Tyren78-09+12 Skrevet 25. september 2010 #1 Skrevet 25. september 2010 Gutten min på 13 mnd har fått huden full av små røde prikker(ikke blemmer). Han har vært forkjøla lenge, og på torsdagskveld såg jeg de første svake prikkene..fredag var det spredt seg til så og si hele kroppen. Han hadde feber i går, men ikke idag. Virker ellers i fin form. Prikkene er tydeligst på magen, i underlivet og nedover føttene..men ser også noen på halsen(nakken) og armene. Kan det være utslett i forbindelse med forkjølelsen? Har jo hørt at små unger ofte får utslett i forbindelse med det. Eventuelt en barnesykdom?(trodde feberen kom først der men..?).
Tyren78-09+12 Skrevet 26. september 2010 Forfatter #2 Skrevet 26. september 2010 Ingen som har vært borti lignende?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 Jada! Det er en barnesykdom, det. 3-dagersfeber. Helt ufarlig og går over iløpet av maks en uke. Ta febernedsettende hvis han får høy feber og ta han med til legen hvis det ikke gir seg iløpet av uka. Gutten min hadde det i sommer og det var akkurat likt som du beskriver det.
Tyren78-09+12 Skrevet 28. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. september 2010 Men siden det heter 3-dagersfeber..har de vanligvis feber i tre dager da? min hadde kun en kveld/natt..neste dag var han ikke varm..men målte ikke feberen før utpå dagen, da var han feberfri. Prikkene har spredt seg til hele kroppen nå. Først var det mest på mage, underliv og føtter..nå er det også under føttene, i nakken, litt i ansiktet, ja..igrunn hele kroppen(syns de er litt svakere der de først dukket opp). Bør jeg ringe til lege siden han har hatt utslettene snart en uke nå? Eller er det vanlig? Syns dette er vanskelig...det er jo neppe noe alvorlig da siden han er i fin form ellers..og feberfri..
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #5 Skrevet 28. september 2010 Selv om den heter det, så trenger den ikke vare akkurat tre dager. Noen ganger tar det kortere tid noen ganger lengere. Anbefaler deg å ringe legen og forhøre deg. Kan jo hende det er noe annet selvom det høres veldig ut som 3-dagersfeber. Husker ikke hvor lenge utslettene varte på gutten min, men det var lengere enn selve feberen varte husker jeg.
Tyren78-09+12 Skrevet 28. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. september 2010 Oki, ja d kan jo være det. Har også lest om den 5.barnesykdommen..ligner veeeldig på beskrivelsen av den også, og der står det at utslettene kan vare i flere uker... Får vel kanskje ta en telefon til legen og høre. De sier vel at: "det er sikkert en barnesykdom..."..som vanlig..hehe Neida, men kan være greit å høre med de. Takk for svarene!
frk-fryd Skrevet 30. september 2010 #7 Skrevet 30. september 2010 kan være 4. barnesykdom eller skarlagensfeber (gjerne vondt i hals/munn også)også. hvis det er skarlagensfeber, må de i noen tilfeller ha antiviotika. Jeg ville dratt til lege å tatt crp, så vet du.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #8 Skrevet 30. september 2010 3-dagersfeber er den 5. barnesykdom. Eller var det den 4.? En av delene iallfall.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #9 Skrevet 30. september 2010 Min lille har den femte barnesykdom og der kom feberen ca 1,5 uke før utslettene brøt ut. Fikk utslettene på søndag (vært feberfri en uke da) og feber kom tilbake på tirsdag.
Tyren78-09+12 Skrevet 30. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 30. september 2010 Har lest litt om den 5.barnesykdommen på nettet, og mye stemmer der. De i barnehagen sa at det går barnesykdom der nå..flere som har hatt/har den. Prikkene er på retur der hvor de først dukket opp, men fremdeles er hele kroppen hans prikkete. Han hadde feber kun en kveld og natt, det var ca 1 dag etter prikkene begynte å vise seg. Siden vært feberfri. Hvor lenge hadde din prikkene ? Mener jeg leste på nettet at de kunne vare i flere uker ved den 5.barnesykdommen. Tar tlf til legen dersom de ikke for alvor begynner å blekne i helga. Han hoster fælt også, men da vi var til legen med hosten ble vi bare sendt hjem med beskjed om å komme tlbake om ca 1 mnd dersom det ikke gir seg..for å teste for astma osv.. Syns det var merkelig at han ikke tok prøver/såg i halsen etc...men men..får kreve en ny undresøkelse dersom d ikke gir seg..og da helst fastlegen min!! Takker for svar folkens!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #11 Skrevet 2. oktober 2010 Min hadde prikkene kort tid. En uke eller noe... Men han hadde veldig lite. Trur det kan være veldig individuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå