Gå til innhold

Setter du barnet opp i sittende l før det kan sitte selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig opptatt av å ikke sette opp barnet så det sitter på rumpa før det setter seg opp selv. Ryggraden kan visst få belastninger om barnet sitter mye på rumpa (selv med støtte) for tidlig.

Samtidig ser jeg masse babyer på 4-5mnd sitte i høystol rundt omkring på kafeer.

Hva tenker dere om dette? Fysioterapeuten på vår helsestasjon fraråder det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min har fått påvist KISS. Han er svak i nakken og ryggen. Men nå er han på bedringens vei og både manuellterapeuten og fysioterapeuten anbefalte at han skulle sitte så mye han orket på fanget vårt uten altfor mye støtte bak ryggen slik at han kunne trene opp musklene sine slik.

Så ja her sitter mini før han kan sitte selv.

Skrevet

Jeg gjør ikke det. Søsteren min er barnefysioterapeut, og er klar på at de ikke skal det. Å sitte på fanget med støtte en kort stund blir annerledes. I tillegg til at det å bli sitte på gulvet er belastende for ryggen, er det i tillegg mange barn som blir satt slik som ikke lærer å krabbe, men kun åler seg fram på rompa.

Skrevet

Nå er det selvfølgelig MED støtte min sønn sitter. og aldri på gulvet. Kun på vårt fang for å styrke ryggen. Både manuellterapeuten og fysioterapeuten er spesialister i barn så stoler på de.

Skrevet

min baby er totalt hekta på å sitte, klager på gulvet og prøver å reise seg opp både i bil- og vippestol. hun får sitte litt på fanget, men ikke på gulvet eller så.

Skrevet

Det gjorde jeg, og både lege og helsesøster sa at det var helt greit så lenge det var i korte perioder av gangen. Hun ble tidlig sterk og rak i ryggen. Men det tok litt lenger tid før hun lærte å sette seg opp selv såklart. Hun satt i høystol med puter støttet rundt fra hun omtrent 6 mnd. Men å sitte uten støtte i lengre perioder av gangen, når de er ustødig skal man selvsagt gjøre i minst mulig grad.

Det er delte meninger om dette rundt omkring.

Skrevet

..og hun krabber idag. Hun aker ikke på rompa. Og det med rompeaking sier de forresten ikke er så "farlig" som de engang trodde. Men det er jo kanskje bedre for ungen å kommer seg frem ved hjelp av åling eller krabbing.

Skrevet

altsa, i norge anbefalte de dt ikk, men da jeg kom hit og motte legen her (vi bor i australia naa) lo hun og sa: "laerte du aa gaa paa do alene? laerte du aa sosialisere deg selv, prate og spise mat helt alene? nei, babyer trenger hjelp til aa laere." saa satt hun vesla opp selv og sa: herregud, hun er jo kjempesterk! öv paa aa sitte paa gulvet med en pute bak ryggen mange ganger om dagen. Det gjorde vi da, og naa kan hun sitte i evigheter, og hun boyer seg frem for aa plukke opp ting og setter seg opp igjen selv. dette var to uker siden, og det var bare et par dager hun var ustodig, og naa sitter hun i evigheter.

jeg syntes hun har mye rett den legen, og folk i dette lander baade ser yngre ut og lever lenger enn folk i norge, samt de har mindre ryggplager, saa dette raadet valgte jeg aa hore paa:) jeg var selvfolgelig ganske skeptisk forst, men naar jeg ser hvor flink hun er, er det glemt!

Skrevet

Hehehe, ja det er nok forskjellige anbefalinger fra land til land. Du skulle spurt hun australske legen hvordan du lærer datteren din å krabbe;) Ja, for hvordan lærer babyer å gjøre det da:)

Jeg personlig tenker at det kan være skadelig og hadde heller ikke noe hastverk med å få henne til å sitte. Min har aldri hatt sittetrening, men satt seg selv opp ved 6mnd. Begynte også å krabbe da helt uten min hjelp ;)

Skrevet

Det var en rimelig snodig ting av en lege å si synes jeg.

Da det er sagt så bør en vel være forsiktig med å sette de opp nettopp pga muskulaturen og at brusk/ben osv ikke er helt ferdig utviklet.

Skrevet

Twisted;

det er ikke bare pga ryggen at de fraråder dette, men fordi noen barn da blir så fornøyde med å sitte selv (passive-dette er ikke noe de selv har måttet "streve" for) at de ikke lærer seg å krabbe men beg å ake seg på rumpa i stedenfor.De blir rett og slett litt "late"=) Det er jo greit å hjelpe barnet litt, øve sammen etc men jeg tror det kan være "farlig" å gjøre det for lett for dem, de skal lære å gjøre det selv når de er modne for det (med vår hjelp). Tror jeg da...;p

Skrevet

Hs sa det var helt ok, det har også fysioterapauten sakt (nabo med barn i samme alder)

Snuppa vår er 7,5 mnd og sitter i høystol til måltidene, men sitter ikke på gulvet. Selvfølgelig får hun sitte på fanget! Det er jo en del av kosen og kan ta barnet på fanget å lese bok etc.

Jeg prøver å tenke litt foruftig. For mange mange år siden, før manuelterapauter ol, så hadde Ola Nordmann jordgulv. Tror ikke barna lå å rullet hele dagen på "gulvet", men satt en del i fanget til mor. Og man kan vel ikke si at mennesket på den tiden hadde svak rygg?

Jaja, det er no iallefall min mening. Man behøver jo ikke sette barnet opp på gulvet i 3 timer i strekk... Det er lov å tenke litt selv også, uten terapauter ol.

Forøvrig sies det nå at det er IKKE alfa og omega om barnet krabber. Det er noe man har gått bort i fra.

Skrevet

Fikk beskjed om å ikke gjøre det ved 5 mnd kontrollen av fysioterapeut. Men de sjekket om hun kunne sitte, så jeg mener da det ikke er noen krise om barnet KAN sitte ved feks 6 mnd at man setter de litt på gulvet. Babyen min kunne sitte da hun var 6 1/2 måned så da får hun sitte litt innimellom. Hun sier fra når hun er lei og vil ligge på magen igjen. Jeg passer på at hun varierer, det kan ikke være bra å bare ligge på magen heller. Det mener jeg ihvertfall.

Skrevet

På fanget og i vippestol er ok synes jeg, men i høystol ikke før ca 7-8 mnd. På gulvet får hun ikke sitte før hun klarer å sette seg slik selv. Synes den legen i Australia hørtes noe tvilsom ut....

Skrevet

Det gis forskjellige anbefalinger om dette, og vi fikk høre av fysio på helsestasjonen at vi ikke skulle gjøre dette. Vi øvde aldri på å la han sitte, la han alltid ned på magen på gulvet. Han lærte seg både å krabbe og reise seg før han begynte å sette seg ordentlig opp på gulvet. Og det tok litt tid før han slapp seg og satt stødig selv. Vi hadde ikke hastverk.

Når det gjelder sitting i høystol under mating begynte vi med det når han selv hadde begynt å sette seg opp på gulvet, men altså før han satt helt stødig helt alene. Før det satt han i vippestol, og så satt han mye på fanget når han spiste.

Skrevet

EgG;

jeg sa ingenting om det å sitte på fanget (som ifølge fysioterapeut er helt ok) men det å sette barnet på gulvet før de klarer å sette seg opp selv. Men alle må jo gjøre det som passer dem, jeg for min del ønsker en utvikling der sønnen min krabber før han reiser seg opp og går, og ikke bare sitter passiv på gulvet eller aker seg på rumpa (som oftest er det alternativet til krabbing).

Skrevet

Jenta mi er 6mnd og kan sette seg opp på golvet sjølv. Naturleg nok får ho og sitte i høgstol på kafé. Det finst sikkert mange andre på den alderen som også kan sitte - og mange av dei kan kanskje forvekslast med 5mnd gamle bebisar?? Ikkje alltid like lett å avgjere alder... :) Jenta mi er ikkje veldig stor - rett over 7 kg.

Elles har eg faktisk satt ho i høgstol to-tre ganger på cafe før ho lærte seg å sette seg opp. Men ho hadde jo ein viss styrke i ryggen allereie, noko det faktum at ho satte seg opp før 6mnd viser, og det er berre snakk om nokre veldig få gonger, i ei veldig kort stund - for å få spise ferdig sjølv o.l. :)

Skrevet

Gutten min er 3 mnd og har fått lov til å sitte litt når vi har han i fanget. han er veldig sterk i både rygg og nakke. (Holder hodet selv) Hvis vi prøver å legge han ned i armene våre blir han kjempesint, for han VIL sitte :) (prøver liksom å komme seg opp) hehe. Så jeg vet ikke annet råd enn å bare la han sitte jeg da. På gulvet ligger han, for han er jo ikke så gammel enda, så han er ikke sterk nok til å sitte oppreist der. Det sier han ingenting på, men når han kommer i fanget så er "sjefen" ganske bestemt på å sitte ja, eller stå :)

Skrevet

Jeg lot snuppa trene opp nakke og rygg ved å ligge på magen med meg som underholder foran henne. Jeg har aldri latt henne sitte alene, hun satte seg opp på egen hånd like før 8 mnd. Jeg har sett en baby som ble satt på gulvet 5 mnd - hun deiset rett på gulvet framover. Fikk sikkelig blåveis i ansiktet. Det handler ikke bare om å belaste ryggen, men også at de ikke klarer å ta for seg hvis de bikker. Helsestasjonen sa til meg at det var ok å ha de på fanget litt av gangen med støtte. Det gjorde jeg med snuppa her.

