Gå til innhold

Normalt å amme så ofte ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg begynner å bli utrolig sliten av denne hyppige spisingen. Gutten min på 1 mnd vil ha mat hver 1-2 time igjennom hele døgnet. Dette er utrolig slitsomt på natten. Dette har jo også ført til at jeg har blitt veldig sår på brystvortene. Smører godt med purelan etter hver amming, men siden han vil ha mat så offte så føler jeg det ikke hjelper så mye.

Jeg prøver mitt beste på å få han til å ta smokken, men den har han tydeligvis bestemt seg for at han ikke vil ha. Utrolig frustrerende. Det jeg da lurer på er om dette er normalt? flere i samme situasjon? Noen gode råd å komme med ?

Hilsen en sliten og trøtt mor....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Skjønner godt at du blir sliten! Spesielt når det er så ofte om natta også, føler med deg og kjenner meg igjen. Jenta mi ville også ha mat så ofte da hun var så liten, selv om det var bitte litt bedre på nettene.

Med henne gikk det bedre etterhvert som hun ble eldre og ble mer effektiv med spisingen når hun lå til puppen. I starten koste hun seg gløgg ihjel og kunne sovne etter et par "super" melk. Selvfølgelig var hun da sulten igjen et øyeblikk etterpå. Dette var spesielt tungt om natta for jeg fikk jo aldri lagt henne ned før hun våknet og var sulten igjen. Ammingene tok derfor laang tid. Nå er hun 2 mnd og jeg føler det går mye bedre. Hun spiser riktignok ofte enda, ca 2 - 2 1/2 time mellom hvert måltid, men jeg syns det er bra i forhold til sånn det var.

Ang såre brystvorter...jeg var sår i ca 6 uker pga den hyppige ammingen, og så gav det seg. For min del funka det best å smøre med morsmelk og lufttørke, purelan følte jeg ikke hjalp meg så veldig.

Det er noen her inne som sier man bør gi av samme brystet så lenge det er mindre enn 3 timer mellom hver amming, har du prøvd det? Da er melka tjukkere og metter mer. Formelken som kommer i starten er tynnere og babyene blir fort sultne igjen.

Vet ikke om dette hjalp deg noe, men det kan jo iallefall være en trøst at andre har hatt det likedan og at det bare blir bedre etterhvert som babyen blir eldre. Stå på! :) :)

Skrevet

Hei. Tusen takk for svar. Ja jeg får håpe det blir bedre med tiden. Har sterkt vurdert å starte med mme fordi jeg er så sliten av dette.

Prøver å lufttørke puppen så mye jeg får det til. Men med ei storesøsster på 2 år som vil ha oppmerksomhet så er jeg litt forsiktig med å ha puppen ut. Vil ikke risikere at den såre brystvorten setter seg fast eller kommer bort i ting.

Jeg skal prøve å legge han til det samme brystet, får håpe det hjelper. Men hvis han spiser godt av puppen første gang, er det nok melk til han når han vil spise igjenn da?

Skrevet

Godt spørsmål:)

Men ja, jeg tror det! Jeg har begynt å gi fra samme ved korte avstander mellom måltidene, og ho har blitt mett iallefall. Men ikke sikkert at det er samme grunnen til at babyene våre spiser ofte. Uansett kan det være verdt å prøve, er utrolig slitsomt sånn du har det nå... Spesielt når du ikke får fred om natta heller stakkars. Føler virkelig med deg!

Kan jo være en mulighet å gi flaske på kvelden, slik at når du legger deg får du sove litt lenger? Mme metter jo endel mer enn mm.

Håper det blir bedre for dere snart!

Skrevet

hei!

da gutten min holdt på sånn la jeg jeg han samme pupp 2 ganger på rad.

da han fikk puppen første gang så virket han fornøyd da han var ferdig. så gikk det 1-2 timer til neste gang han ville ha mer og jeg la han til samme pupp igjen.

da brukte han litt mindre tid og virket ikke mett så jeg byttet over til neste pupp. dette hjalp oss hvertfall =)

det sies at det tar 4 timer før puppene er fyllt helt opp igjen med melk.

du kan og prøve å gi en flaske med mme på kveldene. =)

Skrevet

Signerer gjerne tipset om å la det gå mer tid mellom ammingene (prøv å drøye 3 timer i hvertfall), for at barnet skal få den fete melken, som tar lenger tid å få produsert. Det er denne melken som gjør at de blir søvnige, den første melken er visst mer som skummet melk å regne. :-)

Har fått tips fra både klinikken og helsesøster om å ikke bruke Purelan med mindre man har sår med skorper... Jeg brukte det masse tidligere, og merker stor bedring nå som jeg kuttet bruk av det, og heller bare lufttørker. Ikke sår lenger. Har også en 2-åring i hus, så vet at det ikke alltid går å lufttørke, men kveldene er fine til lufting. :-)

Lykke til, håper det bedrer seg for dere.

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Jeg la han til den samme puppen to ganger i hele går, å han ble nesten en helt annen unge. Mye roligere og det tok litt lengere tid mellom hvert måltid. Sovnet fint i 24 tiden og sov til 0300! Det var godt det :)

Har kjøpt meg andre ammeinlegg nå, Avent sine. Brukte Natusan sine tidligere å de var helt forferdelige, satt seg jo fast i brystvorten hele tiden. Har kuttet ned bruken på purelan også, satser heller på å lufttørke med smøring av morsmelk. Kjenner allerede bedring :D !

Skrevet

Huff, stakkars deg. Det er som å høre meg selv for en måned siden :-) Og ja det er heeelt normalt. Du kan jo eventuelt prøve å gi babyen litt morsmelkerstatning i tillegg på kveldstid. Da blir babyen kanskje litt ekstra mett og sover litt lenger på natta? Men jeg er ingen ekspert altså.

Hvis du er sår på brystvortene så ville jeg ikke brukt engangsinnlegg forresten. De blir i hvert fall jeg såre av. Jeg har kjøpt flere par med ull som jeg bruker hele tiden.

Ta en titt på ammehjelpen sine nettsider. Der er masse gode råd!

Skrevet

Det er nok helt normalt ja. Jenta mi spiste hver 2.time frem til hun var nesten 4mnd. Da ble det plutselig mer sjeldent, noe som var veldig uvant. Jeg følte at hun ikke fikk i seg nok mat og ble utrolig stressa over det.. (typisk oss mammaer;)).

Du kan jo prøve å pumpe deg sånn at han kan ta litt flaske også? Da får brystene litt pause hvertfall!

Skrevet

Kjenner meg igjen ja! Husker jeg tenkte at jeg måtte bare innfinne meg med at slik var det og konsentrere meg om å amme - og sove hver gang sjansen bydde seg. De første seks ukene sov og ammet jeg bare. I større eller mindre grad. :)

Knøttet her er nå snart 11 uker, og spiser ikke like ofte, men det kan godt gå 2 t mellom hver gang enda, både på natt og dag. På en god natt får jeg sove 4 timer i strekk, men prøver å holde ut :)

Uansett, ville også tipse deg om salve til brystvortene. Den er MAGISK! Sjekk den ut her: http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=367

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...