Gå til innhold

Dere som vill holde adhd barn og autisme barn unna gluten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som ønsker å holde adhd barn eller autisme barn unna gluten så har jeg ett lurt tips.

Det er veldig vanskelig å bake brød selv med glutenfritt mel, så det dere kan gjøre er å blande jyttemel eller hi maizena mel med litt grovt speltmel og litt fint speltmel.

Jeg har prøvd det i dag og det gikk.

Glutenfritt mel stabliserer blodsukkeret og det gjør slik at du må blande det med speltmel.

Ellers annbefaler jeg at det blir flere med adhd som velger medisinen dexedrine for den er den beste adhd medisinen og det er lite bivirkninger på den.

Hvis det blir flere som velger den, da kommer vel den i felleskatalogen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spelt er da ikke glutenfritt.

Dexedrine er amfetaminsulfat, og ikke methylphenidat, selv om virkningen er noe den samme.

Legen vi har hatt i alle år, sier at erfaringsmessig er Ritalin/Concerta det som er beste medisinen.

Om du erfarer at Dexedrine er best for deg, så betyr det ikke at det er det for alle.

Skrevet

Hei anonym.

Jeg får 20 mg ritalin mot fas hvis du vet hva det er og litt adhd to ganger daglig.

Jeg er ca 59 kilo.

Jeg får 15 mg sobril mot angst to ganger daglig.

Jeg får 20 mg nexium mot reflux en gang daglig.

Jeg får 16 klikk med lantus om kvelden mot diabetes.

Og jeg får novorapid hver gang før jeg spiser mot diabets.

Jeg har lest på internett at de sier at dexedrine er den beste medisinen.

Men du vet at leger sier så forskjellig.

Skrevet

Hei anonym.

Hvilket mel uten gluten går det ann å blande med jyttemel teff eller hi maizena mel?

Toro sin melblanding kan jeg ikke prøve for den er det druesukker i og det virker inn på blodsukkert.

Skrevet

Hei anonym.

Hvilket mel ville du brukt i tilegg til jyttemel teff og hi maize mel?

Kan du gi meg ett godt råd?

Skrevet

Jeg har ikke greie på glutenfri kost, men vet at spelt ikke er glutenfritt.

Skrevet

Jeg har prøvd uttallige oppskrifter, og har til gode å lae å lage et godt glutenfritt brød. Jeg ga opp...

Skrevet

Hei Anonym.

Har du prøvd å blande jyttemel teff og hi maize mel med speltmel?

Det som gjør at du ikke har fått det til Anonym, det er for at du må blande glutenfritt mel med ett mel hvor det er hvetestivelse og det er det i speltmel, rugmel, havremel, hvetemel osv.

Du bare reduserer mengden med foreksemper speltmel, rugmel, havremel, hvetemel eller annet mel.

Ellers vill jeg annbefale deg at du kan prøve toro sin glutenfrie melblanding hvis du ikke har diabetes.

Hvis du leser litt om spelt mel på internett, så står det at spelt tåles godt av de med cøliaki og de med glutenintoleranse.

Skrevet

spelt inneholder gluten og tåles derfor ikke av som har cøliaki. hvor på nettet har du lest at de tåler det godt?

Skrevet

Her står det.

Les denne linken.

http://www.baibooks.com/products/view_page.php?id=14

9k – I hurtigbuffer –

Jeg snakker om de som har adhd eller autisme eller lignende at de kan spise brød som moren eller faren eller andre lager av jyttemel teff, hi maize og speltmel.

Glutenfritt mel må blandes med mel med gluten eller hvetestivelse i for å få et hvellykket brød.

Adhd og autisme osv er ikke det samme som cøliaki og de trenger ikke nødvendigvis være på helt gluten fri mat for de må jo få smake på vanlig mat selv om de kan bli hyperaktive for de må jo få være så normal som mulig.

Skrevet

Hei Anonym.

Hva mener du med alle de spørsmålstegnene?

Det forsto jeg ikke.

Skrevet

Du har jo bare ikke glutenfri kost, om du bruker gluten og blander med glutenfritt mel..... Da er liksom poenget borte med glutenfri kost.....

Jeg laget ikke alle spørsmåltegna, men har svart her før om at spelt inneholder gluten.

Skal kostholdet være glutenfritt, så kan du dessverre ikke blande med noe som helst som inneholder gluten.

Skrevet

Det jeg reagerte på i det forrige innlegget ditt var denne setningen:

"Hvis du leser litt om spelt mel på internett, så står det at spelt tåles godt av de med cøliaki og de med glutenintoleranse."

I den artikkelen du henviser til står det på slutten: "

Enkelte hevder at personer med cøliaki kan spise spelt fordi dette urkornet ikke har gluten som kan framkalle denne sykdommen. Det er ikke riktig."

Så jeg lurer fortsatt på hvor det står at de med cøliaki kan spise spelt.

Jeg har aldri prøvd å lage glutenfritt brød siden verken jeg, barna mine eller mannen min har cøliaki men vet da at det er mulig å få til brød uten gluten selv om de ikke blir helt som "vanlige" brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...