Skrevet

Jeg har gjort det meste galt - gutten fikk sitte i tripp-trapp-stol fra han var 4 mnd (noen min.), og ble satt korte stunder på gulvet fra 6 mnd. I følge hs skulle vel den gutten omtrent være en rumpeakende krøpling nå, men utrolig nok krabber han rundt og setter seg opp selv... Grunnen til at jeg gikk i mot alle anbefalinger var at han hylskreik hele dagen (og det meste av natten), og for å få et par minutter stillhet så tok jeg noen snarveier. Han var også sterk i ryggen etter alderen, og satt rak og fin (ikke som en sekk). Det må vel være opp til hver enkelt, ikke alltid man kjenner historien bak at folk tar de valgene de gjør.

Skrevet

Tigerlise&Anton: godt å se at noen tenker selv og ikke bare går etter boka! Blir litt klar av akkurat det...

Min mors generasjon kan fortelle at da jeg var spedbarn var det ikke snakk om slike ting i det hele tatt. Og både mine søske og jeg har blitt satt i stol når mor måtte ha hendene frie. Verken mine søsken eller jeg har noen sinne hatt ryggplager.

Jeg føler at vi pakker barna våre litt i vatt. Ikke skal de klatre i trær for de KAN ramle ned, ikke skal de få spise jorbær før de er i allefall 1 år fordi de KAN få allergi, ikke skal de få ta i en katt fordi de kan få basselusker på fingrene, ikke skal de ditt og ikke skal de datt...

Er vi ikke litt hysteriske?

Skrevet

I do! Men ikke før de er stødige nok til å sitte oppreist selv.

Minstemann på 6mnd tar tak i bøylen i vognen og drar seg opp selv. Der sitter han og titter rundt.

Han får også sitte i stolen sin mens vi spiser middag. Men bare så lenge han holder seg oppreist selv. Når han vipper til siden eller legger seg bakover er det nok.

Han startet med å åle seg fremover på gulvet ikke så lenge etter at han fikk sitte på denne måten selv. Før han kom seg fremover i ålestilling (med magen nede på gulvet og bruke hendene til å dra seg fremover) stod han på alle fire på gulvet.

Det eneste som mangler for at han skal krabbe på alle fire er kordinasjonen med hender og ben. I dag stod han faktisk på alle fire mens han løftet ene handen mot ansiktet. Må si jeg såg for meg at han ville deise i gulvet, men neida. Han tok handen fint ned igjen. I dag har vi sett så vidt tendens til at han har skjønt hvordan han flytter den ene handen forran den andre. (Han blir 6mnd neste helg)

Det er forresten viktig å ta hensyn til at det er så stor forskjell på de små!

En jevngammel "babykompis" av småtten bare ligger på rygg på gulvet uten å bevege seg. Han ruller ikke engang!

Selv om han er hele 6mnd, ville jeg ikke satt den karen opp med støtte om han var min.

Skrevet

Så enig, så enig med deg, EgG! Er altfor mye hysteri, har mer tro på litt sunt bondevett. Alt med måte, da går det som regel bra :-)

• 3 uker senere...
Skrevet

naa maa jeg jo i til alle at jenta mi "över" seg pa aa sitte, og naa er hun slik at hun like saa godt legger seg ned om hun blir lei ogsaa, og hun sitter alltid paa teppet, saa om hun skulle falle blir det aldri noe hardt (naa skal det sies at hun aldri gjor dette lenger, men i tilfelle gjor jeg det slik:P). Jeg tenker at saa lenge det ikke blir for mye, og saa lenge hun forblir fornoyd saa:) saa har de jo mindre ryggproblemer i dette landet enn hjemme:P

men hun kryper fortsatt ikke, er 8,5 naa, og vi legger henne mer paa magen/ryggen enn aa sette henne opp, for aa trene henne, og prover aa oppmuntre henne til aa krype, MEN hun kommer seg dit hun vil likevel, fordi hun ruller rundt hele tiden og roterer seg selv 360 grader om hun skal naa tak i noe... :P hun har rett og slett ingen interesse i aa krype, naa da hun klarer aa komme dit hun vil, bare treigere:P Noen som har noen "tips"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...