Gå til innhold

Noen som har erfaring med rottweiler/border collie mix eller border collie her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å skaffe oss en hund igjen. Er 10 mndr siden vår elskede Bolla ble alvorlig syk og måtte avlives i en alder av 13 år, og nå føler vi at tiden er inne til å få oss en ny bestis.

Vi vil ikke ha valp igjen, og har kommet over en nydelig rottweiler/border collie mix som skal omplasseres. Er lydig og snill, 4 år gammel og vant til barn. 

Mannen min har tidligere erfaring med rottweiler og vi har hatt Bolla sammen som var en rottweiler/schäfer mix. Jeg har hatt både kongepuddel og toypuddel.

Men ingen av oss har erfaring med border collie. 

Hvordan er denne rasen? Trenger den mye mosjon? Røyter den mye? Hvordan er lynnet, er de stabile eller uforutsigbare? 

Setter pris på litt info :) 

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har hatt en Border Collie miks. og det var en flott hund. Men de trenger mye mosjon og utfordringer. Border Collier er smarte hunder, perfekt for agility, og de trenger noe å bryne seg på.

Lærer fort, er snill, god, leken og jøss som de kan springe. Fint for turer i fjell og mark:)

(ps. hun røytet noe, men ikke mer enn normalt)

Skrevet

En BC trenger mye stimulans da det er en gjeterhund. Krever også mye mosjon. En kvikk rase. En BC kan være veldig rolig og lettlært, men kan også være vedig vimsete og vanskelige å dressere. Samme m gemytt, du kan få verdens beste og mest barnevennelige hund, men kan også få en motsatt.

De kan lett bli stresset om de ikke får den mosjonen el stimulans de krever. Du må vite va du går til når du anskaffer en renraset BC i alle fall. Er en vakker og morsom hund.

Siden dette er en omplasseringshund så vet man jo ikke hva den er vandt m fra før av utegang/turer. RW er jo også en flott hun, og m BC i seg er det sikkert en atrig og spes blanding. Lykke til m ny hund, uansett hva det blir:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...