Gjest Skrevet 27. september 2010 #1 Del Skrevet 27. september 2010 Vil gjerne høre deres mening. Sendes i reprise fra 10:30 i dag. Flere og flere gravide sykmelder seg tidlig i svangerskapet. Det er en negativ trend, og ekspertene mener at de gravide engster seg for å gå på jobb, er bekymret for tunge løft, stress på arbeidsplassen osv. og derfor velger å sykmelde seg. Synes det er kjempebra at det er satt igang et samarbeid mellom arbeidsplass, jordmor og nav. Håper alle arbeidsplasser vil få til slike samarbeid etterhvert. Men jeg synes det ble bare fokusert på en side av saken... Det ble til og med sagt at en gravid som sykmelder seg tidlig er en belastning for arbeidsplassen, og det er ikke kult å høre! Jeg har nok dårlig samvittighet ovenfor koleger, sjef og brukere på jobb som det er. Trenger ikke få konstantert det fra Nav. Hva skal man gjøre da? Når man spyr som en gris, er slapp og elendig... Hvordan skal jeg kunne gi av meg selv på jobb? De fleste av oss har vel samvittigheten i orden, og prøver alt før vi velger å sykmelde oss? Jeg ble bar lei meg da jeg så dette innslaget på tv2. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini84 Skrevet 27. september 2010 #2 Del Skrevet 27. september 2010 Jeg så slutten av det, og kjente at jeg nesten fikk panikk. Har hatt ferie i 4 uker, og brukt dem til å ligge på sofaen og kaste opp. Håpet så inderlig at jeg skulle bli bedre til i dag, som er første dag på jobb, men det er jeg ikke. Jeg klarer ikke gå på butikken 250 meter unna en gang, da spyr jeg eller blir så svimmel at jeg tror jeg skal besvime. Brukte søndagen til å gruble over hva jeg skal gjøre, jeg vil jo ikke sykemelde meg, men jeg forstår ikke hva jeg skal gjøre. Alle rundt meg mener at jeg bør sykemelde meg, mannen min mener at det er egoistisk å ikke gjøre det. Jeg vet ikke om det har noen sammenheng med at jeg stresset meg opp, men i går kveld begynte jeg å blø litt. Kjentes ut som noen stakk meg i magen med kniver. Da bestemte jeg meg for å ringe min sure og lite forståelsesfulle lege i dag. Og så våkner jeg til den debatten... Jeg synes også det er kjempebra at samarbeidet blir satt i gang, det kan sikkert hjelpe mange. Men det gjør også at jeg ikke tør be om sykemelding, for jeg vil jo ikke at noen skal tro at jeg utnytter systemet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142369432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. september 2010 #3 Del Skrevet 27. september 2010 Å, kjære deg! Håper du finner ut hva du skal gjøre! Det er ikke greit å føle at en utnytter systemet ved å sykemelde seg. Jeg er ikke lege, men for meg høres det nå ut som du hadde fortjent en par dager i ro. Dessuten er det jo vanlig at kvalme og tretthet opphører etter en tid. Da er det jo ikke noe i veien for å komme tilbake i jobb og gi alt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142369456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
prøverigjen:) Skrevet 27. september 2010 #4 Del Skrevet 27. september 2010 har ikke sett repprtasjen, kommer ikke til å se den heller, merker at jeg blir rasende. det får være opp til den gravide, legen angående sykemelding, ikke at folk skal sitte å synse og stigmatisere. har sett nok av tilfeller hvor IA ikke fungerer fordi folk blir lovet ulike tilrettelegginger på jobb som ikke fungerer i praksis. slik presses folk ut av arb.livet, så er man like langt alikevel. Aktiv sykemelding,,,, men somoftest(eller mange steder) blir de regnet med i arbeidsstokken alikevel, de går ikke `oppå`. Skjønner at det ikke er lett for arb.giver, men hva slags samfunn vil vi ha. Du har ingen grunn til dårlig samvittighet, det innslaget du snakker om høres pinlig dårlig ut!!! Ta godt vare på deg selv nå og prøv og nyt svangerskapet tross plagene. Jeg tror folk flest vil være i jobb. Det er ikke godt å havne utenfor arb.livet. Folk flest vil ha gode arbeidsforhold ikke være syke og gå på jobb. Piss med sånne innslag. Det eneste riktige er at at gravide tar vare på seg selv, og ikke går på jobb når de bør være hjemme. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142369808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
<3 lille spire i magen <3 Skrevet 27. september 2010 #5 Del Skrevet 27. september 2010 Hei SÅ heller ikke debatten, men kjenne og jeg bli provosert.. Jeg elsker jobben min, har jobbet nattevakt hos en nokså utagerende P.U pasient, og sga nå omplasseres.. Det syns jeg er helt topp, men hvordan i all verden skal man klare å gå på jobb når man har nok me å gå til badet fra sofa eller seng?? Skal man ha me bøtte rundt i tilfelle.. ?? nei vettu hva:. jeg ligger hjemme me go samvittighet men kjenner d begynner å bli nok kvalme ja.. huff..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142369939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gulda Skrevet 27. september 2010 #6 Del Skrevet 27. september 2010 Kan det tilrettelegges på jobben, så er det jo helt topp. Men når en ikke kan utføre jobben sin, da er det ikke noe å gjøre med det! Jeg var sykemeldt mye da jeg var gravid med gutten min. Prøvdre gradert og aktivt, de prøvde å tilrettelegge -noe som bare funket på papiret -og den type jobb jeg hadde gjorde at det ikke gikk i lengden. Skjønner jo at sykemelding er noe negativt for samfunnet, og det er sikkert sant som de sier, at en del utnytter systemet. Men det er alltid de som har samvittigheten i orden,som gjør det de kan for å jobbe men ikke er gode nok, som føler seg truffet av debattene. En blir jo så frustrert av all dårlig samvittighet! Er selv gradert sykemeldt nå, men bare indirekte pga svangerskapet. Jobben min er så snille, de vet at jeg helst vil jobbe men at jeg ikke kan. Det hjelper veldig! Men samtidig så føler jeg hele tiden på dårlig samvittighet, til tross for atjeg ikke kan noe til eller fra. Dere får prøve å tenke at graviditeten er bare en fase, og man kan bli helt ute av stand til å jobbe. Men det kommer mange, mange år siden da man skal jobbe, så disse månedene her får en bare prøve å ta litt hensyn til seg selv og den lille i magen. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142370412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 27. september 2010 #7 Del Skrevet 27. september 2010 Jeg synes det er ALT for mange som sykmelder seg. Tragisk trend. Jeg jobber på en tung bolig men jeg jobber da heeeelt som før selv om jeg er gravid. Er da bare bruke hjelpemidler. Ja jeg er kvalm ja jeg er trøtt men det må jeg tåle er da gravid. Dette er min 3dje gravideitet men har enda ikke holdt meg hjemme grunnet graviditeten. Ikke rart ingen vil ansette gravide. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142371752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magica fra tryll Skrevet 27. september 2010 #8 Del Skrevet 27. september 2010 Nå er det jo sånn at det er legen som sykmelder da,-går ikke an å sykmelde seg selv. Men det er vel alle forskjellige varianter her som ellers. Noen er så dårlige at de spyr hele tiden, da stopper det seg selv. Noen er kvalme og uggne hele dagen, men går på jobb allikevel(sånn som meg f.eks,- rett til akupunktør, og så går det mye bedre) Føler virkelig med de som er skikkelig dårlige og bare ikke kan jobbe. Men, finnes sikkert de som strengt tatt ikke har mer enn "vanlige" gravideplager, og som kunne vært på jobb.... Jammen tøft nok å ha mange barn og mye å gjøre hjemme og;)-går ikke an å bli sykemeldt fra det liksom..hehe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142371789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GladOgGravid <3 Skrevet 27. september 2010 #9 Del Skrevet 27. september 2010 Jeg så dette programmet, og jeg blir faktisk mere irritert over dere som kommenterer her uten å sett på det programmet jeg! For