-L-07-1ma-10 Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 Gynekologen hadde holdt på ei stund og dreiv å leita etter kjønn då eg plutseleg kjende meg uvel. Vart meir og meir kvalm og fekk ein voldsom smerte i ryggen. Prøvde og bite tennene samen slik at ho skulde få undersøke seg ferdig. Tenkte det berre var bekkenløysn, og bevega forsiktig på føtene for å sjå om det hjalp. Det gjorde det ikkje...Då oppdaga legen at eg sleit...og snudde meg over på sida! Alt vart lyst og så mørkt og eg kjende at det sila sveitte. Ho snakka noko om vena cava og at den hadde lege i klem. Uansett ei veldig ubehageleg oppleving!! Nokon som har vore borti liknande?
Gjest Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Kort sagt så er det den store magen din som siger nedover og kutter blodtilførselen når du ligger på rygg. Det er i utgangspunktet fryktelig farlig, men de fleste blir svimle først og snur seg på siden. Så det er altså uhyre sjelden at det faktisk skjer noe alvorlig pga dette. Gravide skal ikke ligge på ryggen i 3.trimester. Men det går jo oftest helt greit en liten stund, som ved f.x. en UL-undersøkelse. Eller at du legger deg ned og strekker deg ut litt. I USA advarer man faktisk gravide mot ryggleie! Men det er egentlig noe som går av seg selv, da man som oftest naturlig blir uvel av denne stillingen. Jeg er gravid med nr.4, og har alltid blitt dårlig i ryggleie på slutten av svangerskapene... Ligger på ryggen i 2-3 minutt når jeg legger meg, for å strekke ut. That's it
Jenny_m Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Det samme skjedde med meg da jeg var på ul.. Var rundt 30 uker da. Mens han presset ned mot magen ble jeg bare mer og mer uvell og svetten sto til alle kanter og jeg begynte miste synet og hørselen.. UL mannen sa det at det var en nerve eller noe man har på høyre side bak i ryggen som hadde blitt presset litt hardt på. Dette var helt normalt sa han og det hadde visst skjedd mange ganger. Tipset er å legge seg over på venstre side. for der har man ikke denne nerven!! så prøv å gjør det neste gang du føler det sånn har funket for meg
Kuredu Skrevet 24. september 2010 #4 Skrevet 24. september 2010 Ja jeg har opplevd det samme! Jeg var riktignok hos jordmor til vanlig kontroll, og hun hadde målt magen hvorpå hun skulle lytte til fosterlyden. Dette brukte hun laaaang tid på, og jeg kjente som deg at jeg fikk vondt i ryggen, ble kvalm, begynte å svette osv osv. Prøvde også å bite tennene sammen, men hun merket at jeg sleit så hun avbrøt hele lyttingen. Slang meg over på siden og ble raskt bedre, men fy så ubehagelig opplevelse! Fikk litt vann å drikke på og etter bare noen få minutter følte jeg meg helt fin igjen. Men veldig veldig ubehagelig!!!!! Nå sier jeg fra når jeg skal på kontroll, slik at det ikke skal skje igjen.
-L-07-1ma-10 Skrevet 24. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2010 Godt å høyre at andre har opplevd det samme, for det var virkeleg ubehageleg. Ser det og er eit anna innlegg her på vena cava. Eg er berre 29 veker, og må seie eg lurer på korleis dette skal gå når magen skal bli så pass mykje større!! Er berre 1,55 i tillegg, så eg bærer alt "utanpå". Har vore plaga med lågt blodtrykk heile svangerskapet. No har det stige litt men når eg bøyer meg mykje vert eg framleis veldig svimmel og det "regnar" ildkuler... Tenkjer no at det likså godt kan vere denne vena cava som gjer at eg svimlar som blodtrykket? Då må ein verkeleg ta hensyn.....Syns det er litt småskummelt eg altså...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå