Gå til innhold

Uææh, føler jentene mine er så seine på å krype/sitte/reise seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er 8 mnd gamle nå, og det eneste framskrittet nå er at den ene kan sitte nesten alene. Altså. Er det bare meg som har panikk (siden venninnene mine sine unger på samme alder er waaay forbi i utviklig) eller er det litt hipp som happ? Hva gjør din 8 mnd gamle baby?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår var også litt sein. Hun begynte å åle seg fremover like før hun ble 8 mnd. Hun kunne sitte stødig selv og legge seg ned og krype, men ikke sette seg opp selv.

Det skjedde ingen verdens ting før hun bikket 10 mnd. Da skjedde det mye. Hun satte seg opp selv i alle slags stillinger, krabbet, reiste seg og gikk langs bordet. Nå er hun 11. 5 mnd og det mangler bare at hun går uten støtte.

Jeg var også stresset en periode, men så begynte jeg å tenke på at sannsynligheten for at hun aldri begynte å gå var minimal, og at det ville nok komme. Så når jeg begynte å slappe av rundt det hele så kom utviklingen for fullt.

Ellers har hun vært tidlig ute med mye annet da. Som tenner, ord, løfte drikkekoppen alene og drikke ++ andre ting. Hun var tidlig ute motorisk med å bruke hendene og løfte og holde hodet stødig. Hun har alltid vært oppvakt og nyskjerrig og har aldri akseptert å ligge på rygg som nyfødt baby. Hun skulle se seg rundt og har tydelig visst hva hun ville. Så jeg har ikke vært bekymret for at noe skulle være galt.

Det vil nok komme et sprang hos dine også snart :) Det er klart det var noen få babyer som hadde kommet mye lengre i den motoriske utviklinga enn hos jenta vår, men det var også mange som ikke hadde kommet lenger. Og dine er ikke unormalt sene;)

Skrevet

Tror ikke du bør ha panikk for at hun er treg nei, de er så forskjellige disse små. I barselgruppen var datteren min tregest på stort sett alt, bortsett fra å få tenner. Hun hadde 8 tenner før noen av de andre hadde fått en eneste en:)

Her i huset var det også sånn at stormskrittene kom når hun bikket 10 mnd. Før den tid kunne hun bare åle seg bortover, og sitte med støtte. Men når hun ble 10 mnd, så føler jeg alt kom samtidig. Nå er hun akkurat blitt 1 år, og kan både krabbe (men liker fortsatt å åle, fordi det går mye fortere), komme seg opp i sittende stilling, sitte støtt på gulvet, reise seg opp på møbler og gå langs dem. Hun har enda ikke turt å slippe taket, men kommer vel snart det også.

Så ikke stress, det kommer når det kommer:)

Skrevet

Ikke for å strø salt i sårene dine, men jeg finner dette betryggende å lese. :-)

Jenta mi er snart 8mnd og hun åler bare rundt i ring. Så vidt funnet reversen, men jeg er usikker på om det er tilfeldig eller bevisst.

Hun sitter stødig når vi setter henne opp, men ikke så stødig at jeg går fra henne sittende. Så jeg finner det betryggende at ikke alle er tidlig ut med alt, for følge spedbarnsboken ligger våre barn "korrekt" i utviklingen. :-)

(har en gutt i barselgruppa som i en alder av 6,5 mnd krabbet og reiste seg opp! Ikke moro med slike... :-) )

Vi får trøste oss med at vi vet iallefall at duken ligger i ro på bordet om vi snur oss et øyeblikk. :-)

Skrevet

Jenta vår rullet ført alle veier da hun var 9 mnd! Kunne ikke sitte eller åle da nei. Nå er hun 3 1/2 år og det er full fart hele dagen.

Skrevet

Jenta mi var veldig tidlig med alt, men gutten min er 6 1/2 mnd og gjør ikke stort enda, stressa jaaa.. Men er ingenting som sier at det skal være noe i veien med han fordet:) Så jeg prøver å slappe av, det kommer en tid der du kunne ønske de var litt mer rolig :)

Skrevet

Tusen takk for svar, jenter! :D Det er ikke enkelt å la vær å få litt panikk når man ikke veit hvordan det er med "alle" andre. Men da venter vi i spenning!

Ser jo litt framskritt her og der, men de liker så dårlig å ligge på magen å sånn, så føler de aldri kommer til å krype, fordi de heller ruller seg over på ryggen igjen og leker der. Men det kommer nok :D

Skrevet

Alle barn er så forskjellige, så ikke noe å stresse for. Bare nyt den rolige tiden heller, hehe.

Mini her i hus begynte å sitte av seg selv da han var 6 måneder gammel, da han var 7 måneder lærte han både å reise seg opp etter alt og rett før han bikket 8 måneder lærte han å gå inntil bordene osv og så med trille (ikke uten støtte).

Så her har det gått litt vel fort og ja det er ganske travelt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...