det var faktisk tema! Og får dere som ikke så dette eller fulgte med, dem sa det var alltfor mye fravær ja, MEN at mange hadde en god grunn også!! Dette var for di som er "dårlige" og som gir opp lett... Og jeg er faktisk enig med dem jeg, at alltfor mange som VIL være hjemme og bare slappe av.. Det dem også trodde var at årsaken til at folk var hjemme, det var fordi det er mangel på kunnskap og fakta.. Mange er redd for å løfte tungt og redd for at stress kan gjøre så dem mister babyen, derfor sykmelder mange seg.. MEN det dem lurer på nå er om vis man fikk vite at det IKKE er farlig å bære,stresse osv.. ville flere jobbet da?! Di tror flere og flere er hjemme fordi di faktisk er redde for å miste.. (Noe som er sant vel? ) Og det som dem også sa var at det IKKE er alle bedrifter som fikk gjort noe med fraværet osv.. Jeg syns det er BRA at flere bedrifter får HVILEROM for gravide feks, kjempe lurt! Og at det nå blir fokus for tilrettelegging! Jeg er selv 50% sykmeldt fordi jeg er trøtt, mye kvalm og sliter med søvn pga tisser mye om natta.. Står alene i en butikk og nå kommer Halloween og jula inn, og jeg klarer ikke 8 timer med det tempoet! Så jeg mener min grunn er god.. MEN sist jobbet jeg fullt til jeg nesten ble kastet hjem før jeg skulle føde, formen var knall bra! Så folkens, kan ikke jobben legge opp dagen så dere kan jobbe, så må dere så klart sykmelde dere om formen sier det! Og ha da GOD samvittighet Ha en flott kveld og kos dere Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142371824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GladOgGravid <3 Skrevet 27. september 2010 #10 Del Skrevet 27. september 2010 Må le litt.. Vi er en gjeng hissige jenter Men dette var for di som IKKE var syke! Men som lixom var syke.. Hehe.. Og dem er det vel nok av , som utnytter systemet IKKE for oss som spyr osv, da har man jo IKKE noe på jobb å gjøre.. Det skjønner vel alle? Tjihi.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142371846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini84 Skrevet 27. september 2010 #11 Del Skrevet 27. september 2010 Innslaget var bra det, og det er supert at dette temaet diskuteres slik at folk blir mer opplyste og får mer informasjon. Alle tiltak som kan gjøres på arbeidsplassen, slik at hverdagen for gravide bli lettere, er kjempeflott. Det som irriterer meg, er alle kommentarene og meningene som kommer etter et slik program. Jeg er aldri borte fra jobb, fordi jeg får dårlig samvittighet. Er jeg skikkelig syk, jobber jeg hjemmefra. Men denne ganger er det rett og slett ikke det mulig. Min lege var ikke i tvil, jeg ba ikke om sykemelding, men han ville sykemelde meg for to uker. Vi ble enige om en uke mot at jeg kommer til ham for sjekk før jeg starter på jobb igjen. LIKEVEL har jeg dårlig samvittighet. Dere som forteller at dere er i full jobb og står på selv om dere er gravide; så fint! Så heldige dere er som kan det, og ikke er så dårlige at dere omtrent ligger med hodet i doskåla dagen lang. Det synes jeg virkelig dere skal sette pris på. Så får vi som ikke er så heldige gjøre så godt vi kan. Sykemeldte eller ikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142371937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini84 Skrevet 27. september 2010 #12 Del Skrevet 27. september 2010 Innslaget var bra det, og det er supert at dette temaet diskuteres slik at folk blir mer opplyste og får mer informasjon. Alle tiltak som kan gjøres på arbeidsplassen, slik at hverdagen for gravide bli lettere, er kjempeflott. Det som irriterer meg, er alle kommentarene og meningene som kommer etter et slik program. Jeg er aldri borte fra jobb, fordi jeg får dårlig samvittighet. Er jeg skikkelig syk, jobber jeg hjemmefra. Men denne ganger er det rett og slett ikke det mulig. Min lege var ikke i tvil, jeg ba ikke om sykemelding, men han ville sykemelde meg for to uker. Vi ble enige om en uke mot at jeg kommer til ham for sjekk før jeg starter på jobb igjen. LIKEVEL har jeg dårlig samvittighet. Dere som forteller at dere er i full jobb og står på selv om dere er gravide; så fint! Så heldige dere er som kan det, og ikke er så dårlige at dere omtrent ligger med hodet i doskåla dagen lang. Det synes jeg virkelig dere skal sette pris på. Så får vi som ikke er så heldige gjøre så godt vi kan. Sykemeldte eller ikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142371940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
