Gå til innhold

noen gode råd til meg??jente 6mnd våken 3-4ganger om natta!

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har en datter på 6 og en halv mnd som er våken 3-4ganer iløpet av natta.

hu legger seg ikke før 21-22 tiden og vi står opp ca 7.30.

hu har 4 lurer på 30 min iløpet av hele dagen/kvelden.

spiser grøt 3ganger om dagen,jeg ammer kanskje 1gang om dagen,er ikke mye igjen.og MME gir jeg oxo.

siste uka har jeg gitt hu flaske på natta,da drikker hu mye men våkner igjen etter ca.3t.

noen som har noen gode råd??

på forhånd takk

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

for det første, så tror jeg hun legger seg for sent.

om du ikke får lagt henne tidligere med sånn rutinene er nå, så ville jeg prøvd å kutte ned fra 4 til 3 lurer i løpet av dagen. Den siste luren bør ikke slutte senere enn 16-16-30. da er hun god og trøtt til kvelden.

utover det, så er det helt normalt at en baby på 6 mnd våkner 3-4 ganger i løpet av natten, både for sult og for kos. Voksne også våkner mange ganger i løpet av natten, men vi husker det ikke, fordi vi bare lukker øynene og sover videre.

Sånn kan det bli for babyer også! Men da må de ha det vi kaller en søvnassosiasjon som gjør det mulig å finne søvnen igjen på egen hånd.

Mine barn bruker smokk, noen har en koseklut, noen er av den typen at de bare kjenner at det er mørkt og sover videre osv.. noen trenger å kjenne at en voksen er der.

Siden hun drikker godt av flaska, er det tydelig at hun er sulten. så da skal du gi henne mat. Men så må du registrere søvnmønsteret hennes; hvor lenge sover hun ila de forskjellige lurene sine? Er det mulig at hun har forskjøvet natta, er litt døgnvill?

forsøk med enkle midler, bl.a ved å stå opp om morgenen, selvom hun kanskje ikke våker av seg selv når klokken er 0730, pass på når hun sover, og at hun kanskje ikke får en lang lur sånn på ettermiddagen.

når jeg skal justere søvnmønsteret på mine barn, si feks at jeg ønsker at barnet skal ha 3 lurer i stedenfor 4, vil jeg vekke barnet fra første luren, sånn at hun er ekstra trøtt til lur nr 2. da varer antagelig den lenger, og du bare lar henne sove ut. så vekker jeg etter lur nr 3 igjen, og passer at hun da er stelt og klar for sengen litt tidligere enn vanlig, -men uten lur nr 4.

tror du dette er noe som kan fungere hos dere?

jeg vil forøvrig råde deg til å variere kosten hennes noe mer enn å servere grøt 3 ganger daglig, -så hun ikke blir hard i magen og får luftproblemer. server feks et fruktmåltid rundt lunsjtider, la henne prøve seg på brødbiter til frokost el. da vil hun også veldig fort tilpasse seg nye sovetider fordi hun får en gjenkjennelig døgnrytme.

grøt=kvelden

frukt=leketid etc.

lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...