Gå til innhold

Irritert over samboer :(:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ligger å sover til langt utpå formiddagen (han jobber mye kveldskift) og når han først våkner så er han ikke så veldig behjelpelig med ting å gjøre her hjemme... :( grrrr jeg blir så sint at jeg nesten sprekker til tider...

Jeg ble sykemeldt 100 % for resten av tiden fram til permisjonen, for et par uker siden.. og siden det så har han jaggu nesten ikke gjort en dritt her hjemme...

Og med tanke på at jeg datt på rumpa på fredagen (alt er helt bra med den lille i magen :) ) og har fått veldig vondt i bekkenet etter det, så ligger han å sover nå og lar meg ta alt som skal gjøres.. kjøre guttungen, handle på butikken og bære tunge poser alene... gjøre husarbeid.... det skal da vel ikke måtte være nødvendig å snakke til en ung mann 1000 ganger for at han skal stå opp å hjelpe til???

Er det bare jeg som er kravstor eller har jeg litt rett i at han kan hjelpe meg litt selv om jeg er hjemmeværende???

Blir så frustrert av det her... det som å håntere en unge noen ganger å da blir jeg så fedd up at jeg bare har lyst å reise bort et par dager å la han være alene med hus og unge og alt det som jeg vanligvis må ordne alene....

Er i uke 33+3 så har en liten stund igjen, men ting begynner å bli veldig tungt...

Hva mener dere andre???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må hjelpe til. Punktum. Har egentlig ikke noe mer å si enn det.

Her i huset må samboeren min ( om enn noe motvillig) ta sin del. Blir endel kjefting fra min side, men jeg NEKTER å gi meg. Er det slik det skal være at jeg må ta ALT, kunne jeg likegodt klart meg alene.

Trenger hvertfall ikke en ekstra person å lage mat til, handle for, vaske klær for, osv..

Men husk også at menn stort sett har et annet syn på hva som bør/må gjøres enn det vi damer har, så ikke forvent at han skal klare å ta eget initiativ til alt du mener må gjøres der og da. Og det å gå og mase for din del bare sliter deg ut. Så godt tips; Skriv en liste over hva du forventer at han gjør, gjerne med tidsfrist for hvert punkt. Det funket veldig bra her! Hadde egentlig trodd sambo skulle bli ganske fornærmet når jeg kom med listen, men overraskende nok reagerte han bare veldig positivt, og det virket også som om han ble lettet over å få alt i papirform! (Sikkert fordi da slipper han å tenke selv....!) Men men...så lenge det hjelper :)

Og så du - en "liten" viktig detalj: Du er ikke hjemmeværende i den forstand at din jobb utelukkende er i hjemmet! Du er SYKEMELDT, og det er garantert en grunn til det! Og sist jeg sjekket betyr det at man er syk/dårlig og ikke i stand til å utføre jobben sin - og ikke bare det at man da får ekstra tid til å gjøre husarbeid!

Skrevet

uff kjennerjeg blir irritert på dine vegne, vi hadde det slik vi også, men som Nat27 skriver hjelper det faktisk med en liste:)hehe rare de mannfolka..sambo eier ikke evnen til å se når ting bør gjøres, og når jeg maser blir det helst bare verre. Men nå skriver jeg på listen underveis, så gjør han tingene og krysser ut:) Ingen sure miner..Lykke til, håper du klarer å nyte den siste tiden litt også:)

Skrevet

Er lit slik her også. Men det funker veldig bra som hun over sier å gi en tidsfrist. Sambo har gitt beskjed om at det er fint om jeg sier fra litt på forhånd når jeg syns det er på tide å vaske og jeg ikke orker(har forskjellig syn på når det er nødvendig), f.eks.: Kan du støvsuge og vaske bade iløpet av helgen? Da blir det gjort:)

Jeg får ikke lov å bære tunge poser fra butikken og ut i bilen engang:p Ei heller løfte ting han ser på som tunge hjemme:p Han er flink å passe på at jeg tar det med ro og ikke overanstrenger meg, uheldigvis har vi litt forskjellig syn av og til på hva som er greit at jeg gjør:p (for min del):P

Skrevet

Jeg har hatt et par utbrudd mot min samboer også. Det hjelper ihvertfall ikke at jeg biter i meg ergelsen og gjør ting selv i ren protest- jeg har alltid hatt en tendens til å føre "kald krig" eller rettere sagt..varm fred. Noe jeg har fått lagt av meg mens jeg har vært sammen med min sambo- men lunta er kortere-og gamle triks glemmes ikke så lett:S Men går bare utover meg selv.

Jeg er ingen ballerina lenger med akselerasjons 0-100 på 2 sekunder, verken eleganse, enkelthet eller fart er greia mi for tiden. Og med en stooor kul på magen så reduseres jo også bøylighet og tøylighet. Får den hjelpa jeg ber om, om enn kanskje ikke med en gang hehe. Både datter og sambo hjelper til, og sambo passer godt på at jeg ikke overanstrenger meg- han vil heller ha ei skilpadde som varer resten av svangerskapet enn en hare som er utslitt etter 10 minutter.