prøverigjen:) Skrevet 27. september 2010 #13 Del Skrevet 27. september 2010 Du syns altfor mange sykemelder seg 2prinsesser...., hva er du for noe professor i medisin? Hvis ikke så bør du ikke uttale deg om ting du ikke kan noe om. Og du bør jobbe med empatien din. bere vent til du en gang i livet får problemer selv og har behov for en sykemelding. Makan til umodenhet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142371978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
prøverigjen:) Skrevet 27. september 2010 #14 Del Skrevet 27. september 2010 Uendret sykefravær siden 2001 Sykefraværet har økt sterkt i løpet av 2009, men sammenligner vi med 2001, ligger det totale sykefraværet omtrent på samme nivå. Sykefraværet har gått mest ned i industrien, mens hotell- og restaurantbransjen har opplevd størst økning. Andelen sykefravær med lang varighet har økt. I siste halvår 2009 økte også de aller korteste sykefraværene, men dette er trolig en midlertidig effekt av svineinfluensaen. Høyest sykefravær blant kvinner Det er store forkjeller i det egenmeldte og legemeldte sykefraværet mellom menn og kvinner (se figur 2). I 4. kvartal 2009 var det totale sykefraværet for menn 6,1 prosent, mens andelen sykmeldte kvinner var 9,4 prosent. Sett i forhold til 2001 har det kun vært små endringer i sykefraværet for både menn og kvinner. Siden 2000 har sykefraværet for kvinner ligget mellom 50 og 60 prosent høyere enn for menn. Noe av denne forskjellen kan forklares med svangerskapsrelatert fravær. Statistikk fra NAV viser at gravides sykefravær er betydelig høyere enn ikke-gravides sykefravær i samme aldersgruppe. Kvinners legemeldte sykefravær er høyest i aldersgruppen 25-39 år, og det er klart over gjennomsnittet for alle kvinner. Graviditet forklarer imidlertid ikke hele forskjellen, siden kvinner i alle aldersgrupper har høyere fravær enn menn. Det kan være mange årsaker til dette. For eksempel er dette drøftet i Dyrstad og Ose (2005). Bjørnstad (2006) viser til studier som antyder at kjønnsforskjellene dels kan forklares med helseforskjeller. Kvinner og menn får ulike diagnoser av legene. Noen muskel- og skjelettlidelser som osteoporose og fibromyalgi – som det ikke finnes effektiv behandling mot – er typiske kvinnesykdommer. Menn får derimot oftere sykdommer og skader som de dør tidlig av. Andre forklaringer som blir trukket fram, er at kvinner lettere oppsøker helsevesenet, og at det er et flertall av kvinner i lavtlønnsyrker, hvor sykefraværet er høyt (NOU 2000:27). Det norske arbeidsmarkedet er også svært kjønnssegregert. Menn og kvinner jobber i ulike næringer og har ulike yrker. For eksempel har den kvinnedominerte helse- og sosialtjenester svært høyt sykefravær. Det er derfor et interessant spørsmål om samspill. Er sykefraværet høyt i helse- og sosialtjenester fordi mange kvinner arbeider der, eller har mange kvinner høyt sykefravær fordi mange flere kvinner enn menn arbeider i de mest belastende yrkene i denne næringen? http://www.ssb.no/vis/samfunnsspeilet/utg/201002/03/art-2010-05-03-01.html Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142372109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GladOgGravid <3 Skrevet 27. september 2010 #15 Del Skrevet 27. september 2010 Er så enig med deg! Bra skrevet.