Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil slå et slag for våre særnorske bokstaver i navn.

Jeg syns vi må ta vare på dem.

Det er mye mer spennende å ha et eksotisk norsk navn, enn et amerikansk navn som utallige andre i verden heter.

Hva syns dere?

Kom med forslag til både gutte- og jentenavn :)

Mine forslag:

Asbjørg

Arnbjørg

Bjørg

Eldbjørg

Ingebjørg

Møyfrid

Frøydis

Synnøve

Øyvor

Ådel

Åshild

Åsta

Åste

Åsa

Åse

Bjørn

Øystein

Øyvind

Torbjørn

Asbjørn

Sæmund

Åsmund

Åmund

Ånung

Håvard

Håkon

Tørres

Tøllef

Børre

Kåre

Fortsetter under...

Helt enig med deg, er veldig glad i våre særnorske navn, og kunne godt tenke meg å bruke et slikt navn på barnet mitt selv. Men i og med at datteren min har afrikansk far, endte vi opp med det litt mer internasjonale navnet, Jenny.

Men noen av mine Æ,Ø,Å favoritter:

Kolbjørn (Er veldig glad i en mann med dette navnet).

Åmund

Åne

Håkon (min favoritt)

Åsne

Frøydis

Frøya

Annonse

De er vel allerede nevnt, men det er fire slike navn jeg liker veldig godt:

Bjørn

Håkon

Frøya

Vårin

er enig i at det er kult med et eksotisk norsk navn, men det er jo mange av dem uten disse bokstavene også som kan bli litt kronglete å ha.

Annonse

For øvrig synes jeg nok noen av forslagene over her er litt tunge på små barn i dag.

Jeg liker oppkalling og jeg liker veldig godt "trauste", norske gamle navn. Når verden blir mindre og mindre synes jeg det er viktig at vi tar vare på det norske, men jeg har litt vanskelig for å se for meg ei lita jente som heter Arnbjørg eller Møyfrid. Blir veldig tantete for meg. Ser for meg ei rufsete bondekone....

Æhhh....

Når har det blitt galt å være bondekone eller tante? Og kommentaren om tunge navn på små barn faller på sin egen utimelighet, Vinterstjerne. Et barn er et barn, men kun i få år. Man er tross alt voksen i veldig, veldig mange flere år enn man er barn...

Ellers sier jeg: All ære til alle som tar vare på de gamle, gode navnene!

Føbe har æ hørt før, men kjenne ingen som hete det, så har litt vanskeli førr å venne mæ tell navnet...klinge førr likt me" føde" og "amøbe" førr min smak ;) Men Sølvi, tja, ikkje så verst egentli, og veldi få som kalle ongan sine det, så man slepp å ha mange i klassen som hete det samme =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...