Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #1 Skrevet 26. september 2010 Har noen vært til inseminasjon på rikshospitalet og kan fortelle litt hvordan det er i forhold til på storkklinikken? Betaler man mye selv? Har forstått at det er lang ventetid der, men hvor lang tid må man regne med før man kommer i gang? Må man henvises fra egen lege? Er det journalsamtale? Får man velge høyde/hår/øyefarge på donor? Er de hyggelige der og hvordan følte dere at dere ble møtt og ivaretatt?
Lillie Vanillie Skrevet 26. september 2010 #2 Skrevet 26. september 2010 Hei, jeg har vært til inseminasjon fem ganger på riksen. Første gang i juni 2009, siste gang nå i september, og vi har ikke tatt frivillige pauser, all ventingen har vært på grunn av manglende kapastitet. Det er lang ventetid. Jeg vet ikke nøyaktig hvor lang ventetid det er nå, vi slapp unna det verste siden vi søkte tidlig. Søkte i mars 2009, var inne til samtale i mai, første forsøk i juni. Prisen er 1500 pr. forsøk + medisiner. Mye billigere enn å reise til utlandet, med andre ord. Men man kan ikke forvente forsøk oftere enn hver 3-4. måned. Når det gjelder valg av donor er det Rikshospitalet som velger. Vi får ikke vite noe som helst. De skriver ned høyde, øyefarge og hårfarge på partner og matcher donor i forhold til det. Du må henvises til gynekolog fra fastlegen din. Gynekolog tar tester og sender resultatene til Rikshospitalet sammen med søknaden. Etter en stund (dette varierer viss veldig) får man brev i posten med tidspunkt for infosamtale. Etter infosamtalen er det visst ventetid på å få starte opp også (vi slapp den ventetiden). Jeg synes de er veldig hyggelige på riksen. Det er jo et sykehus, og i så måte er det raskt inn, raskt ut. Det er helt greit for min del, jeg føler ikke at jeg trenger å bli ivaretatt på annen måte enn at de som er der er positive og hyggelige og gjør det de skal når de sier at de skal, og i så måte er Rikshospitalet helt fint for min del. Det eneste frustrerende har vært ventetiden mellom forsøkene.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #3 Skrevet 26. september 2010 Tusen takk for et veldig godt svar! Håper dere lykkes på neste forsøk!
alfrida Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Hei Vi sendte inn søknad til riksen i april 2009, fikk første inseminasjonsforsøk i april 2010, hadde et forsøk i juni og et i august.. så skal vi ha neste i oktober.. Så vi får prøve annenhver måned, men det tok lang tid før vi fikk vårt første forsøk... Jeg synes også det er helt greit å insamineres der, og de fleste legene er veldig hyggelige og gjør jobben.. men er jeg er jo ikke helt fornøyd enda da.. siden jeg ikke har fått en positiv test... Men håper det går snart! Og går det ikke på 4. -5. forsøk, går man rett over på prøverør.. da blir jo sjangsene for å bli gravid enda større... men det blir en mye større påkjenning for meg... Så håper det går før det... Vi har et vennepar som også driver i samme prosess.. de sente søknad i juli 2009, fikk første inseminasjon i juni 2010, hadde ett i august, og skal ha i oktober.. så de får også prøve annenhver måned... Lykke til med hva enn du bestemmer deg for! Alfrida.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #5 Skrevet 30. september 2010 Vi sendte søknad i november 2009, var til samtale februar 2010 og inseminasjon april 2010, var så heldig at jeg ble gravid på første forsøk:) Er fornøyd med behandlingen på Riksen. Jeg brukte privat gynekolog for å slippe lang vente tid på gynekolog time, hun ordnet alt med søknaden. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #6 Skrevet 10. oktober 2010 Hva er det du sier? Koster det bare 1500 per forsøk pluss medisiner? Og medisiner over 15000 dekkes, gjør det ikke? Betyr det at hvis man har fire forsøk, så kan det maks ende på 21000 totalt? Jeg er kjempeforvirra og ny her, beklager alle spørsmålene. Trodde folk dro til utlandet fordi det var så dyrt her hjemme jeg....
uhhuhher Skrevet 10. oktober 2010 #7 Skrevet 10. oktober 2010 Det koster 1500 kr i egenandel for både insem og IVF i det offentlige helsevesenet i Norge. Du betaler altså 1500 per forsøk. Ved insem på Riksen brukes litt hormoner, og disse medisinene betaler du selv. Ved IVF brukes det mer medisiner, vi brukte ca 6000–7000 på vårt forsøk. Hvis du ender opp med å nå medisingrensen på 15 000 i løpet av x antall forsøk, får du altså refundert alle kostnader til medisiner som overgår grensen. Egenandelen må du alltid betale. Folk reiser til utlandet av ulike årsaker. Før ekteskapsloven hadde ikke lesbiske par rett på behandling i Norge, og enslige har det fortsatt ikke. Utenom det kan det vel være kortere ventetid og andre personlige grunner som gjør at folk reiser til utlandet. :-)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #8 Skrevet 11. oktober 2010 Ja, klart... Før ekteskapsloven forstår jeg det jo godt. Dette var en stor lettelse - jeg var redd for helt enorme utgifter. Selvfølgelig, det er definitivt utgifter involvert, men overkommelig er det absolutt. Har sjønt at ventetiden er lang, men jeg er ung og har god tid. Flott at det er folk her som sitter på mer info enn meg. Tusen takk for det!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #9 Skrevet 11. oktober 2010 Kan du si litt om hvilke typer tester som tas på forhånd hos gynekolog? Tester de fruktbarhet osv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå