Gå til innhold

Straks 6mnd gammel og sliter med til venning til mat og magen! Lurer litt på om legen gjør riktig å.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså altså. Tar med hele historien siden jeg synes alt vikler seg inn igjen.

Han har hele tiden slitt med tung pust. Astmatisk. Vi har det i familien og det var egentlgi litt "å ja han har det han også" når det aldri ga seg etter de første ukene etter fødselen. Vi fikk ikke forståelse hos legen denne gangen. Helt normalt fikk vi høre.

4mnd gammel var han så ille i pusten at han ble innlagt. Siden den gang har han hatt 3nye runder, men heldigvis ikke så ille at han måtte innlegges.

Da vi ble innlagt var diagnosen først "kraftig astma".

Da vi ble utskrevet nesten to døgn senere var det ny lege som ikke kalte det astma i det hele tatt. Var noe med forkjølelse og infeksjon. Har ikke papirene her, så jeg husker ikke hva diagnosen for utskrivelse ble. Infeksjonsetellerannet. Men alle blodprøver var fine!

Da fikk vi beskjed om at hvis han fikk allergi eller atopisk eksem i tillegg, ville de kalle det astma.

Tidligere erfaringer ifh alle de tre tingene er at samtlige leger viser ulike oppfatninger hva diagnosene og grenser for medisiner osv angår!

Ved utskrivelses-samtalen fikk vi bla beskjed om å vente lengst mulig med tilvenning av mat (fullammet fortsatt og det var ingen problem for noen av oss) Når vi startet skulle vi være forsiktig/avholdene til melk, egg, nøtter osv. Utover dette måtte vi forhøre oss med HS.

Snakket med HS ved 5mnd kontroll, og hun fremstod som uerfaren på hele matområdet. Eneste hun kunne si var at vi burde starte med maisgrøten siden den ikke inneholdt melk. Det var det samme vi fikk høre til de to andre, og jeg hadde alt sett etter den i hyllene. Da hadde tegnene hos lillebror for mere mat startet å vise seg!

HS var skikkelig påståelig for at det ikke var ute av markede; men det viste det seg å være.

Jeg prøvde med vanlig grøt, men da startet han å sprutgulpe/spy. Litt usikker på betegnelsen, men han har langt i fra vært en som har gulpet noe tidligere!

Frem til da hadde han avføring en gang i uka eller hver 8-9-10 dag. det fikk vi høre var helt ok så lenge han ble fullammet. At han slet med hard mage er vistnok vanlig i følge de.

Nå har vi kommet opp i to "måltid" per døgn. Han fikk grøt morgen og kveld. Men siste ukene har han smakt på ren potet, og spist brødskive. Han liker nok brød bedre en grøt!

Glemte forresten å skrive at vi byttet over til Sinlac grøten som er melke og glutenfri pga gulpinga, som da avtok og ble helt borte.

Etter at vi startet med brødskiver gulper han litt igjen. Men da er det mer av type oppgulp og ikke spying.

Forrige mandag slet han nok en gang med å bæsje. Han bæsjer vell omtrent hver 3-4dag, og da skriker og trykker han.

Han jobber med hele kroppen. Omtrent som rier. Det kommer i tak og han presser med hele overkroppen. Hele hodet blir mørkerød og han kniper ansiktet sammen. Tm skuldrene trekker seg nedover.

Når jeg trodde han var ferdig forrige mandag og tok av han bleien hadde han bare fått ut en liten hard klump. Når jeg løftet bena i en typisk "vaske rumpe bytte bleie" stilling virket det som om det hjalp han å trykke og det kom ut en hel masse. Store mengder.

De første cm der inneholdt blod! Ferskt blod.

Usikker som jeg var ringte jeg legevakten og fikk time hos fastlege onsdagen. Legen sa at vanligvis hadde de ikke brydd seg, men med den historien jeg fortalte med spyingen osv var det greit å tenke på eggproteinallergi mente han.

Når vi kom til fastlegen på onsdag var det egentlig ikke så mye hun gjorde. Hun sjekket ikke noe. Ingen kjenning på magen eller undersøkelser av rumpa. (Det hadde jeg forventet?)

Hun antok at blodet kom av en rift pga trykkinga og mente vi skulle fortsette å holde han helt unna melk og gluten. Gjerne egg også.

Så ble vi anbefalt å prøve avføringmiddel i pulverform. Dette er ikke anbefalt til småttiser under 12år, men legen sa det var ok.

Etter å ha lest pakningsvedlegget har jeg ikke turt, samtidig som jeg føler at jeg bare må hoppe i det i morgen.....

På fredag hadde han et nytt forsøk på å bæsje. Han brukte hele kroppen på samme måte som på mandag og fikk ut noe. Prøvde å holde bena på samme måte siden han vistnok ikke var ferdig når jeg byttet denne gangen heller. Han fikk ut litt, men ikke resten. Jeg så at det stod fast.

Han spiser med gryktelig god matlyst og kunne/burde helt sikkert hatt seg et måltid til ala middag!!

Men jeg kjenner jeg kvier meg for å gi han mat. Tenk om det er maten jeg gir han som gjør det.

Nå er jeg oppgitt, frustrert og lei meg over situasjonen.

Hva i all verden gjør vi? Noen som har opplevd lignende?

Han får forresten malt i grøten (en spiseskje) og drikker mye. Etter at dette startet har han startet med å våkne hver 2.time på natten og henger i puppen gjennom dagene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da, dette hørtes litt trasig ut. Jeg har nok ikke så mye å bidra med, men her måtte vi også holde oss unna melk i grøten. Ville bare tipse om Holle sine barnegrøter, de er melkefrie og fås kjøpt på Helsekost. Når det gjelder avføring så hadde sviskepure STOR effekt her i gården, så mye effekt faktisk at jeg må være litt forsiktig med at jeg ikke gir han for mye. Verdt å prøve før medisiner tenker jeg. Når det gjelder blodet så tror jeg nok at du kan slå deg til ro med at det ble rifter av trykkingen. Hadde blodet ikke vært ferskt er det grunn til bekymring.

Håper ting ordner seg for dere.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med slikt selv og derfor ikke så mange tips å komme med. Men vil bare gjøre deg oppmerksom på at malt inneholder gluten. Så jeg ville byttet til sviskemos hvis jeg var deg.

Du har sikkert en lang legehistorie og erfaring med fastlegen din. Men hvorfor tar du han ikke til barnelege i stedet for almennlege? Min erfaring er at det ofte er himmelvid forskjell på kunnskaper og kompetanse hos de to.

Aurion har også flere grøter som er gluten og melkefrie (og ikke minst sukkerfrie i motsetning til Sinlac). Kjøpes på Helios eller helsekost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...