Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #1 Skrevet 26. september 2010 Er litt ny i dette og lurer på en ting.. Blander dere mme for flere måltider og sette i kjøleskapet? Evt, hva kan være farlig ved å gjøre det? Har lest om noen som blander opp for seks måltider og lar dem stå i kjøleskapet.. Vil gjerne høre fra noen med erfaring på nettopp dette!
Erle79 Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 Jeg er dessverre dreven på området... Her i huset bruker vi Collett, og vi blander for ca. et døgn av gangen. Datteren vår er ca. 4 måneder, og hun drikker rundt en liter melk i døgnet. Vi steriliserer alt flaskeutstyret godt, avkjøler melken rett etter laging, og holder den avkjølt frem til den skal brukes. For fem år siden, da den første datteren vår ble født, var dette anbefalt måte å gjøre det på (å lage for et døgn av gangen). Siden den gang har det kommet en anbefaling fra norske myndigheter om å bare gi babyer nylaget melk, ettersom det kan vokse bakterier i gammel melk. Men dersom man steriliserer og avkjøler raskt, er sjansen for bakterievekst minimal. Vi gir flaske på fulltid, og hjulene ville ikke gått rundt her i huset om jeg skulle laget hver eneste flaske når hun trengte den, for eksempel om natten. Hvis du bare skal gi en flaske i ny og ne er det vel ikke noe heft å lage den fersk, men hvis du skal gi flaske på fulltid blir det litt pes å koke, blande og avkjøle for hvert eneste måltid. Du finner mer info om dette på flaskeposten.org.
Hanna30 Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 Nei, jeg blander ferskt for hvert måltid. Det er anbefalt fordi det KAN være en bakterie i melkepulveret som er veldig farlig som får utvikle seg om melka blir stående. Den skal drikkes innen en time etter at den er blanda. Det står om det på pakkene, så les der! Jeg ville aldri tilgitt meg selv om det skjedde babyen noe og jeg hadde vært uforsiktig med tilberedning/oppbevaring av melka, så jeg holder meg på den sikre siden!
Hanna30 Skrevet 27. september 2010 #4 Skrevet 27. september 2010 Men du, det som er vanlig er å koke opp vann, fylle opp flaskene for et døgn og sette dem i kjøleskapet. Når de skal brukes bare setter du dem i mikroen til passe temperatur, blander i pulveret og rister! Og ferdig! Veldig enkelt, så er ikke noe mer styr med det enn helt feridigblandet melk. Den må jo også varmes opp til drikketemperatur.
Erle79 Skrevet 27. september 2010 #5 Skrevet 27. september 2010 Nja, er ikke riktig så enkelt som det. Noen morsmelkerstatninger skal blandes ved ca. 70 grader, blant annet Collett som vi bruker. Disse melketypene er mindre utsatt for bakterievekst og tåler lenger oppbevaring, opp til et døgn. "Problemet" med kokt vann på forhånd-metoden blir da at vannet må varmes til 70 grader før man kan blande, for deretter å avkjøle flasken til 37 grader igjen. Det tar lang tid, spesielt om natten er det mye pes. Med det friske vannet vi har i Norge og dersom man steriliserer utstyret godt er risikoen for bakterieholdig melk ytterst minimal. Det finnes nok av andre områder jeg er mer redd for at hun skal få i seg farlige bakterier. Men for all del, å blande rett før hvert måltid er jo supert hvis man orker det...
Hanna30 Skrevet 27. september 2010 #6 Skrevet 27. september 2010 Det er ikke i vannet den farlige melkebakterien kan være, men i melkepulveret. Så om man blander og så setter det vekk i flere timer, så kan den bakterien få utvikle seg. Det er derfor trygt å la kokt vann stå, men ikke melka. Det er jo sjelden noe skjer, men det har skjedd dødsfall også i Europa pga. denne bakterien (melkepulveret er ikke sterilt), så jeg velger derfor å følge retningslinjene, selv om det da er mer styr. Men for all del, sannsynligheten er jo veldig liten!
Hanna30 Skrevet 27. september 2010 #7 Skrevet 27. september 2010 Men ble ltt nysgjerrig nå. Er det andre retningslinjer for Collett da? Hvis den kan oppbevares i et døgn og ikke bare i en time som alle de andre, som høres det jo veldig bra ut! Har bare aldri hørt om det, trodde retningslinjene gjaldt alle mme jeg.
Erle79 Skrevet 27. september 2010 #8 Skrevet 27. september 2010 Du har helt rett, de offisielle retningslinjene gjelder over hele fjøla, men de melketypene som blandes ved 70 grader eller mer (det er ikke bare Collett) tar ifølge min kunnskap knekken på de farlige bakteriene. Jeg ser på dette som litt hysteriske retningslinjer. Det blir litt rart når de samme reglene gjelder på savannen i Afrika som i Norge. Før 2007 lagde "alle" melk for et døgn i slengen, da ble det anbefalt. Jeg er veldig glad i datteren min, og har alldeles ikke noe barn å miste, men akkurat dette ser jeg ikke som en reell trussel mot hennes helse...
Erle79 Skrevet 27. september 2010 #9 Skrevet 27. september 2010 Og det anbefales forresten i de samme retningslinjene å blande all MME ved temperatur over 70 grader. Det er visst "farlig" å blande ved for eksempel 37... Her er link til retningslinjene fra WHO, som norske myndigheter baserer seg på: http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf Det hele virker litt hysterisk spør du meg. Det er for eksempel "forbudt" å bruke mikro til å varme opp vann/melk. Ved å bruke litt sunn fornuft (les: riste flasken før mating) så kan man jo trygt det... Ja ja, snart spiser barna våre mat, så slipper vi å stresse mer med flasker, sterilisering, vannkoker, måleskjeer, osv. I can't wait!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #10 Skrevet 27. september 2010 På min Collett pakke står det at den skal blandes på 40 grader, har du annen type Collett du Erle79? Eller er det slik at viss en skal blande mere enn en flaske, så bruker en den høye temperaturen?
blomstre Skrevet 28. september 2010 #11 Skrevet 28. september 2010 Sjekk denne tråden: http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596423 Der har jeg forsøkt å forklare de forskjellige tillagingsmetoden, hvordan det er trygt å lage på forhånd, når man ikke kan lage på forhånd og ikke minst hvorfor. Kort oppsumert så kan merker som skal lages ved 70 grader lages på forhånd dersom man har god hygiene, jenv lagringtemperatur under 5 grader samt at melken lagres porsjonsvis (og ikke på ei stor mugge f.eks). Skal man ha med en flaske man har laget på forhånd ut på tur må man være sikker på at man greier å holde temp lav nok (ferdigblandet fra butikken er et godt alternativ). Merker som skal lages ved lavere temp bør tillages ferskt hver gang! Følg temp annvisningen på pakken. For enklere blandemetoder enn den som står beskrevet på pakken så les tråden jeg har linket til. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå