Gå til innhold

Klyster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter mitt tredje barn. Har aldri fått klyster.

Spurte sist om jeg skulle få det. Fikk til svar at det tar vi senere. Men ble aldri noe av.

Er dette noe å foretrekke? Blir det lettere for barnet/deg under fødselen når det er tømt der? Bør jeg be om dette denne gangen?

Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått klyster begge gangene jeg har født, og jeg foretrekker det for da er tarmen tom, ungen presser ikke ut noe på sin vei ned (selv om vi som fødende ikke legger merke til det da)

Jeg tenker også at det da er litt bedre plass til ungen... (lever i troen)

Jeg føler og at riene blir mer effektive etter klysteret, pga at det gir sammentrekninger i tarmen, som og gir sammentrekninger i livmor.. (derfor det ikke er anbefalt å bruke som igangsetting hjemme pga at det kan føre til styrtfødsel) (selv om det frister no)

Skrevet

Jeg enter også mitt tredje barn, og fikk ikke klyster med mine 2 første.

Jeg nevnte på det,men de sa at det brukte dem ikke så mye.....!

Ikke synes jeg det er så veldig hærlig å ligge der å kjenne at det kommer avføring,og ikke skjønner jeg poenget med å ikke få klyster heller.......!!

Så spør om du kan få det....ville jeg gjort..... :)

Skrevet

Jordmor anbefalte meg det sist. Sa det gjorde passasjen lettere for barnet. Jeg vil ha det denne gangen også. Er jo dessuten greit å få tømt seg på do, så det ikke kommer ut når man presser (selv om man kanskje ikke er så opptatt av det akkurat da)...

Skrevet

Jeg fikk klyster før første fødsel for 19 år siden men sistgang for 19 mnd siden fikk jeg det ikke. Neste gang kommer jeg til å insistere ! Hadde sambo stående bak ryggen, lå på siden og fødte, og var pinlig klar over at det kom, ganske mye også, avføring under fødselen. Dette ødela dessverre mye under fødselen da jeg i perioder prøvde å holde igjen fordi jeg følte det var ekkelt. Nei, neste gang blir det klyster uansett hva jordmora sier. Kommer til å kjøpe selv og ta med så kan de ikke si at de ikke har.

Skrevet

Kan fortelle dere at da jeg fikk klyster første gang i januar 09, mente de det KAAANSJE kunne hjelpe på og få fødsel igang.

Så der var jeg på sykehuset og fikk da det. Hun nådde ikke sette det ferdig før jeg måtte løpe på do. Og der satt jeg med DE sinnsyke stomrmriene konstant. Er faktisk noe av det værste som jag har opplevd.(avføringg, spy og rier) Og det verste var at tarmen tømte seg ikke helt før jeg var i aktiv fødsel, og jeg følte HELE tiden jeg måtte på do :(

Vet at nå til neste fødsel, skal jeg ikke ha det. Kansje ett mini klyx men ikke no annet!

Men jeg burde visst bedre. For vet jeg blir utslått ved diare og kroppen klikker fullstendig :/

Håper virkelig ikke noen av dere opplever dette.

Skrevet

noen er jo så heldige at kroppen reagerer med å tømme tarmene før fødselen starter.

Jeg har hørt at det er en fordel å ha tømt tarmene siden babyen får bedre plass.

jeg kommer til å insistere på klyster dersom kroppen min ikke har ordnet opp på forhånd. med tanke på barnefaren også så kan det jo være en fordel å prøve å gjøre fødselen til en finest mulig opplevelse. De sier jo at du glemmer alt som heter sjenanse når du ligger der, men jeg har vondt for å tro på det når det gjelder avføring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...