Gå til innhold

Noen som så 'debatten' om 'gravide sykemelder seg' på god morgen norge?

Anbefalte innlegg

dette er tredje svangerskap- var utrolig kvalm i det første men jobbet, var enda kvalmere med nummer to og ble innlagt på sykehus- derfor sykmelder jeg meg denne gang- tror det er billigere for samfunnet uansett- trenger ikke å ta opp en sykeseng denne gangen ;-)

Fortsetter under...

En klok kvinne sa til meg en gang:

Nei, å være gravid er ingen sykdom, men det er faktisk heller ikke alderdom - og jommen er det mange eldre som klager over vondter og ubehag. Hvorfor skal da gravide sees ned på når de må kaste inn håndkleet??

Joda, snyltere finnes, men de finnes i alle samfunnslag og alle nivåer så dette er ikke spesifikt for gruppen gravide.

Men om noen av sykmeldingene skyldes mangelfull informasjon/ubegrunnet redsel for å miste - det er jo verdt å spørre seg, for all del.

Selv er jeg 10+ 2 og føler meg vannvittig sliten og trøtt. Jobber 100 % men føler jeg ikke har noe å gi når jeg kommer hjem. Føler meg små-gretten og tverr. Vil bare være i fred og slappe av (=sovne på sofaen). Heldigvis er jobben min flink til å tilrettelegge, MEN da må jeg si ifra at jeg er gravid og med diverse omorganisering på jobben er jeg ikke klar for dette ennå.

Forrige gang ble jeg sykmeldt 20% de siste månedene - jeg var så sliten at imunforsvaret mitt begynte å protestere: jeg ble forkjølet og sengeliggende hele tiden fordi kroppen ikke klarte å ta seg inn nok i helgene. Dermed ble jeg sykemeldt 20% (ikke nok iflg legen) og var hjemme hver onsdag. Med litt viljestyrke gikk det da akkurat rundt.

Folk er forskjellige og hvert svangerskap er forskjellig så i utgangspunktet må dette være en sak mellom den gravide og legen.

Tenker at en av grunnene til at "flere" sykemelder seg er fordi flere er i jobb. Før gikk gjerne mor hjemme mens far jobbet. Det var da ikke behov for sykemelding. Eller at foreldere/svigers kunne hjelpe litt til slik at mor kunne få hvile seg litt etter jobb om hun jobbet. Men nå jobber foreldrene/svigers enda lenger og det er ikke mulighet for den hjelpen lenger.

Vi lever nå i et samfunn hvor tiden ikke strekker til. I mitt første svangerskap klarte jeg meg uten sm, men jeg hadde da ikke noe sosialt liv fordi jeg klarte ikke annet enn å sove etter jobb. Jeg brukte absolutt all energien min på å komme meg gjennom en arbeidsdag fordi jeg var fast bestemt på at graviditet ikke er noen sykdom og jeg skulle derfor ikke sm. Hvorvidt jeg var produktiv den tiden jeg var på jobb, kan kanskje diskuteres.

Dette svangerskapet har jeg det akkurat likedan, i tillegg til at jeg må ta en eksamen tilsvarende ca 20 studiepoeng (som må leses til på ettermiddagene) og jeg har nå en aktiv 2-åring som krevers sitt. Tiden strekker ikke til. Min lave energi har enkelte ganger gått ut over kveldsstellet på 2-åringen, og slik skal det ikke være.

Derfor er jeg nå sykemeldt. Ikke fordi jeg synes det er artig å gå hjemme på dagtid, men fordi det er et behov for det hos meg. Jeg trenger tiden på dagen på å hente meg inn slik at jeg kan fungere med min datter og min mann, og i tilleg få lest til eksamenen.

At noen kommer å sier at det er en trend at flere og flere sykemelder seg, synes jeg er trist. Hva får dem til å tvile på de som faktisk er sm? At noen skal trekke min sm i tvil finner jeg direkte frekt!

Kjenner jeg blir mektig irritert over den dokumentaren enda jeg ikke har sett den!

:) Jeg er enig med deg. Det blir så en går rundt å tror en blir sett ned på fordi man har blitt sykmeldt. Jeg savner jobben min, og gleder meg til i helgen som blir min første arbeidsheg etter å hå vært uutholdelig kvalm et par måneder.

Nå det er sagt, det var jeg som startet denne tråden, og det var kun et lite innslag på God Morgen Norge med noen gjester fra bl.a Nav og en arb.plass som hadde et godt tilbud til tilrettelegging for gravide.

Jeg fikk ikke med meg at de helt i starten av innslaget konstanterte at 'debatten' gikk ut på at mange kvinner sykmelder seg pga at de er redde og engstelige i forhold til en hektisk og utfordrende hverdag. Ikke pga sykdom som sterk kvalme og bekkenløsning f.eks.

Og som nevnt over her, en av oppgavene til fastlegen er jo faktisk å vurdere om kvinnen trenger sykmelding, og gjennomskue evt 'juksere'. Håper det finnes kun få av dem! Og at arbeidsplassen og samfunnet rundt oss har tillit og til oss sykmeldte. Å gå hjemme med bekkenløsning og kvalme er vel ikke noe vil vil er det vel?

Herlig debatt dette her:) Særlig når det er et tonn med hormoner innblandet:D

Ok, litt enig om folk tar seg sm fordi de er engstelige. Tror ikke det hjelper på å gå hjemme og engste seg. Alle disse forumene er til for å gjøre folk mer og mer engstelige og lete etter alle tegnene "alle andre" har, men en selv ikke har.

Da er det ganske ille at fastlegene sykemelder pga det. Hvorfor ikke sende på UL så får det bekreftet eller avkreftet sine engstelser og man sparer samfunnet masse penger på å ha folk gå hjemme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...