Gå til innhold

Når er det for kaldt for og trille tur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså tenker grader? Vi er så glade i og trille tur, men på den verste delen av vinteren kan det fort bli 25 minus her (huttre). Skal jo selfølgelig ikke gå ut da, men hva mener dere er grensen for hvor kaldt det kan være?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

for å GÅ en tur, så er alt under 10 minusgrader for kaldt, syns jeg. Men sånn fort inn og ut i bilen, kjapp tur på butikken og sånn, så syns jeg det er greit når det er kaldere (vel og merke om butikken er i nærheten, ikke 5 km unna) :)

Skrevet

Det kommer helt an på effektive kuldegrader og alderen og påkledningen til ungen (og komfortbehovet til trilleren...). Minus ti og vindstille på Lillehammer er temmelig uproblematisk, mens det er direkte perverst å trille tur bare for å gjøre det i minus ti og litt trekk i Oslo.

Skrevet

15 minus, og da mener jeg effektive kuldegrader. Skulle vi ikke gått ut hvis det er kaldere enn minus 10 så hadde vi risikert å måtte sitte inne fra midten av desember og til ut februar.

Skrevet

på svalbard er ungene ute uansett....

i en lun vogn for et barn som ikke er helt spedbarn -15 går helt fint.

Husk å bruke en feit krem uten vann i ansiktet.

Skrevet

Når gradestokken viser rundt minus 10 er det greit å holde ungene inne. Men det er ingen krise å bære dem ut og inn av bilen selv i minus ti. Men som hovedregel ville jeg ikke trillet tur for moro skyld i minus 10. Og jeg legger ikke ungen ut for å sove ute hvis det er minus ti.

Håper denne vinteren ikke blir så kald som vinteren i fjor. Var så kjedelig med så mange dager som var for kalde til å dra ut med pulk. Og for kalde til å være lenge ute med ski, akebrett og glade unger.

Skrevet

Kommer helt ann på klimaet og effektive kuldegrader.

Jeg bor på innlandet, og her går jeg gjerne tur selv om det er minus 20 (så lenge det ikke blåser). Minus 20 er ganske grei temperatur her i motsetning til minus 20 ved kysten....

Skulle vi ikke kunne gå ut hvis det var mer enn minus 10, måtte vi nok holde oss inne fra november til ut mars - noe som er helt uaktuelt.

Ungene her er også ute i barnehagen selv om det er 20 minusgrader:)

Skrevet

Jeg bodde mine første leveår på Svalbard, og som lille sprelle nevner over her; ungene er ute uansett temperatur. Det gjelder bare å kle seg skikkelig. MEN man skal være særdeles forsiktig med vind!

Jeg har sett bilder av meg selv i trilla og det var bare såvidt nesa stakk frem når det var på det kaldeste, men ute var vi. Tror det er bare sunt så lenge ungen ikke fryser, det er ofte de voksne som pingler ut først... :)

Skrevet

Det kommer veldig an på hvor du bor!

Vi har bodd på Svalbard noen år - og jeg var ute og trillet nesten uansett. -15 og vindstille regnes som finvær og perfekt trillevær. I Oslo er - 15 noe helt annet... men tror likevel at det er nok å bruke sunn fornuft!

I -20 og vind var det bare å putte henne laaangt ned i voksien, pakke den godt rundt - helseteppe foran åpningen og stormtrekk - tempen i vogna var aldri under -5.

Om det har gitt henne noen "senskader" som så mange trekker frem i disse diskusjonene vil jo tiden vise, men nå er det etterhvert mange som har vokst opp der oppe og er sunne og friske, så jeg tviler. Hun var forresten så og si aldri syk hverken sitt første leveår eller første vinteren /våren i barnehagen...

Skrevet

Forøvrig så er jeg fra innlandet/østlandet selv - og hadde ikke vært så innmari redd for å lufte meg - og vogna - en tur i minus 20 der heller :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...