Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #1 Skrevet 25. september 2010 Jeg sendte sms til sjefen min forrige gang jenta mi var syk. Jeg ble ringt fra bhg dagen før og gikk hjem fra jobb en time før slutt fordi jenta mi hadde feber og utslett. Jeg har uansett fleksitid, så dette er ikke noe sjefen min ville hengt seg opp i. Sjefen var ikke på kontoret når jeg gikk, så jeg sa fra til et par kollegaer at jeg ikke kom dagen etter. Blant annet måtte jeg avlyse et møte. Dagen etter sendte jeg en sms til sjefen. Nå har jeg hørt mumling i gangen om at man "ikke sender sms om at man ikke kommer på jobb"... Er dette en uskreven regel eller? Hvorfor er det i så fall sånn? Poenget er vel å gi beskjed?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #2 Skrevet 25. september 2010 Uting å sende sms når man er syk. Slik er det iallfall der jeg jobber og der jeg har jobbet. Man ringer og gir beskjed
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #3 Skrevet 25. september 2010 Jeg er enig med kollegene dine, men det er ikke selvsagt at dette vet alle om. På min arbeidsplass er ikke dette en uskreven regel, men opplest og vedtatt. Man ringer og forteller selv at man blir borte, hvor lenge eller evt når man vet når man er tilbake. Tanken er vel at det er litt "enkelt" å være borte fra jobb om man slipper å snakke med sjefen. Sender man en sms vet man heller ikke om beskjeden har kommet frem i tide. Ta en prat med sjefen om saken, og spør gjerne om dere kan få offisielle regler angående fravær og sykdom.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #5 Skrevet 25. september 2010 hos oss har vi regelen om at vi ringer første fraværsdag, for så å kunne sende sms påfølgende dager. Det er ene og alene for at mange utnytter systemet og tar sykedager uten å faktisk være syk, og det er lettere å avsløre en løgn når man prater med en person enn ved sms.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #6 Skrevet 25. september 2010 altså, hadde jeg ikke fått svar, hadde jeg jo ringt. Grunnen til at jeg sendte sms er at jenta mi gråt og var veldig ute av seg, og klokken nærmet seg ni, så jeg følte jeg måtte få gitt beskjed. Synes det er ekkelt å ringe mens ungen gråter i bakgrunnen. HI
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #7 Skrevet 25. september 2010 Vanskelig å ringe selv når man har mistet stemmen
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #8 Skrevet 25. september 2010 Da har jeg et forslag til deg: forklar i sms'en at grunnen til at du ikke ringer er at du har mistet stemmen. Jammen godt at du ikke mistet stemmen før mobilens tid, da hadde ikke arbeidsgiveren din visst hvorfor du var borte fra jobb i en uke, før du var tilbake og kunne fortelle det:-)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #9 Skrevet 25. september 2010 ? Man kan få andre til å ringe ser du
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #10 Skrevet 25. september 2010 Jeg trodde faktisk at det var en vedtatt regel at man MÅ ringe jeg? Kunne hvertfall aldri falt meg inn å sende sms for å melde fra om fravær.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #11 Skrevet 25. september 2010 Hos oss er det opplest og vedtatt at de ansatte ringer meg når de er borte (det står i firmahåndboken og alle ansatte har skrevet under). Det er som nevnt tidligere en uting å sende sms da terskelen for å være borte er lavere samt det er ikke alle som sjekker at sms har kommet frem til mottaker. Jeg har opplevd at ansatte ikke har møtt opp på jobb etter å ha sendt sms rett før arb. starter...jeg sjekker ikke mobilen min hvert min. Plagsomt.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #12 Skrevet 26. september 2010 På arbeidsplassen min får vi også streng beskjed om at man ikke sender SMS når man er syk. Vakta blir dekt opp, men ikke godkjent og sett på som skoft. Det blir litt uprofesjonelt hvis du skjønner. Det blir for "lettvint". Og kan virke litt "feigt", siden det er nok av mennesker som pleier og skulke jobben en dag, så blir det for enkelt og bare sende en melding.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #13 Skrevet 26. september 2010 Dette har med moral og respekt for sjefen/arbeidsplassen å gjøre. Det er vel ingen som ville søkt en jobb pr sms? Fordi det er slapt,useriøst og virker som man ikke er intressert. Det samme gjelder når man sender sms ved sykdom. Om man gjør dette i en "nødsituasjon"så ringer man så fort man kan etterpå.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #14 Skrevet 26. september 2010 Jeg har aldri tenkt på at det er noe galt i å sende SMS/Mail om at man er syk. I løpet av de årene jeg har jobbet har jeg ikke vært syk mer enn en eller to ganger og barnet mitt har ikke vært mye sykt heller. Men jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig å sende SMS og har i alle fall aldri hørt noen si noe negativt om det, verken overfor meg eller bak ryggen på andre. Jeg jobber i et stort, norsk konsern hvor det ikke akkurat er vanlig med skulking og hvor folk har god arbeidsmoral.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #15 Skrevet 26. september 2010 Vel den eneste gangen jeg har sent sms at jeg var syk var jeg nesten stemmeløs. Desuten svarte ikke sjefen mi på mobil. Sente sms hvor jeg skrev at jeg hadde prøvd med gjengange forsøk å nå sjefen min men ikke hadde hadde lykkes og skrev at jeg var syk og nesten stemmeløs. Sjefen ga meg en sms at han satt desverre i møte at det var helt ok. Han ringte med dagen etter for å høre hvordan det gikk og når jeg kom tilbake på jobb. sms om sykefravær er ikke vanlig.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #16 Skrevet 26. september 2010 Var hjemme en dag denne uka med sykt barn. Visste det dagen før, men sendte en sms om at jeg ikke kom, og at vikaropplegg ble lagt klart i løpet av kvelden. Tror ikke det er sagt noe om at vi ikke kan sende sms. Det ble derimot sagt at gi beskjed på privattelefonen og ikke jobbtelefonen, for den tar ikke sjefene med hjem. Elles synes jeg ikke noe om å ringe sjefen tidlig morgenen i 7 halv åtte tiden når han kanskje spiser frokost eller er på badet.
prekæs Skrevet 26. september 2010 #17 Skrevet 26. september 2010 Uskreven regel de fleste steder, skreven flere steder. Hva er det som er så problematisk med å ta en kjapp telefon og melde fra egentlig? Vet at sms oppfattes som "svin på skogen" noen steder. Vil man oppfattes som nogelunde seriøs, ringer man.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #18 Skrevet 26. september 2010 Da skal jeg hvese uforståelige lyder neste gang streptokokkene tar meg. Man kan ikke skjønne en lyd jeg sier, men jeg må selvsagt ringe.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #19 Skrevet 26. september 2010 Jeg har ikke lest de andre svarene nå, men ja, det er en uskreven regl om å ikke sende SMS ang det. For meg sier det seg selv: for alt du vet så kan sjefen ha mista mobilen i dass og ikke få den beskjeden. Man ringe derfor. Alltid. Unntaket blir selvsagt om sjefen spesifikt har sagt det er ok.
Gjest Skrevet 26. september 2010 #20 Skrevet 26. september 2010 Nå ble jeg litt opphengt i ordbruken din her (uskreven regel). Den er ikke uskreven hos oss. Det er noe alle er informert om.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #21 Skrevet 26. september 2010 Man ringer uansett, men om jeg vet det på kvelden setter sjefen min pris på at jeg sender sms da og ringer på morgenen.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #22 Skrevet 26. september 2010 På min arbeidsplass (i staten) er det helt OK å gjøre det på dne måten du gjorde det.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #23 Skrevet 26. september 2010 Det er vel helt opp til hver og enkelts arbeidsplass. Vi sender sms om at vi ikke kommer og vikaropplegg på mail. (jobber i skolen). Sender også sms innen kl. 14.00 om vi blir borte flere dager. Slik har vi ordnet oss. Rett og slett fordi den som har vikarinnkallingen skal slippe å få tlf sent på kvelden og tidlig på morgenen.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #24 Skrevet 26. september 2010 Man skal vel helst ringe. Men sist jeg var syk, tok ikke sjefen telefonen, og jeg var dødstrøtt og trengte å sove. (vanlig når man er syk). Da sendte jeg melding istedetfor å tvinge meg til å holde meg våken frem til jeg nådde frem. Fikk ingen negative kommentarer på det...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #25 Skrevet 26. september 2010 Å gi beskjed via sms er en uting. På min arbeidsplass er det en nedfelt regel at vi ringer og sier ifra. Unntaket er dersom jeg f.eks har vært mye oppe på natten pga sykdom, da sender jeg en sms på natten mens jeg er våken slik at den ligger klar til kollegaene mine neste morgen, med beskjed at jeg er syk og har vært oppe om natten, og at jeg ringer når jeg våkner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå