Gå til innhold

Mariel (uttalt som Ariel)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes egentlig det hadde en veldig fin klang. Annerledes og spennende. Jeg likte det. Ulempen er at de fleste som ser navnet vil tro det er trykk på siste stavelsen. Derfor vil nok Mariel måtte forklare omtrent hele livet hvordan det uttales. Men jeg synes navnet var pent! Og ville gått for det :)

Ja, kanskje. Men det er jo som oftest i muntlig form man "presenterer" seg. Det vil vel bli på samme måte som at ganske mange barn vil måtte fortelle hvordan navnet skal skrives.

Jeg liker også navnet. Jeg er ikke gravid ennå, og dette er ikke mitt favorittnavn heller. Så for min del blir det nok ikke aktuelt.

Men jeg tenkte å lufte det her inne, etter at jeg hørte om en jente som heter nettopp dette. Hun er i 20-årene forresten:)

Ville automatisk lagt trykk på siste stavelse (det er forøvrig veldig ulogisk hvor man legger trykket på Ma- navn, Jeg legger trykket på første stavelse i Maren, men ikke i Marit, der min mor kommer fra legger de trykk på første stavelse i Marit, men ikke i Maren osv).

Liker ikke navnet særlig uansett uttale..

Annonse

Jeg likte denne uttalen bedre enn uttalen i Mariell. Men det er fordi jeg synes Mari-ell er veldig lite pent og bare minner meg om makrell.

Ariel og Mariel (med "din uttale") klinger jo greit, men likevel er jeg også redd for at en eventuell Mariel må innfinne seg med å bli kalt Mari-ell langt oftere enn Maariel.... Det er slik det blir når man "tuller" med uttalen til veletablerte navn, hehe.

Kanskje, men såvidt jeg vet så har ikke hun jeg snakker om videre problemer med det. Dessuten vil jeg anta at folk husker uttalelsen, siden den er såpass spesiell.

Som sagt er det vel ikke sjeldent at en Kristoffer med K, Matias uten H eller Sophie med PH må fortelle skrivemåten til enhver som nedskriver navnet. Da kan jeg ikke se at det skal bli mer/mindre irriterende for Mariel å påpeke hvordan hun uttaler det.

Dessuten har vi feks. Oliver(Ålliver/Olliiiver), Tove (Tåve), Michael (Maikel/Mikael), Emil (Emiiil), Lukas (Lukkas), Iselin (Iseliiiin/Iselinnn)..

Hehe.. Jeg mener hvertfall at jeg tror det går helt fint å hete Mariel:) Det går ihvertfall strålende fint for hun 20åringen jeg vet om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...