Gå til innhold

Anbefaler alle som kjøper ull om å se her

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var faktisk klar over dette fra før. Tok kontakt med Nøstebarn for to år siden da jeg fikk vite om dette. Nøstebarn bruker jo ull fra Australia. De kunne dessverre IKKE garantere at ikke sauene som deres ull stammer fra behandles på denne måten. Goodbye Nøstebarn! Ellers vet jeg at det finnes flere ullproduserter fra Australia der en får med garanti på at slik ull ikke er brukt. Noen som har noen anbefalinger?

Greit nok at dette er dyremishandling men det er jo umulig å ha kontroll over alt, hva som kommer fra dyremishandling, barnearbeid og sånn.

Jeg hadde aldri gått inn for å kjøpe et plagg som jeg viste var av dyremishandling eller barnearbeid, men man kan ikke unngå å faktisk komme bort i en slik vare en gang.

Dessverre er verden slik, og vi lever i den. Bra med beviste valg men ikke alle (som nevnt i artikkelen) er/var klare over det.....

Jeg visste ikke dette, og syns det var trist.. har liksom tenkt at ull var en bra ting. Og JA selvfølgelig kan en aldri ha noe garanti på at klær ikke er noen form for uetisk, men syns det er bra det blir fokus på det.. Så blir flere og flere slike metoder slutt på...

Jeg tenker at jeg gjerne vil prøve å unngå å kjøpe ull fra australia hvis de ikke kan garantere det i allefall. Det er jo ikke en nødvendighet å gjøre akkurat det, så da lar jeg være.

Det var ikke noe kjekk lesing... Og selv om verden er forferdelig og en ikke kan bli hysterisk, så syns jeg dette var et lett valg å unngå hvis jeg kan.

Så hvis noen har noen tips til produsenter som kan garantere dette så setter jeg stor pris på det. For jeg er veldig glad i ull, både til meg selv og tenker til babyen..!

Dette må være sjelden!! jeg bor med en sauklipper og han drar over hver vår for å klippe...men det foregår IKKE slik...det er vanlig klipping som på norske sauer, veldig humant..tar bare ca 2 min og klippe hver sau! Nei dette er av den sjeldne varen...og ull fra klær er ikke slik vi får fra..bruk ull med god samvittighet..:)

Annonse

Mulenesing (aner ikke om det skrives sånn.) er desverre helt vanlig i blant annet Auatralia. Men det jobbes mot å redusere det, og da er jo vi forbrukere en viktig del av det. Det hjelper å være bevist.

Nøstebarn meiner eg kom med erklæring på at dei ikkje brukte ull fra sauehold som brukte mulenesing.

Kanskje på tide vi forbrukere etterspør garantier på at det ikke kjøper ull fra sauehold som bruker mulenesing.

I Norge er dette ikke vanlig. Vi har ikke dette problemet her, så mulenesing av norsk sau tørr jeg nesten garantere at ikke skjer.

(driver med sau selv.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...