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142372658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. september 2010 #16 Del Skrevet 27. september 2010 Fikk ikke sett innsalget, men med første svangerskap var jeg frisk som en fisk og jobbet helt til det var 5 uker igjen. Da var det svimmelhet som satte en stopper for jobben. Denne gangen ble jeg sykemeldt veldig tidlig. Er kjempekvalm og er helt uten energi. Jobber i barnehage der der vi er 7 barn og 2 voksne. Dvs mye tid alene med alle 7. Sier seg selv at de krever litt energi fra den voksne. Har for tiden nok med å få levert dattera mi i barnehagen før jeg må finne sofaen for å slappe av. Hadde jeg orket å dra på jobb, hadde jeg selvsagt gjort det. Vi får stole på oss selv, jenter. Det er bare vi som kjenner hvordan vi har det. Sikkert noen mannforlk som her laget sak på dette. De aner ikke hva det vil si å være gravid. Ikke ha dårlig samvittighet for at man er hjemme. Kos dere og nyt heller de små stundene man ikke er kvalm, sliten eller føler seg bare i elendig form!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142373173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. september 2010 #17 Del Skrevet 27. september 2010 Fikk ikke sett innsalget, men med første svangerskap var jeg frisk som en fisk og jobbet helt til det var 5 uker igjen. Da var det svimmelhet som satte en stopper for jobben. Denne gangen ble jeg sykemeldt veldig tidlig. Er kjempekvalm og er helt uten energi. Jobber i barnehage der der vi er 7 barn og 2 voksne. Dvs mye tid alene med alle 7. Sier seg selv at de krever litt energi fra den voksne. Har for tiden nok med å få levert dattera mi i barnehagen før jeg må finne sofaen for å slappe av. Hadde jeg orket å dra på jobb, hadde jeg selvsagt gjort det. Vi får stole på oss selv, jenter. Det er bare vi som kjenner hvordan vi har det. Sikkert noen mannforlk som her laget sak på dette. De aner ikke hva det vil si å være gravid. Ikke ha dårlig samvittighet for at man er hjemme. Kos dere og nyt heller de små stundene man ikke er kvalm, sliten eller føler seg bare i elendig form!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142373193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_my773 Skrevet 22. oktober 2010 #18 Del Skrevet 22. oktober 2010 Jeg ble automtisk sykemeldt å det visste de på jobb om at jeg kom til å bli om jeg ble gravid,jeg har mistet 5 ganger på under 2,5 år,er nå 6 gang jeg er gravid og alt går bra. Nærmer meg 12 uker nå men får sikkert bare jobbe med aktiv sykemelding. De på jobb syns jeg bør ta det med ro og ikke utsette meg for noe,men jeg vil i jobb igjen. Står på papiret fra legen at jeg har høyrisiko svangeskap,har stor kjangs for å føde i 6 mnd,noe ingen håper på Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142468125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kokosyklus Skrevet 22. oktober 2010 #19 Del Skrevet 22. oktober 2010 Jeg ble sykemeldt i uke 8 forrige svangerskap. Jeg jobbet på sykehuset og sto mye i sterile prosedyrer. Spøy som en gris fra uke 9 til uke 15. Jeg var på de ukene utenfor døren to ganger, ellers lå jeg inne med persiennen nede. Orket ikke lese bøker eller blader en gang fordi jeg måtte røre meg. Så fort jeg kom meg begynte jeg å jobbe halve dager og etter en stund ringte jeg nav og avsluttet en pågående sykemelding fordi jeg var frisk igjen. Da jobbet jeg fullt til jeg ble nektet å jobbe mer av en av legene jeg jobbet med som tvang meg til å ringe fødeavdelingen på grunn av kynnrere. Jeg var da i uke 29 og ble fullt sykemeldt ut svangerskapet på grunn av truende for tidlig fødsel. Jeg skammer meg ikke. Hadde jeg hatt klontrojobb kunne jeg fint fortsatt å jobbe til permisjonen, men med en så fysisk krevende jobb var det helt umulig. Å føde i uke 29 for å tilfredsstille arbeidsgiver og NAV er helt uinterressant. Hva andre velger å gjøre har jeg ingenting med, men jeg vet ei venninne syntes det var BEHAGELIG å være sykemeldt og skaffet seg en jobb hun mistrivdes i bare for å kunne ha denne rettigheten i svangerskapet... Tviler på at hun er den eneste...... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142468382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
helene0: jan09+jun11 Skrevet 22. oktober 2010 #20 Del Skrevet 22. oktober 2010 Det er da strengt tatt sånn at det er legen som sykemelder deg. Dersom du får sykemelding uten at du trenger det bør legen ta en del av ansvaret. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142469349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kokosyklus Skrevet 22. oktober 2010 #21 Del Skrevet 22. oktober 2010 Ja, men når man ber om sykemelding på falskt grunnlag er det kvinnens ansvar...man kan fake det utroligste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142469828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kokosyklus Skrevet 22. oktober 2010 #22 Del Skrevet 22. oktober 2010 Ja, men når man ber om sykemelding på falskt grunnlag er det kvinnens ansvar...man kan fake det utroligste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142469822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
arg...nick.allerede.i.bruk Skrevet 22. oktober 2010 #23 Del Skrevet 22. oktober 2010 Det er jo forskjell på kvalme og kvalme... Tror man skal være litt ydmyk for at kanskje legen har rett i at vedkommende bør roe ned for å få i seg nok næring. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142470077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvemor77 Skrevet 22. oktober 2010 #24 Del Skrevet 22. oktober 2010 ...Og der igjen er det legens ansvar å være kompetent nok til å gjennomskue det. Har aldri skjønt når folk sier det er "for lett" å få sykemelding. Jeg hadde bekkenløsning forrige svangerskap og ble mye plaget med smerter. Hadde en deltidsjobb som ikke akkurat hjalp på plagene. Men måtte virkelig jobbe hardt for å overbevise legen om å sykemelde meg etter anbefaling fra jordmor. Følte meg som en snylter og svindler og syntes det hele var så ubehagelig at jeg i dette svangerskapet holdt kjeft om plagene og presset meg selv litt hardere enn jeg nok burde ha gjort. Resultatet ble at jeg endte med sykehusinnleggelse fordi jeg til slutt ikke klarte å stå oppreist engang. Ble foret med morfinpreparater i to uker for ikke å bli gal av smertene og overhodet å klare å slappe nok av i musklene så jeg skulle få gjøre noe så banalt som å gå på do. Graviditet er i seg selv ingen sykdom, men det er heller ikke en normaltilstand for kroppen. Hver enkelt kjenner sin kropp og sine begrensninger best og leger burde lytte godt til en pasient før de gjør sin vurdering. De færreste ber om sykemelding av latskap! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142470180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wjkcg Skrevet 23. oktober 2010 #25 Del Skrevet 23. oktober 2010 Ikke sett saken, men er jo en trend at stadig flere sykemeldes fordi de er gravide. Og det er jo ingen grunn til å tro at kvinner blir sykere nå enn før. Viktig med en debatt fordi det er viktig at arbeidslivet legger bedre til rette. Kanskje trengs mindre fysiske oppgaver og mer fleksible arbeidstider. Er jo ikke noe ålreit å være syke og hjemme og bare vente heller - bedre å få tilpasset jobben situasjonen sin. Så bra med oppmerksomhet om dette slik at både leger og arbeidsgivere blir mer obs på å se mulighetene her. Er jo ikke bra om arbeidsgiver må legge til grunn at kvinner som blir gravide blir borte lenge før fødsel, vil gi kvinner enda en ulempe i konkurransen om jobbene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142369420-noen-som-s%C3%A5-debatten-om-gravide-sykemelder-seg-p%C3%A5-god-morgen-norge/#findComment-142470910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå