Gå til innhold

Brødskive er aller best, småspist på middag:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har alltid vært flink å spise, spesielt middag.

Men det siste halvåret om ikke lenger, har hun blitt mer og mer småspist på middag. Plukker ut kun kjøttbitene og legger fint igjen grønnsakene på tallerkenet. Men ofte tar hun kun noen biter middag, så er hun ferdig.

Hva gjør jeg da? Jeg har i det siste sagt ok.

En halvtime senere maser hun på brødskive. Jeg har da spart på middagstallerkenen og varmer denne så hun får spise av dette. Kan jo bli for mye brød også ila en dag synes jeg. Spiser da littegranne.

Skal man ta opp kampen, eller bare la det gå. Håper jo at det kun er en periode og at hun etterhvert blir gla i middag igjen. Både jeg og pappaen er middagsmennesker. Er jo redd for at hun skal få negative assosiasjoner til middag og mat generelt.

Hva gjør dere?

Hun er 2 år

Videoannonse
Annonse
Skrevet

akkurat sånn ble min lille pode rundt 2årsalderen. Han ville helst ha brødskive, å middagen var rett og slett kjedelig.

Det gikk over etter en stund, men kommer igjen i perioder. Helt normalt at ungene blir litt middagslei inni mellom.

Rådet mitt er å prøve å gjøre noe morsomt med middagen.

F.eks. lag ett lite "troll" med middagsmaten.

Potetmos med munn av erter og øyne av gulrøtter, og pigger av pølser. Blir ett fin lite pølse pinnsvin :P

I barnehagen spiser de sistemåltidet kl.14, å har ofte sett at det blir fortidlig når vi har middag kl.16. Så noen dager har vi utsatt middagen til kveldsmaten, å heller tilbydd poden vår ei brødskive eller frukt når han kommer hjem fra barnehagen :D

Skrevet

Jeg har blitt fortalt at matlysten/behovet for mat er vekslende i den alderen. Snuppa vår kan legge i seg noen skikkelige porsjoner av det meste innimellom, mens andre dager går det kanskje bare en brødskive, noen druer, en yoghurt, noen skjeer grøt og litt middag i løpet av dagen.

Så lenge barnet er friskt og raskt og ikke går ned i vekt, så tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring.

Skrevet

Takk til dere begge:)

Ja, må nok til med en litt kreativ vinkling på middagstallerkenen:) Jeg tror hun rett og slett av og til bare er så opptatt med alt annet. Brødskive er liksom enklere.

Hun vokser og trives så tror ikke hun lider nød akkurat:) Men at hun er ei lita snelle, det er hun:)

Skrevet

Her har vi to barn med veldig vekslande matlyst. Vi har som regel at så lenge dei er friske og raske og ikkje går ned i vekt, så er det mykje det same kva dei et så lenge det er normal, sunn mat frå dei næringsgruppene som ein treng. Om karbohydratene kjem frå potet eller frå brød er ikkje så viktig. Om proteinene kjem frå egg eller kjøtt speler mindre rolle. Osv.

Erfaringsmessig så vil dette veksle med alderen uansett, guten vår (5 år) var veldig glad i middag tidlegare, no går det mest i brødmat. Vi pressar han ikkje ut over at han må smake på maten før han kan seie at han ikkje vil ha. Lillesøster på snart 3 har vore gjennom ein laaaang periode med elendig matlyst og et no nesten alt mulig og legg godt på seg.

Det er ikkje så nøye for meg om ungane et opp, men eg synest det er viktig at dei lærar at dei må ete til måltidet. Det blir ikkje eit nytt måltid med brødmat ein halvtime etter. Viss eg lagar noko som eg veit at ungane ikkje kjem til å ete, så passar eg dermed på å også servere noko som dei likar. F.eks. har vi alltid brød og smør, rå gulrøtter, tomat, agurk, salat eller liknande til middag. Så veit eg at ungane får i seg nok mat til at dei klarar seg til neste måltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...