Gå til innhold

Sinnsyk melkespreng- råd og tips mottas m STOR takk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 dager siden fødsel, og melka kom for fullt igår. Og idag er de helt sykt harde og sprengte, så amminga blir jo ikke så enkel. Men vi får det da til på et vis, lillesnupp er veldig ivrig på puppen og gir seg ikke, men d jeg lurer på er hvordan d lønner seg å amme iløpet av dagen..? Altså, er det best å ta bare en pupp per amming, eller lette litt på trykket på begge? Er også litt redd for brystbetennelse, kan det lønne seg å pumpe litt også, eller vil det virke mot sin hensikt?

Mange spørsmål ja, og forunderlig hvor fort man glemmer gitt:p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert på amming,langt i fra, ammet kun i ca 1 mnd selv.

Men tips jeg fikk på sykehuset var å pumpe når sprengen ble for ille! Når puppen er hard og sprengt er det ikke lett for en liten baby å suge ut så mye. Om det er ubehagelig eller umulig å pumpe kan du håndmelke litt.

http://www.ammehjelpen.no/artikkel/91/Handmelking

Dette kan hjelpe så babyen får bedre tak og h*n kan ta seg av resten:)

Det aller beste er vel å håndmelke i dusjen. Pass på å massere puppen godt når den er god og varm. Ta godt under armene og ut mot pupper også, da er det mindre sjanse for tette melkeganger.

Mer kan jeg ikke svare på, men sikkert noen flotte ammehjelpere her inne med den riktige erfaringen:)

Skrevet

Jeg vil bare si EN ting: IKKE pump for å unngå brystbetennelse! Da vil du risikere å øke produksjonen og da vil problemet bli enda større. Prøv å stå i det noen dager. Du kan gjerne håndmelke ut litt før hver amming (ca 15 ml (spesielt hvis det er vanskelig å få tak)). Annenhver pupp er det greieste - men spiser hun mye så det nærmer seg tomt kan du bytte litt før det er tomt.

Lykke til! Håper det ordner seg raskt :-)

Skrevet

som jeg sa: jeg er ingen ekspert:) Fikk beskjed på sykehuset om å pumpe om sprengen ble altfor stor. Men da bare litt for å få bort det værste sprengen..

Ikke vet jeg:/

Skrevet

Jeg hadde en melkesamler på den andre puppen når jeg ammet. Det rant så mye ut at jeg måtte ha et avent beger å helle det oppi for samleren ble full. Denne melken frøs jeg så det var veldig praktisk. På det meste kom det ut 80 mm på en amming. Det hjalp veldig og melkesprenget forsvant kjapt.

Skrevet

For all del hva enn du gjør så ikke pump når du har spreng! Det gjør det bare verre. Lagrene vil fylles opp igjen med tilsvarende du har pumpet ut...så ikke gjør det.

Stå under dusjen med varmt vann rennende over brystet og prøv å håndmelk forsiktig. Dette får ut litt av trykket. Sprenget varer heldigvis ikke lenge. :)

Skrevet

Når jeg hadde melkespreng så la jeg den lille til brystet for å lette litt på trykket. Gjorde ikke noe annet enn det. Lot den lille ligge der til det hadde gitt seg og det ga seg ganske fort. Hehe:)

Skrevet

Som du vet så er jeg både ekspert og dårlig kvalifisert, MEN, pumping hjalp for meg, men også dusjing. Varmt vann og massere massere. Særlig om natten måtte jeg opp for å dusje.

Skrevet

Tusen takk for fine tips, det er heldigvis litt bedre idag- så da håper vi at det verste har gitt seg!

Skrevet

hei =)

noen dager etter fødsel hadde jeg sinnsykt melkespreng. jeg klarte så vidt å ligge på siden for det gjorde vondt bare puppene var nær madrassen.

husker jeg gikk å holdt på puppene da jeg gikk for de var så tunge så det føltes ut som de skulle falle av. hehe..

til slutt bestemte jeg meg for å gi han en og en pupp. jeg ga han en pupp da han var sulten, spiste alt han orket og etterpå pumpet jeg puppen helt tom, samme gjorde jeg med andre puppen neste gang han ville ha mat.

etter det har jeg ikke hatt spreng.. =)

Skrevet

Brystspreng de første dagene etter fødselen er ikke nødvendigvis MELKEspreng, fikk jeg vite på barsel. Sprengen kommer pga man også får mer lymfevæske og økt blodtilførsel til brystene.

Jeg hadde skikkelig vond brystspreng etter fødselen, t.o.m. bak på ryggen... Kjentes ut som puppene var både foran kroppen, gjennom kroppen og bakpå kroppen:-/ Var skikkelig Dolly Parton! Pakket puppene inn i fettvatt og tok Paracet (etter råd fra jordmor). Det hjalp veldig:-)

Skrevet

fikk tips på sykehuset at hvis man fylle en gummihanske med varmt vann og snyter igjen og legger den oppå brystet så det blir godt og varmt så skal det hjelpe :) prøvde det når jeg hadde spreng på sykehuset og jeg syns det hjalp. (går sikkert med noe annet varm å legge over brystene også)

Skrevet

Det er "lov" å håndmelke eller pumpe litt før en legger barnet til eller for å lette litt på trykket dersom en har mye spreng. Det gjør og at det blir lettere for babyen å få tak. Men pumping skal en generelt være veldig forsiktig med, for det kan gi mye ekstra melk. Jeg har også brukt mye ullinnlegg, fettvatt ect for å holde puppene varme. Det er smertelindrende og beskytter mot brystbetennelse. Det er også sant som det blir skrevet over, at det er mye væske som gir spreng, og ikke bare melk. Forhåpentligvis har du mye mindre spreng om et par dager.

Skrevet

Hm, ja jeg prøver meg på dette grepet, men fikser det ikke rett og slett.. Er jo så hardt... jaja, får vel bare fortsette å prøve, øvelse gjør jo mester osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...