Kveldsskift er da faktisk ingen grunn for å ikke stå opp om morgenen? Nattskift hadde heller ikke vært unnskyldning- da sender man ungen avgårde før man finner senga.

Lag ei liste som de over nevner, og si at du ikke er sykemeldt for å vaske og styre i heimen alene. Du skal ha krefter til den jobben du utfører 24 timer i døgnet også-nemlig bære frem et nytt liv.

Skrevet

Ikke alltid like lett med disse mannfolka, men de må settes på plass. Jeg har en fantastisk mann, men han ser ikke alt som må gjøres. Men det største problemet er at han jobber og driver med idrett i høyeste divisjon. Noe som betyr at jeg er mye hjemme alene og når han kommer hjem er han utslitt. På toppen av alt er jeg en person som er veldig opptatt av å ha et rent og ryddig hjem. Det vi har gjort er at en dag i uka må han ta alt av husarbeid, rydde, vaske hele huset samt vaske klær. Dette har fungert bra, men jeg måtte bli veldig sint før dette skjedde. Ta et oppgjør og lag en plan, føler at de fleste mannfolka liker å bidra, bare de vet hva og når, hehe..

Skrevet

Hehe, jeg syns dere har et rart syn på menn... At de må settes på plass og at det bare er sånn menn ER osv...! Men det er kanskje fordi jeg er gift med verdens mest hjelpsomme mann (?) - han gjør masse hjemme, jeg får ikke bære posene selv bår jeg ikke er gravid (pga ryggen og fordi han liker å gjøre manne-ting for meg hehe).

Mener at mannen din er umoden jeg, ikke bare skyld på at han er mann (herlighet, det blir for dumt). Fortell ham hva du mener uten å bli sint, for det hjelper ofte lite på umodne folk. De blir trassige. Og si konkret hva du trenger hjelp til. Hvis han ikke forbedrer seg, så du true med å innkalle moren din eller noen andre fordi du trenger avlastning. Så kan han føle seg litt teit fordi han er utilstrekkelig.

Skrevet

Takk for alle svar jeg har fått:) Har vært til stor hjelp siden frustrasjonen og sinnet hadde tatt helt overhånd... hehe..

Men nå har jeg snakka med han og kommet med et forslag om et skjema over hva som må gjøres i uka fordelt på dagene og hvem som skal gjøre det...

Og det slo jaggu ann det gitt... :):)

Så det eneste gjenstår å få han opp om morgenen... men det skal jeg nå klare... litt kjeler og lokk å sånn fikser det veldig fort:):) hehe

Skrevet

Å være høygravid er en 24 timers jobb. Det betyr aldeles ikke at du har mer tid/overskudd til husarbeid!!

Skrevet

har en som er litt sånn jeg også... men han har begynt å ta seg sammen...

han har det med å sende meg ut på kjøkkenet for å ordne med kaffe og servering og i tillegg bleieskift, bading, pysjing og legging av guttungen.. og på toppen av det hele er det jeg som vasker opp, støvsuger, tar klesvasker, legger reine klær på plass i skapet, rydder opp etter sønnen vår osv. osv.

men i det siste har faktisk folk begynt å si ifra til han faktisk.. om han gjør det når det er folk her.. hadde besøk av foreldra og broren min her om dagen, og så spurte samboer om jeg kunne rydde av bordet etter middag og finne fram dessert og idet jeg skulle reise meg for å gjøre det sier broren min "neida sitt, jeg kan gjøre det.." (snille broren min =D)

og her en annen dag fikk han en remse av mora si.. "herregud, gjør det du da, hun er jo høygravid!" sa hun hahaha!! og etter dette så har han begynt å spørre forsiktig om jeg orker å ta meg av ditt og datt, men han legger fort til at han kan gjøre det han, om jeg ikke orker.... haha!

tror ikke menn tenker så langt noen ganger..

(jeg er 37 + 2 på vei forresten)

Skrevet

Etter det jeg ser mange har skreve om mannen sin her inne, så må jeg bare få si en ting; eg har VERDENS beste mann<3 eg hadde klikka viss eg hadde hatt en så uhjelpsom mann! Begge er gravide!:) lykke til!

Skrevet

pst: Ellers så er jo ikke forslaget ditt om å reise bort et par dager så dumt,da. Det er deilig å bare slappe av for seg selv et par dager. Ellers er jeg enig med hestestudina,-synes mange av disse mennene høres ut som å ha en unge til. Burde være en selvfølge at voksne menn skjønner dette synes jeg...Man kan jo bare la være å gjøre det man synes de bør gjøre, og si som at:ja,da ordner du det da? (og hvis ikke blir det jo rett og slett ikke gjort...;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...