Gå til innhold

Om å sende sms til sjefen når man er syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og dersom jeg vet det alt dagen før at jeg blir borte neste dag, sier jeg selvfølgelig fra med en gang, og venter ikke til morgenen etter!

Min sjef tror jeg synes det er liksågreit med sms, men det synes ikke jeg seølv, så jeg ville ringt.

Selv sjekker jeg ikke telefonen ofte for sms, anser ikke sms som korrekt måte å kontaklte folk om noe viktig på. Og jeg har sagt til mine at jeg vil de ringer. Eller at de sier ifra til entralvbordet, dersom de ikke får tak i meg!

Fortsetter under...

Skrevet

På min arbeidsplass er det ikke uvanlig å sende sms eller e-post (jobber i en mellomstor statlig bedrift).

Har aldri hørt noen som har "mumlet i gangene" om at det er problematisk.

Om vi ringer inn syke, så gjøres det på sentralbordet. Vi prater uansett ikke med sjefen direkte.

Ved lengre sykmeldinger/fravær er det derimot vanlig å ta en telefon til nærmeste sjef.

Skrevet

Jeg er faktisk overrasket over at så mange har så sterke meninger om dette. Dere som har skrevne regler om at man skal ringe og ikke skrive sms/mail - hva slags jobber har dere? I min jobb er det ikke snakk om vikar dersom jeg er borte. Spurte akkurat min samboer hva som var praksis på hans arbeidsplass (han er leder i en mellomstor, privat bedrift) og der var det ikke noen negative reaksjoner på sms/mail.

Skrevet

På arbeidsplassen min er det ikke lov å sende sms til sjefen, man må ringe, dermed får man en bekreftelse på at beskjeden om fravær er mottatt. Skulle bare mangle spør du meg.

Skrevet

Det kan være det er ett alderskille på om det er ok å sende sms eller ikke. Mine kolleger på over 30 ville aldri funnet på det,og sitter våkne til sjefen tar telefonen selv om man har spydd hele natten. De under 30 sender en sms og er ferdig med det.

Jeg tror terskelen for å være syk er lavere om man sender sms og sier ifra,enn om man ringer og prater med sjefen.

Skrevet

I tillegg kan det være at sjefen vil informere deg om noe når du ringer: f. eks. at du ikke har krav på å bruke flere egenmeldingsdager, og at du må gå til legen for å få sykemelding, eller at du ikke har opparbeidet deg rett til å bruke egenmelding ennå.

Annonse

Skrevet

Min sjef er veldig opptatt og har andre ting å gjøre enn å ta i mot tlf fra syke ansatte, så vi sender sms. Og jeg er 38 år, og en av de yngste på avdelingen. Ordner selv me då svlyse møter etc, ingen vikar blir satt inn på kortidsfravær (rådgiver i staten).

Skrevet

Sånt holder da vel folk styring på selv?

Skrevet

Nei, det kan jeg garantere deg at folk ikke gjør. Har selv sittet ørtogførti ganger og måttet forklare folk lover og regler, da jeg var avd. leder i det offentlige, hvor man lett tror at folk har huet med seg.

Skrevet

Hos oss er regelen i prinsippet slik at man ringer første dagen man er syk, og om man så er syk flere dager på rad, så kan man sende sms om at man blir borte lenger. Etter 3 dager borte ringer som regel sjefen for å høre hvordan det går.

Men dette kommer jo an på avtalen man har med arbeidsplassen eller den enkelte sjef. Noen firmaer godtar absolutt ikke sms som gyldig beskjed om fravær, mens andre synes det er greit. Min mellomleder, som er den jeg forholder meg til ved fravær, synes det er ok med sms- men jeg velger som regel å ringe likevel. Da vet jeg at beskjeden er mottatt, og jeg føler jeg blir tatt mer seriøst.

Skrevet

På min arbeidsplass innebærer varsling av fravær via sms en skriftlig advarsel. Ingen unntak, klart og tydelig regelverk. Fungerer veldig bra.

Skrevet

Hos oss er det helt greit å sende sms. Ser ikke problemet. Man gir jo beskjed om at man ikke kommer og så lenge man får et svar, så vet man jo at jobben har fått beskjed.

Hvorfor ikke tekste? Vi lever da i 2010 og ikke forrige århundre. "Alle" sms'er jo hele tiden, og vi har jo mindre og mindre "fysisk" kontakt (per tlf eller noe), så why not i dette tilfellet også.

Latterlig og barnslig av din arbeidsplass og henge seg opp i en sånn bagatell. Tydeligvis visste jo alle at du ikke kom også. Huff. Forøvrig så jobber jeg i Staten. Mulig man er litt mer pertentlig i det private.

OG jeg skjønner jo at det har litt å si om hvor man jobber også og med hva. Er du kirug og skal transplantere et hjerte dagen etter er det kanskje ikke helt greit å sende en sms om at man ikke kommer. Jobber du f.eks. på et kontor, ser jeg rett og slett ikke problemet!

Skrevet

Ja, det er en uskreven regel at man ikke bare sender SMS, men ringer i hvertfal første dag man er borte. Mange steder er det også en skriftlig regel.

Ved bare å bruke SMS vet man ikke sikkert om beskjeden er mottatt. Det er heller ikke mulig med raske oppklaringsspørsmål eller liknende.

Generelt vil jeg oppfatt det slik at den som bare sender en SMS har dårlig samvittighet og ikke tør snakke med sjefen.

Det er vanlig "folkeskikk" å ringe første dag, før arbeidstid, å gi beskjed om sykdom. I den samtalen kan man eventuelt avtale å sende SMS neste morgen om man fortsatt er syk.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...