Gå til innhold

Virkelig dårlig dag :( Noen råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Off, dette her har virkelig vert en dårlig dag. Det hele begynnte på mandag, da var jeg og gutten min litt ute å fartet, vanligvis pleier det å holde med en amming når vi er på tur, men denne dagen ble det to. Vi sliter litt med amming sittende, bruker nesten alltid sengen når vi er hjemme. Gutten blir urolig og utolmodig når vi sitter, sikkert pga det ikke er slik vi pleier å gjøre det, sammen med at han blir fryktelig varm når jeg holder ham.

Denne kavingen resulterte i såre brystvorter for meg :( verre enn jeg noen gang har hatt før, og det har bare utviklet seg iløpet av uken selv om vi er tilbake til bare amming i sengen. Igår oppdaget jeg flere sår på begge bryst og idag er de begynt å blø litt.

Har prøvd meg på flere ulike liggende ammestillinger, men alle er like vonde. Morgen ammingen gikk veldig greit, men de to neste har vært forferdelige. Nå den siste gangen greide jeg bare å gi ham i 15 minutter, å greide heller ikke å la være å gråte..

Syns så synn på den lille gutten min som kikket fortvilet opp på meg å ville ha mer mat. Heldigvis hadde jeg litt pumpet melk i kjøleskapet så jeg fikk gitt ham en flaske og han var bli og fornøyd igjen!

Gode gutten min har vært så grei mot meg idag, bare bli og fornøyd og sovet lenge begge duppene sine. Som om han forstår at det er en litt frlig dag.

Er det noen som har noen råd til hva jeg burde gjøre? Har mannen hjemme hele helgen så han kan ta gutten så jeg får slappet ordentligt av vertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette hørtes forferdelig vondt ut, og du må prioritere å få det vekk i første omgang.

1. Pump deg i helgen og la sårene hvile. La mannen gi flasken innimellom så du får hvilt deg litt (les: sove). Bruk en brystvortekrem.

2. Har du ammepoliklinikk i nærheten av deg? Ta kontakt mandags morgen og få deg en time så du får hjelp til ammeteknikken. Hvis du ikke har det kan du ta kontakt med ammehjelpen. De kan gi råd på telefon, og eventuelt hjelpe deg hjemme. Utrolig viktig at babyen suger ordentlig for at det ikke skal skje igjen.

Lykke til!

Skrevet

Hvor gammel er gutten din da?

Jeg synes det er bra at folk vil amme, og prøver det de kan for å få det til, men det er heller ingen skam i å begynne med tillegg. Heller det enn å slite seg helt ut.

Skrevet

Ser du har fått flere gode råd her inne som jeg ikke trenger å gjenta :)

Men har du prøvd tvilling stillingen? Det er den stillingen vesla mi roer seg best i og som er mest skånsom for brystvortene føler jeg. Da har hun ikke samme muligheten til å røske i brystvortene hvis hun plutselig skal få lyst til det. Amme putene på kid er veldig faste og fine slik at babyen ikke får slengt på hodet på samme måten. Vesla mi pleier å gjøre det når puppen har begynt å bli tom. "Dumme puppen!", tenker hun ;-)

Purelan hjelper meg når jeg har fått såre brystvorter. Da leges sårene fortere. Pass også på å lufte puppene masse. Gå toppløs hjemme. Ikke ha på tette klær og amme bh. La knoppene strutte fritt så leges de også fortere av det. Håper du våkner i morgen tidlig og føler deg mye bedre. Stakkars deg.

Skrevet

Mange lure råd her, så jeg bare understreker noe av det de andre sier;

Purelan ble min redning. Hadde veldig såre brystvorter, og den gjorde underverker.

Høres ut som om du kanskje trenger litt hjelp med ammingen. Blir slitsomt om du alltid må ligge. Jeg ville nok ha kontaktet helsestasjonen eller noen andre som kan hjelpe med ammingen. Men, som en annen her sa; om det viser seg å bli for slitsomt, så det er ingen skam å kutte ut ammingen og gi mme. Morskjærligheten sitter ikke i puppen ;)

Men, først og fremst vil jeg råde deg til å skaffe deg purelan til helgen, og pumpe deg om du ikke klarer å amme, slik at du ikke drar på deg en brystbetennelse!

Skrevet

Tusen takk for svar til alle sammen!

Gutten min er litt over 2 mnd til deg som lurte på det, så syns det er litt merkelig at det plutselig blir et så stort problem.

Har skaffet meg mer purelan idag, har pleid å bruke det men var akkurat tom denne uken her. Det har gjerne også vært med på å gjort det verre!

Skal prøve meg på tvillingstillingen når det begynner å bedre seg! Syns den er litt vanskelig alene enda, men har gjort det før med litt hjelp fra mannen når jeg legger til.

Jeg føler ikke at jeg har et kjempe bra forhold til "min" helsesøster, hun snakker ut fra bøker og ikke erfarinfg så jeg føler at jeg like godt kan lese det selv. Men til uken skal jeg på barseltreff sammen med 5 andre mødre, og de har flere barn alle sammen så jeg skal jammen meg spørre dem om litt hjelp til sittende amming!

Skrevet

Jeg synest det blir helt feil å gi råd om å gi mme når noen EN gang er plaget av såre brystvorter. Snakk om omvendt ammepress......!!! I det lange løp er det da hundre ganger bedre å komme over denne perioden med såre brystvorter uten å ha begynt med tillegg som gjør at man må styre med flasker resten av ammeperioden??

Press ut noen melkedråper nå og da og gå med "puppene ute" masse så det får lufttørke og ingenting kan gnage. (Lufttørke med melkedråper bør du forresten gjøre etter hver amming i begynnelsen!)

Ellers kan det hjelpe å klippe opp en gammel tynn bomulls t-skjorte i små firkanter som du legger utenpå brystvortene innenfor ammeinnleggene. De "henger" seg ikke opp og river i såre brystvorter som innleggene kan gjøre! Bare husk å bytte de når de ofte så det ikke blir grobunn for bakterier og sopp. Smør med purelan!

Ellers hadde jeg det samme problemet med at vi ammet best liggende i starten. (Gikk iallfall en måned før jeg klarte å amme sittende konfertabelt) Det gikk bedre når jeg lærte meg tvillingstillingen, men egentlig handlet det mest om øving! Og å begynne "på nytt" hver gang jeg kjente at babyen tok feil grep. Jeg fikk hjelp av en jordmor så vi visste hva som var "riktig" og hva vi gjorde feil. Til slutt gikk det av seg selv, og jeg kan amme sittende på en krakk :)

Nei, ikke begynn med tillegg med en gang, prøv heller å pumpe deg i helgen iallfall på dagen så brystene får hvile! Du pumper og pappaen gir flaske så blir det ikke så mye ekstra stress :) Dersom du bare har manuell pumpe ringer du helsestasjonen eller en ammepoliklinikk evt føden ikveld å får låne en automatisk! Og får time til å komme så de kan se hvilken ammeteknikk dere bruker når dere sitter. De vil garantert hjelpe! Ikke noe stress å ringe heller, det er kjempelav terskel for å få hjelp med ammingen - de vil garantert være kjempehyggelige og supervillige til å gi råd og hjelpe!

Skrevet

En annen ting du kan sjekke er om gutten din har fått sopp, du kan se om han er hvit i munnen. Når min gutt på 8 mnd fikk sopp for noen uker siden merket jeg det fordi jeg selv fikk såre brystvorter som fort begynte å blø. Han fikk mycostatin, og jeg smører med canesten.

Skrevet

Enig med Nikki. Man må ikke for enhver pris amme. Om du har vondt og blir utslitt ville jeg vurdert tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...