Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg med å forklare hvordan det fungerer når man er lærer?

Som lærer er jo ferien fastlåst til en bestemt tid, i tillegg til at mye av skoleferien (for elevene) er avspasering for kveldsarbeid, men hvordan funker dette i forhold til svangerskaps permisjon?

Jeg har termin 12. februar og har jo da allerede opparbeidet ganske mye avspasering fra 1.semester, blir dette bare sett bort ifra eller kan man regne noe av skoleferien som avspasering/ferie isteden for permisjon?

Fortsetter under...

Du kan kun ta ut maks 4 uker og en dag ferie i permisjonen og dermed forskyve den. Du får ikke lenger permisjon enn andre pga avspaseringen, men du taper heller ikke noe da du opparbeider deg full rett til lang ferie når du er kommet tilbake i jobb etter permisjonen.. Dvs at selv om du ikke får lang ferie til neste år, vil du jo få det når du begynner å jobbe igjen året etter - og da uten at du har jobbet opp avspasering... Vanskelig å forklare men forstår du hva jeg mener???

Det er akkurat samme regler for lærere som for andre arbeidstakere.

Permisjon er på like antall uker og kan kun forskyves med lovbestemt ferie, altså 4 uker og 1 dag. Man kan ikke forskyve permisjon med opptjent avspasering.

Den siste ferieuka (som er tariffbestemt og ikke lovbestemt) kan tas i etterkant av permisjon etter avtale med arbeidsgiver.

Noen arbeidsgivere er greie og godtar at permisjonen forskyves med alle 5 ferieukene, men det er ikke noe man har krav på.

Takk for svar. Men om du kan vil jeg gjerne ha det inn med teskje.. Min ferie som lærer er fastbestemt til sommerferie+ andre skoleferier. Jeg kan i prinsippet ikke ta ut ferie i det min permisjon avslutter da dette mest sannsynlig ikke samsvarer med skoleferie.

I tillegg blir jeg trukket i lønn for den 5. ferieuken- mener du da at jeg ikke får den 5. ferieuken?

I tillegg leste jeg her inne tidligere at det var en som nevnte at noen av skoleferiene er mulig å "regne" av- dvs sette opp at far har permisjon i de ukene slik at man kan ta litt tid sammen...

Er det noen mulighet å ordne til seg litt mer tid ved å la far feks ha permisjon i de månedene det er skoleferie feks?

Jeg forstår at dette kan være litt "snikete" men man ønsker jo gjerne å ha så mye tid med den lille som mulig :) I tillegg får man jo gjerne ikke barnehageplass før 1. august etter det jeg har forstått?!

Vil gjerne høre hva anonym nr 2 mener om saken, om du er uenig?

Ferien man har krav på er 5 uker. 4 uker og 1 dag er lovbestemt og den siste uken er tariffbestemt.

Skal man utsettes permisjon med ferie kan det kun utsettes med lovbestemt ferie, altså 4 uker og dag.

Dette er hjemlet i folketrygdlovens § 14-11, første ledd bokstav a:

Uttak av foreldrepenger kan utsettes

1. a) når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie,

2. B) når den som mottar foreldrepenger er i inntektsgivende arbeid på heltid,

3. c) dersom stønadsmottakeren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon,

4. d) dersom barnet er innlagt i helseinstitusjon

Den femte ferieuka kan tas i etterkant av permisjon etter avtale med arbeidsgiver. Det er imidlertid ikke et krav at den tas rett etter permisjon. Man kan fint avtale å ta den på et annet tidspunkt. Jeg for eksempel går ut i permisjon i midten av oktober. Skal starte opp i jobb igjen i august. Lovbestemt ferie tar jeg ut i juli og siste uka til jul etter avtale med arbeidsgiver. Dvs at jeg jobber noen måneder før jeg tar ut den siste uka.

Men noen arbeidsgivere er greie og godtar utsettelse på 5 uker, så sjekk med de. Jeg jobber i staten (nav) og der er det ikke rom for løsninger utenom folketrygdloven.

Barnets far kan ta fedrekvoten når du har lovbestemt ferie. Men dersom dere ønsker å være hjemme sammen utover dette kan ikke du ha din permisjon på samme tid som han tar fedrekvoten. Det er ingen som legger seg opp i hva du gjør når han tar sin fedrekvote, men dere kan ikke få mer enn 100% utbetaling.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...