemperatur er jo økt på forsiden av brystet for å holde babyen god og varm. På sykehus i Sverige bruker de Kengurumetoden på premature og den erstatter faktisk kuvøse for mange barn som er født etter uke 30. Metoden går ut på at barnet er bundet fast på mors kropp 24 timer i døgnet. Jeg tror uansett at du fort vil merke om hun sliter med noe, når hun er så tett inntil deg. Sikkert mye fortere enn hvis hun hadde ligget (på ryggen) i egen seng.
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. september 2010 #4 Skrevet 27. september 2010 Jeg gjorde ofte det, men etter at hun plutselig falt nedimellom bena mine under dyna, og jeg ikke oppdaga det fordi jeg var gørrsliten og ikke haded sovet godt på 4 mnd'r, så lot jeg det være. Sånn utover det tror jeg ikke det gjør så mye. Minsten har sovet på magen fra han ble født, fordi han ikke klarte å sove på ryggen...
lille sprelle Skrevet 27. september 2010 #5 Skrevet 27. september 2010 vi fikk ikke noen reaksjon på sykehuset da vår premature lå slik og sov oppå pappaen sin (som også sov). Har praktisert dette litt, men da med den voksne i skråstilling (sånn etter at vi kom hjem mener jeg). Hadde ikke latt det bli noen vane. For å få ut luft: La barnet ligge på armen din på følgende måte: Legg hodet i albuekroken din og la beina dingle ned på begge sider av underarmen din (slik at magen ligger på underarmen din) Det gir ett lett press på magen og vår snupp sovnet ihvertfall slik mange ganger.
tine0810 Skrevet 27. september 2010 #6 Skrevet 27. september 2010 Jeg tror det går veldig fint, bortsett fra at dere ikke må ha på så mye tøy fordi man blir veldig varme:-) Husker jeg fikk beskjed på sykehuset der jeg fødte (riksen) at vi skulle ligge sånn på sykehuset for at mini skulle bli flinkere til å puppe + bli godt kjent med mamman sin:-) Så vi lå litt sånn innimellom....veldig koselig, og ikke noe problem....og det begrenset seg avtok etterhvert. Ikke noe vi gjorde hver dag/hver natt, men innimellom!
Hanna30 Skrevet 27. september 2010 #7 Skrevet 27. september 2010 Jeg tror det er noe helt annet enn å la de ligge på magen i senga mot et mykt underlag. Vi fikk iallefall anbefalt allerede på sykehuset at babyen skulle ligge slik på kroppen vår, det er så trygt for dem. Og gutten min sov slik ofte på pappas bryst da han hadde kolikk. (Hos meg ble han bare urolig fordi han ville ha pupp) Hvis man sover kjempetungt og ikke merker om babyen rutsjer ned eller får dyna over seg så er det skummelt. Men jeg var aldri redd for det, jeg sov veeeldig lett de første par månedene, og merket hver minste bevegelse fra ham (selv om han lå på pappaen, jeg lå jo rett ved siden av). Man skjemmer IKKE bort en så liten baby! De trenger kroppskontakt! Min sover først nå i egen seng og nå er han tre måneder. Han har sovet på oss eller i senga vår fram til nå for han har hatt vondt i magen og sovet dårlig. Ikke fått noen dårlige vaner likevel. Nå når han ikke har vondt lenger sover han så fint i egen seng atte! Blir jo bare stress om man skal gå og være redd for å skjemme dem bort og få inn rutiner og sånt så tidlig. Jeg prøver iallefall å gjøre det som er best for ham og meg i øyeblikket, og om det skulle få noen negative konsekvenser senere så får jeg ta det da. Ikek vits i å lage problemer før de er der. Litt utenfor det du spurte om dette da, men ville bare kommentere i forhold til innlegg lenger opp..
lille sprelle Skrevet 27. september 2010 #8 Skrevet 27. september 2010 glemte å si at spedbarn i sengen er fy dersom man røyker eller går på medisiner. Det er ivhertfall den siste anbefalingen jeg leste.
barbalib har to fine gutter Skrevet 27. september 2010 #9 Skrevet 27. september 2010 Det er vel som nevnt over her, at man har god kontroll på babyen når man har den på kroppen. Men jeg lurer litt på om man kan ha dem i bæresjal, eller blir det for tett? Da sønnen min var nyfødt, sovnet jeg ofte med han på brystet, og jeg mistet han aldri, men jeg husker jeg kunne våkne om morgenen og få meg en støkk fordi jeg hadde glemt at jeg hadde lagt han i senga
Gjest Skrevet 27. september 2010 #10 Skrevet 27. september 2010 Hei! Begge mine gutter har sovet på brystet mitt fra de var nyfødt. De roet seg ned og sov så godt der, spesielt lillebror som var plaget med kolikksmerter de første månedene. Lillebror legger seg fint å sove i sin egen seng nå. Jeg stresset ikke med at de ble for skjemt bort av den grunn. Det var så naturlig og godt for både meg og guttene mine. Jeg sover veldig lett og har aldri hatt noen ekle opplevelser. Leste en artikkel en gang om hvorfor mageleie i større grad førte til krybbedød. Hvis jeg husker riktig var det flere ting bl.a bakterier o.l i madrassen og dårligere lufttilførsel.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 27. september 2010 Så bra, da fortsetter jeg nok med dette hvis d trengs=) Er ikke redd for å skjemme henne bort, hun er jo bare et lite spedbarn enda!
sillyfilly og Olivia Skrevet 27. september 2010 #12 Skrevet 27. september 2010 Jeg måtte det i perioder. Hun sov bare på brystet mitt når hun hadde vondt i magen. Det gikk veldig greit.
L&M Skrevet 27. september 2010 #13 Skrevet 27. september 2010 Gjorde det samme med jenta vår, var einaste måten å få litt søvn på. Men hs var absolutt ikkje fornøgd når eg spurte ho om ho meinte det var trygt =/ Men var "bedre" enn å legge ho på magen i senga eller vogna, for vi ville kanskje våkne viss ho slutta å puste. Hehe, d verste er vel at vi sikkert ikkje hadde gjordt det, var rett og sett utslitte og sov ufattelig tungt. Var eit par ganger ho sklei ned i senga =/ men er redd eg hadde gjort det samme igjen viss vi får en ny kolikkunge..
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 28. september 2010 #14 Skrevet 28. september 2010 Litjfjert her i huset sov i vår seng ved siden av meg med et teppe rullet som en pølse mellom oss til han var 4 mnd, for han spiste så ofte om natten (og om dagen..) Her snakker vi annenhver time døgnet gjennom i 4 mnd.. Han spiste lite, men ofte.. Slik var han (er forsåvidt sånn nå også, men nå er han jo en del større og spiser grøt og middag, men allikevel ofte og lite sammenlignet med f. eks barna på hs-gruppa vår..) Det var iallefall veldig praktisk å bare legge meg inntil han å amme han, legge meg over på min side av pølsa å sove videre etterpå.. Jeg hørte han puste og nærheten hjalp meg da jeg slet litt med produkjonen av melk siden han aldri tømte meg.. Han er nå 10 mnd og vi er oppe å gir 1 flaske om natta enda.. Har prøvd oss frem å bare gi en liten skvett (30-60 ml) fordi Helsesøster mener at han skal sove hele natten og bare våkner akkurat da for å få belønning, men da sover han toppen 2 timer og våker å må ha mere mat, så virker bare som han trenger den ene flaska på natten enda, og da får han den. Nå skled jeg litt ut av spørsmålet ditt, men jeg holder iallefall mot at du må gjøre hva som fungerer best for deg og datteren din, for ingen barn er like, man kan ikke putte dem inn i en A4 verden. Og med mindre du sover som 10 steiner mens hun ligger på brystet ditt er det vel ikke noe i veien for at hun ligger der.
rampete robin Skrevet 28. september 2010 #15 Skrevet 28. september 2010 Minste min har også sovet på magen fra han ble født. Vært det eneste som har roet han. Jeg var litt urolig de første 2-3 ukene, og likte best å ha han på brystet for å ha kontroll på pustingen, men etter det har han ligget i senga si. Ble sterke i nakke og rygg av mageleie. Snudde seg da han var 6 uker.
Bubba75 Skrevet 28. september 2010 #16 Skrevet 28. september 2010 Vår eldste sov kun sånn de første ukene. Hun hadde kollikk, så stort sett bar vi henne, men ofte sovnet hun på brystet til pappaen. Er man desperat nok etter søvn, så gjør man det som funker.
gullis og snuppis Skrevet 28. september 2010 #17 Skrevet 28. september 2010 Jeg gjorde det samme i starten med vår første. Han roet seg best på brystet mitt, og siden jeg også var trøtt endte det som regel med at vi sovnet sånn begge to. Var litt urolig for det i starten, men etter hvert begynte jeg å sette pris på det. Det var jo utrolig koselig, og trygt og godt for babyen. De har bare godt av kos og nærhet! Når den blir større vil den nok ikke roe seg så lett på brystet ditt lenger, men kanskje sovne lettere i sengen. Og når man er nybakt mor så sover man oftest lett, og vil våkne om babyen sklir ned eller ynker seg, så tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Nyt spedbarnstiden!
*MariDuBedårer* Skrevet 28. september 2010 #18 Skrevet 28. september 2010 Jeg har hørt at dette ikke er bra....babyen skal ikke ligge lenge på magen uansett, og pga din kroppsvarme greier ikke babyen å regulere varmen selv. Det kan bli overopphetet, noe som kan være farlig. De sier at dersom babyen skal ligge i sengen sammen med noen, skal han/hun ligge for seg selv, med egen dyne. At den ligger oppå sånn litt ellers er greit, men ikke for å sove, og når du sover. Jeg hadde ikke turt å ta sjansen på dette, for tenk hvis....skrekk og gru :S
Aliena Skrevet 28. september 2010 #19 Skrevet 28. september 2010 Hadde jeg aldri tatt sjansen på. Greit hvis man er våken selv, men ikke når man sover.
Ubrukelige hengerumper... Skrevet 28. september 2010 #20 Skrevet 28. september 2010 Her sov mini på magen min de første 6 ukene:) Fungerte kjempebra!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. september 2010 Forfatter #21 Skrevet 29. september 2010 Ser at det er litt forskjellige meninger ute og går, så litt vanskelig å avgjøre synes jeg. Vet liksom ikke helt hvem man eventuelt kan spørre heller, som "fagperson" liksom? Helsesøstre vet vel ikke mer enn de fleste her inne, så litt usikker. Hmm.. Men tenker at det å ligge på brystet, når man selv sitter halvveis oppreist- blir noe annet enn å ligge flatt på magen med ansiktet ned i en myk madrass, men samtidig- faren for å rulle ned er jo tilstede også- så ikkje vet eg ikkje..
Synnøve_Solbakken Skrevet 29. september 2010 #22 Skrevet 29. september 2010 Kanskje du kan sende mail til lub? For det er vel krybbedød du frykter? Syns det er litt skummelt å si til andre at det går helt fint, bare fordi det har greit med sine egne barn. http://www.lub.no
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. september 2010 Forfatter #23 Skrevet 29. september 2010 Ja, det skal jeg sannelig gjøre! God ide, var inne på tanken selv også=) Gjør det nå jeg, så håper jeg at de vil gi et konkret svar!
tine0810 Skrevet 29. september 2010 #24 Skrevet 29. september 2010 Blir veldig glad hvis du informerer oss andre....dersom du får svar:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå