Gå til innhold

sønnen min på 6 uker ammer så kort, kun 5 min, tips-råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

han har lagt på seg masse, over gjennomsnittet på hver veiing. har hatt masse melk og ingen prob med ammingen. inntil jeg skulle være borte en kveld og stressa med å pumpe opp, så følte jeg han ikke fikk nok ,så stresset med det, så gikk prod ned betraktelig pågrunn av dette stresset, og det gjorde meg jo bare enda mer stresset, ond sirkel . etter to dager med pumping og ammete, gikk den tilbake. problemet er bare at han kun asmmer ca 5 min, da melken strømmer, og er ikke interessert når melken kommer sakte. noen ganger virker han ikke fornøyd, er sulten og gråter, men selv hvor mye jeg prøver gi han mer amming, vil han ikke siden melken kommer sakte. så da må jeg av og til gi tillegg. han legger jo på seg veldig bra, men bare lurer på om han får for mye formelk, og om han ikke klarer å drikke seg mett hver gang pga han ammer for kort. noen som har noen tips til hvordan få han til å amme lenger, eller noen med erfaring på området?tror ikke han tar ut alt han trenger ved hver amming i og med at de ganangene han har fått tillegg drikker han masse mer, så han er tydelig ikke mett, men vet ikke hva jeg skal gjøre får å få han til å ta ut mer melk når han ikke vil etterhvert og blir frustrert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på sykehuset med min mini, og benyttet muligheten til å kontrollveie, da han gjerne spiste bare 5- 10 min. Han var sutrete på puppen og jeg trodde han fikk for mye mat. Det viste seg at han hadde bøtta i seg 150 ml. på de 5 min, Har av og til gitt han pumpemelk i tillegg, og han har kunnet drikke 30- 50 ml av dette i tillegg. Men han går opp i vekt og har en fin kurve. Han får dermed i seg nok mat.

Tror han var sutrete fordi han faktisk var mett mens jeg prøvde ha i han mer.

Om du tror du har for mye formelk og han bare suger når melka strømmer, kan du pumpe ut litt formelk på begge bryst og gi av begge brystene etterpå.

Men går han fint opp i vekt ville jeg ikke bekymret meg så mye. Merker at dette med spisingen går litt i bølger. Det går seg nok til.

Skrevet

Har desverre ikke noe tips eller råd som fungerte for meg og min lille gutt. Han også er en slik "lating" som ikke gadd å die etter at det verste trykket hadde gitt seg,han la bra på seg i begynnelsen,men når han nådde ca 3 mnd så flata vekta litt ut,helsesøster var litt bekymra og det var sannelig jeg å!

Prøvde å pumpe meg,ammete og å lage økedøgn og det som var men han drakk alltid bare litt okkesom hva jeg gjorde.

I min frustrasjon en kveld etter at jeg hadde ammet han så gav jeg han en flaske med mme,og han glupsket i seg 140 ml!

Ville så innmari ikke gi opp ammingen,og det ble en del tårer og frustrasjon over hva jeg skulle gjøre.

Fikk tips her inne om å dra til legen å få sånn nesespray som hjelper utdrivingsrefleksen,Oxytocin eller no. Fikk nesesprayen og melka spruta men fortsatt så lå han ikke lenger enn max 6/7 min. Så jeg ammer gutten min først på begge sider før han får mme.

Hu legen sa til meg at det er ikke alle som får opp produksjonen nok til å følge barnet sitt uansett hva man gjør.

Vet ikke om hu sa det for å trøste en sliten mor,for i følge ammehjelpen kan alle få det til.

Men jeg har bare mått innfinne meg med at han får begge deler,han er straks 4 mnd. Også får jeg være glad for at jeg har fått fullamme han såpass, og han bare eeelsker mme'n. Jeg bruker Hipp sin økologiske.

Og en annen ting,om du gir tillegg så vil jeg anbefale å bruke den trangeste smokken 0+ sånn at puppen din ikke blir "enda kjedeligere"

Masse lykke til! Håper det går seg til,noe det sikkert gjør:)

Skrevet

Hei, her kommer et optomistisk innlegg. Min første, og også gutten nå på 3 mnd nå, er slike racere til å spise, og de har lagt på seg veldig godt. Hun første brukte 3-4 minutter, men spiste hver 2 time, gutten bruker 5-10 minutter, spiser ca hver 3 tme. Trenger ikke være noe galt, noen er bare raske til å tømme puppen :-)

Skrevet

lillemor her på 5 uker ammer bare 5 - 7 min hun også.. Jeg var redd hun ikke tok nok en stund, men det vises at på de 5 min heller hun innpå 100 - 150 ml... Legger godt på seg og er fornøyd..

En periode jg trodde hun ikek fikk nok, så sutret hun mye... for hun var mett og jeg prøvde å gi mer... da ble det gråt og sutring.. så de er nok fornøyd, noen spiser bare kjappere enn andre.. ;) Så lenge de sover godt, legger på seg og er fornøyd er det nok ingen fare ;)

Skrevet

Her ammer mini 5 min pr pupp, helt fra han var så liten som din...Og han har lagt på seg godt, selv om jeg mange ganger har lurt på om jeg hat hatt nok melk.

Det kan hende han er i en økeperiode nå. Veldig typisk rundt 6 uker. Da er det bare å amme alt du klarer, og pakk bekymringene om lite melk ned i en skuff! Ta deg heller en tur til veiing jevnlig. det står også mye på ammehjelpen.no

jeg har til tider skiftet fra bryst en til to når han begynner å bli utålmodig, og tilbake til bryst en tilslutt.Vet ikke om det er etter boka, men da får han iallefall i seg litt ekstra. Og jeg har gjerne skifta stlling, fra vanlig til tvillingstilling, eller å sitte ganske framoverbøyd underveis i måltidet. Unngå liggende stilling, for da renner melka litt saktere.

lykke til!

Skrevet

Dersom han legger godt på seg tror jeg ikke du skal bekymre deg!

Mini er nå en normalt stor gutt 6 måneder og har ALDRI ammet lenger enn 5-7 minutter - de første to/tre månedene spiste han i tillegg bare på ett bryst per måltid. Nå trenger han begge.

Fullammet inntil nylig :) Noen er bare sånn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...