Gå til innhold

Skeptisk til innføring av fast føde før 6 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn kan visst få allergi og problemer med fordøyelsen om fast føde innføres for tidlig. Jeg håper også denne gang å fullamme til 6 mnd. Forrige barn fullammet jeg til nesten 6 mnd, men ga litt most frukt og grøt ved 5 mnd da gutten ville ha melk hver eneste time om natten i over en uke.

Hvor mye skal til får du bytter ut pupp/ertstatning med fast føde før 6mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er kanskje denne ment til de som fullammer. Svarer selvom jeg ikke ammet mer enn 1 mnd av div grunner.

i samråd med lege og helsesøster startet jeg med litt grøt da mini var 3mnd gammel. dette fordi han ikke la på seg slik han skulle, var aldri mett og fornøyd selvom han spiste langt over den anbefalte liter-grensa på mme.

Økte litt etter litt og da han var 4 mnd spiste han en full porsjon med grøt.

Jeg fikk også beskjed på barneposten på sykehuset at det er tvil i hvor mye hold det er i at barn får allergier pga mat som innføres "for tidlig".

Skrevet

Jeg tror det er MANGE svenske barn som sliter med tarmene og allergier hvis det er slik du frykter. Der starter de nemlig med fast føde fra 3mnd.

Nå er ikke jeg verken hs, lege eller noe annet i den dur, men jeg er i stand til å tenke selv. Hvis det er slik du frykter, hvordan kan det ha seg at ikke er mer skrevet om dette "problemet". Jeg har ikke hørt om noen studier hvor man har sammenlignet "feilene" ved barn som har fått fast føde før 6mnd og barn som ikke har fått det.

Jeg tror der i mot at når det gjelder allergier ol så går jo det på hvor flink kroppen er til å beskytte seg mot allergenen. Jeg tror at hvis man blir utsatt for små mengder allergener ganske tidlig så blir kroppen mer motstandsdyktig mot de. Se på f.eks. barn som vokser opp på gård. Sjelden at de har pelsallergi... Eller hva?

Skrevet

Det var jo nylig en artikkel i Aftenposten, hvor det ble antydet at det ikke er godt nok dokumentert at det i et land som vårt, hvor det er tilgang på ren og ordentlig mat, er best å vente med å introdusere fast føde til barnet er 6 måneder. Tvert imot, mener de studier viser at barn som får smake mat alt fra 3-4 måneder, får mindre allergier. og lettere lærer seg å spise fast føde.

Jeg begynte sist å introdusere mat ved 4 1/2 måned, og gjør vel noe lignende nå. Jeg personlig tror at det å vente for lenge bare medfører større problemer med å venne barnet til fast føde, etter historier jeg hører fra de som har ventet så lenge. Da vil det bare ha pupp fortsatt ...

Skrevet

Jeg ventet med å innføre mat ved 6mnd og min er altspisende nå. Hun elsker all mat og er veldig flink til å spise. Hun er tidlig ute både i motorikk og språk. HS sier dette skyldes blant annet at hun ble fulammet i 6mnd.

Søskenbarnet til den lille fikk mat fra 3/4mnd og hun har matvegring. Nekter å spise nå og vil ikke åpne munnen, hyler og skriker. Liker ingenting nesten, så hvert måltid er et mareritt. Så litt komisk egentlig at vi fikk mye kritikk for å vente pga. at baby ikke skulle bli kresen. Det var jo motsatt i dette tilfellet. Søskenbarnet har både alergi og eksem nå.

Men uansett, det er jo bare personlige erfaringer men jeg kjenner til flere tilfeller. Det viktigste er jo den generelle forskningen om temaet. Det med alergier er vel kanskje ikke det viktigste. Det er et studie som viser at unger som gis mme i de første leveukene har mindre sjanse for å utvikle melkeallergi men det betyr jo ikke at mme er det beste alikevell. Jeg syns forebygging av krybbedød og kreft er viktigere noe som fullamming i 6mnd gir.

Skrevet

Nå har det nettopp vært et par artikler ute hvor de muligens spekulerer i om at barn bør få fast føde før 4 mnd, altså allerede fra 3 mnd alder av.

Og morsmelk gjør ikke at man unngår allergier. Men den kan utsette utbrudd av allergier hevdes det, om det ligger der latent.

Det er gener og andre faktorer som avgjør om man utvikler allergier, og ikke om man får morsmelk eller ikke.

Jeg fullammet i 3 mnd og kuttet ut amminga helt da jenta vår var 5.5. mnd. Syns det har gått kjempebra. Jeg blir absolutt ikke å fullamme i 6 mnd. Jeg kuttet ut amminga fordi jeg ammet omtrent hver time de 3 første månedene (og enda oftere de 2 første månedene) og jenta vår var tydelig misfornøyd. Da hun va 5.5 mnd var det såvidt det kom noe melk ut av puppene, fordi hun spiste plutselig mye sjeldnere etter at hun begynte å få grøt. Da gikk produksjonen ned, og jeg hadde ikke akkurat mye melk fra før. Det var egentlig en lettelse å slutte å amme, for jeg syns bare det var et strev og ingen var fornøyde likevel.

Og jeg har aldri hatt en mer fornøyd baby etter at jeg sluttet å amme. Hun ble roligere og blidere med en gang. Så det som skal til for at jeg kutter ut å fullamme, det er rett og slett hvis babyen viser seg å aldri bli fornøyd. Det kan da umulig være trivelig for babyen.

Skrevet

Hun her fikk også grøt fra den dagen hun ble 4 mnd. Hun blir straks 1 år, og har alltid hatt god matlyst og smaker på alt. Ja, det er ikke en ting hun ikke liker. Mange som kommenterer hvor mye hun spiser også. Selvsagt, jeg er forberedt på at den gode matlysten kan ta slutt en dag, men enn så lenge så er hun et matvrak ;)

Skrevet

Det er andre ting enn alergier lagt til grunne når det gjelder fullamming. Astma, kreft (spes blodkreft), diabetes, babyens pust, tarmkreft og for ikke å snakke om krybbedød. og beskyttelse av tarm, ørebetennelse, overvekt senere i livet samt en bedre motorisk utvikling. Mor har også fordeler som det å forebygge brystkreft, leddgikt og type 2 diabetes.

Men så legger jeg til:

"[breast milk] is a remarkable fluid," remarked one researcher. "It's extremely embarrassing how little we still know about it.

For det er sikkert ennå masse vi ikke vet. Jeg tror også at forskningen på brystmelk vil føre til en høyere kvalitet på mme i framtiden, så det er jo kjempebra;)

Skrevet

Jeg fullammet til 6 mnd, og hvis jeg fårflere barn kommer jeg til å begynne med grøt ved 4 mnd.

Jeg begynte med grøt til jenta mi da hun var 6 mnd, og det var svært lite interessant.. Prøvde etterhvert medmiddag, brød, fruktmos, men hun ville kun ha pupp - så jeg har så godt som fullammet til hun var nesten 9 mnd, og det er slitsomt!

Det løsnet plutselig like før hun var 9 mnd, og nå er oppe i 3 faste måltider om dagen.. Alle maser om at jeg må slutte å amme så mye, men jenta må jo ha mat....

Skrevet

Oj, ja skjønner godt at det er slitsomt. Her gikk det som en lek.

Men skjønner ikke hvorfor folk maser på deg at du skal slutte å amme? Greit nok at du kan treppe ned, men man må ta det i babyens tempo:)

Det er faktisk bra å amme mye:) Min er nå 11mnd og jeg ammer kun morgen, kveld og noen ganger midt på dagen. Men jeg skulle ha vært flinkere. Så synes du er kjempeflink:)

Skrevet

Dette gjelder vel amming generelt, ikke at babyen BARE får melk. Introduksjon tar lang tid, og tar jo noen uker før man får et helt måltid. Så babyen får jo mye morsmelk fortsatt, kansje bare mer konsentert? Så det går veldig fint å kombinere :-)

Skrevet

Hun er 10 mnd og en uke nå da :)

Jeg skal begynne å jobbe om 2 mnd så vi satser på at hun ikke trenger pupp på dagtid lenger da.

Skrevet

Begynte fordi babyen var veldig urolig på kveldstid, og var tydelig ikke mett. og for å ikke få mindre melkeproduksjon falt valget på grøt etter 4 mnd. Synes dette er en debatt der det uansett ikke blir en helt ideell løsning, bortsett fra om man klarer å fullamme i 6 mnd, slik at man kan ha ren samvittighet. For- sultne babyer må ha mat, og nyrene deres har ikke godt av for stort væskeinntak... Og forebygging av astma/allergi er omdiskutert, noen hevder faktisk at tidlig intro av mat kan beskytte mot allergier...

Skrevet

Nettopp pga det "Vestlandsfanden..." skriver er det en veldig god grunn til å fullamme til 6 mnd: Melkeproduksjonen kan gå ned og man kan miste melken dersom man begynner med grøt for tidlig!!

Jeg har en sønn på 3 år som fikk grøt fra 4 mnd, og det er ikke å anbefale, skjønner egentlig ikke at jeg fortsatte med det engang og ikke bare ventet litt lenger, idet han tydelig var for umoden både i alder og med fordøyelsen.

Men dersom snuppa her tydelig begynner å våkne mer enn 1-2 ganger om natten før 6 mnd, vil jeg prøve med grøt. Ellers er det jo veldig enkelt å amme, man slipper å drasse på kokt vann, grøtpulver, middagsglass etc ut på tur. Vi var nettopp i Tyrkia, og gud så glad jeg er for at jeg fullammet og slapp å dra med en haug med barnemat hjemmefra!

Skrevet

Nå er det faktisk sånn at barn som får erstatning anbefales å begynne med fast føde ved 4 mnd. Det er ingen helsegevinst av å gi mme, så det er ikke noe poeng å vente med introduksjon av fast føde da.

I følge helsedirektoratet er sammenhengen mellom mm og allergi gitt slik: "Utvikling av matvareallergi og atopisk eksem kan kanskje utsettes dersom barnet bare får morsmelk i de første fire til seks månedene."

Så det er ingen holdepunkter for å utsette introduksjon av fast føde dersom du er redd for allergi, den kommer nok uansett, men kanskje noe senere. Det gjelder da heller ikke en grense på 6 mnd, men 4-6 mnd.

Tvert imot har nyere forskning tydet på at det er viktig å introdusere barnet for alle typer matvarer tidlig i livet for å unngå allergi. Det viktigste da er å innføre de ulike matvarene gradvis.

Link til helsedirektoratets artikkel:

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/amming/barnets_fordeler_ved___f__morsmelk_11554

Skrevet

Det er sant, men jeg begynte å gi grøt nettopp fordi jeg fortsatt etter 3 mnd ammet hele tiden og hun var ikke fornøyd. Så da hun ble 4 mnd fikk hun grøt. Selv om jeg før fødsel hadde plan om å fullamme så lenge som mulig, så ble det ikke slik som tenkt.

Jeg syns alt ble mye lettere da jeg sluttet å amme. Å koke flasker og alt det der var bare barnemat i forhold til å slenge fram puppen hele tiden og alltid tenke på hva man skal kle på seg for at det skal bli lett å amme.

Men jeg syns jeg sto på lenge jeg da (syns jeg selv), til tross for at hun tilsynelatende aldri ble fornøyd med bare pupp. Jeg visste jo at produksjonen ville gå ned ved å begynne med fast føde, men jeg er glad jeg ikke valgte det motsatte. Alt ble bedre da jeg kuttet ut amminga. Og hun har ikke vist noen tegn til allergier og har ikke vært syk. Jeg tror immunsforsvar og allergier har mer med genetikk å gjøre, enn hvilken melk man får.

Det må være opp til hver enkelt å bestemme hva man vil gjøre .Det er jo ikke akkurat noen stor forskjell på barn som får MM kontra MME. Hadde det vært stor forskjell, så hadde det ikke vært så stor debatt om dette.

Skrevet

Det nye nå, er at allergiar blir betre førebygd dersom ein startar med fast føde før 6 mnd, og at barna dessutan blir mindre kresne av å starte tidlegare med matinnføring. Eg veit ikkje kva som er korrekt...

Eg starta med fast føde før 6 mnd med første jenta, i eit håp om at ho skulle sove betre om natta. Ho hadde lange våkenperiodar, og eg var sliten. Då prøvde eg velling på kvelden, men utan resultat! Ho våkna like fullt. Ved 6mnd, avslutta ho amminga sjølv. Ho var for nysgjerrig til å ville die, og fekk dekka matbehovet mykje av grøt o.l.

Med andre jenta starta eg også med fast føde før 6mnd, då ho tydeleg viste interesse for mat når vi spiste. Ho greip tak i alt ho fekk tak i og putta det i munnen (dette når ho sat på fanget ved bordet o.l.) Derfor valte eg å ta signala hennar på alvor, og tilby mat som var passande for ho. Ho er nå rett over 6mnd, og ho må eg amme på eit mørkt og stille rom, men dette er nok typisk for alderen.

Så det var det som skulle til for min del. :)

Skrevet

Begynte med fast føde til vesla da hun ble 4 mnd. Ammet henne hver time hele døgnet, så her måtte det mere mat til ja :) I tillegg viste hun STOR interesser for vår mat, ville og vil alltid smake det vi spiser. Hun er nå blitt 7 mnd og er velidg flink til å spise :) Ammer henne hver 3 time på dagtid, må da ligge på senga hvor det er halvmørkt og stille.

Skrevet

Jeg ser at det er mange meninger om innføring av mat før 6 mnd her, og jeg føler at alle har rett til sin mening!! Alt kommer jo egentlig an på hvordan babyen er, om det er anbefalt av lege/HS med fast føde tidlig pga lav vektøkning etc.

Begge mine gutter fikk flaske (litt mm og mest mme) før de begynte med fast føde da de var 4 mnd. Begge to er friske og raske, ingen allergier, flinke til å spise, ikke kresen i matveien, og er så å si aldri syke.

Er fornøyd med mine valg om mat, og det syns jeg folk skal godta. Syns det er veldig irriterende med folk som skal "tråkke på" andre fordi de har tatt andre valg enn dem selv......

Skrevet

Abella, det du sier er tull. Du kan ikke hevde at nyere forskning tyder til at det er viktig å introdusere mat ved 4mnd. Det er kun en liten studie som har kommet fram til at smaksvinduet til barn er på topp mellom 4 - 10 mnd. Studiet tar da ikke grunn i hva som er det beste ut i fra et helseperspektiv, kun fra et smaks perspektiv. Og det er heller ikke en konklusiv studie, kun en teoretisk. Når det gjelder mme babyer så er jeg enig i at fast føde godt kan gis før 6mnd.

Og dersom du HAR alergi i familien har det vist seg at det er lurt å vente.

Dessuten er "nyere forskning" et SVÆRT vidt begrep. Det er en mengde studier gjort på samme tema, der mange har helt forskjellige konklusjoner.

University of Illinois har for kort tid tilbake gitt ut en studie som har sammenlignet mm og mme babyer. For dem som vil lese det finner du det her http://www.sciencedaily.com/releases/2010/05/100512172342.htm

Skrevet

Faktisk så sliter flere svensker enn normenn med ting som iritabel tarm og glutenallergi. Det spekuleres i om det skylder for tidlig fast føde og da spesielt velling er trekt fram. En studie om akkurat dette er nylig startet.

Skrevet

Hvor i innlegget mitt har jeg skrevet at det er 'viktig å introdusere mat ved 4 mnd'? Det har jeg ikke skrevet. Hvorfor feilsiterer du meg?

Jeg henviser forøvrig ikke til den smake-artikkelen du tenker på. Det har vært flere artikler den siste tiden som sier at barn bør introduseres for alle typer matvarer i løpet av første leveår. Dette fordi kroppen er avhengig av å gjenkjenne allergener i maten så tidlig.

Gjorde et kjapt google-søk for å se om jeg fant igjen artikkelen jeg tenkte på. Fant den ikke i kveld, og nå har jeg tenkt å legge meg. Fant imidlertid en annen kortere artikkel som gjelder samme sak.

http://mobil.tv2.no/nyhetene/innenriks/helse/norske-ammeraad-kan-gi-allergi-3289922.html

Skrevet

Jeg har lest de artikklene, de var både på klikk og andre nettaviser, men jeg fikk ikke samme overbevisning som deg. Norske aviser er ikke gode til å skrive om forskningen som er gjort innen tema, de siterer for det meste kun pressemellinger og andre aviser. De går ikke skikkelig inn i dybden av tema, noe som er utrolig synd.

Jeg leser mye om forskning gjort nasjonalt og internasjonalt, og alltid når (LES:OM) norske aviser lager saker om det så trekker de kun fram brøkdeler av den informasjon/konklusjon studien har gjort. For det meste d tingene som kan lage de mest dramatiske overskriftene. Nei, norsk presse er virkelig dårlige når det kommer til grundig research og da spesielt innen forskning. Så man bør ikke bygge sin viten rundt hva norske aviser skriver da det til de grader kan være missvisende så det holder.

Den artikkelen du linker til er på ingen måte en konklusiv studie som beviser hypotesen. Så vil ikke bassere mine meninger rundt det studiet.

Skrevet

Her var det mye synsing!

http://www.naaf.no/no/fersking/forste_leveaar/Forebygge2/Allergi/

http://www.naaf.no/no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Gir-langvarig-fullamming-okt-risiko-for-allergi/

Disse artiklene har vært omtalt i media i det siste. Jeg har ikke gått inn og studert hvordan studiene er gjort etc. Nå må vi heller ikke være så navlebeskuende å tro at alle norske retningslinjer står over alle andre land i verden. De største studiene i verden gjøres i andre land (da tenker jeg studier generelt). Kanskje vi skal se litt lenger ut enn bare vår egen nesetipp. Hvilken erfaring har andre land. Å publisere utsagn som a la"jeg tror barn i Sverige har mer mageproblemer enn norske barn som ammes" faller på sin egen urimelighet så lenge det ikke henvises til kilder. Det kan godt hende det er tilfelle, men da må det fremvises dokumentasjon. Dette er desverre noe som gjenspeiles i mange innlegg på DiB, synsing uten kilder.

Kan ikke mødre få klapp på skulderen for den jobben de gjør i stedet for litt "halvnegativt" ladete innlegg som er litt "jeg er bedre enn deg". Ammet selv mitt barn til 6 mnd, da ville han ikke ha mer, det er grunnen til at jeg pakket vekk puppen. Jeg skulle gjerne ammet lengre om forholdene hadde ligget tilrette for det.

Skrevet

Ingen som sier man er bedre mor pga amming. Det som diskuteres er mm i seg selv. Ikke om noen er bedre enn andre.

Når det gjelder sverige så har jeg lest det i en bok om amming, Pluss det har stått om det på science daily, som jeg leser ofte. Prøvde å søke, men det eneste som kom opp var dib,hehe. Men uansett det er antatt at Sverige (og irland) er de landene md flest tilfeller av glutenallergi. Sverige er også ledende på forskningen rundt glutenallergi og akkurat nå har de en studie rundt hvor vidt tidlig innføring av velling (samt melk) er skyld i det. Det er nå bare en hypotese, og svaret vil nok ikke komme før om mange år da studien avsluttes. Den startet ca i 2005.

Her står det kun at studien har begynt:

http://mobil.svt.se/2.33919/1.453146/glutenallergi_kartlaggs_i_umea&lid=aldreNyheter_364057&lpos=rubrik_453146

Her står det at tilfeller har tredoblet siden 70tallet:

http://www.metro.se/se/article/2006/11/08/06/3435-23/index.xml

Her står det om glutenallergi og at sverige er på verdenstoppen i tifeller:

http://www.norskemagasinet.com/component/content/article/37-helse/2344-gluten-lett-og-vanskelig

Dette var noe jeg fant i farta, skal ut nå:) Men kan sikkret finne mer om temaet, da trenger jeg litt lengre tid. Jeg vet jo hva jeg har lest om det men litt vanskelig å finne i forbifarta:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...