Gå til innhold

Svimmel+vondt i holdet=Vena Cava

Anbefalte innlegg

Skrevet

God morgen alle sammen:)

Noen som har erfaring med Vena Cava? Jeg har fått flere svimmelhetsa"anfall" de siste dagene, spesielt når jeg ligger i senga eller sofaen. Behøver ikke ligge på ryggen for at det skal komme, men er ofte når jeg skal vri meg fra en stilling til en annen. Våkner i tillegg ofte med hodepine, men den går over etter vann og frokost.. Kan dette være vena cava? Eller noe annet?

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vena cava er jo den store blodåra som fører blodet rundt i overkroppen, og hvis denne kommer i klem kan man oppleve det du beskriver. Det er vel vanligst at den klemmes når vi ligger på ryggen, men det kan godt være at den kommer i klem når du ligger i andre stillinger også, vil jeg tro?

Men jeg er absolutt ikke sikker, så det kan jo være lurt å høre med jordmor/lege hvis det er et problem :)

Skrevet

Jeg spurte fødselslegen om dette forrige uke fordi jeg har det samme. det skjer på alle andre tidspunkt enn da jeg ligger på ryggen, for det har aldrig vært et problem. hun svarte bare at det er helt normalt i et sv.skap. og spesiellt på slutten da alt er trangere og både nerver og blodårer får trangere om plassen.

Skrevet

Kan nok ikke svare deg ordentlig på det, men ville bare si at sånn hadde jeg det også da jeg var omtrent like langt som deg. Våknet alltid med hodepine...har etterhvert kommet frem til at den er der fordi jeg sover veldig dårlig på natten...

Men presset øker jo på vene cava nå, leste ett sted at den beste siden man kunne ligge på nå er venstre side, da blir det minst press på ting...

Skrevet

Er du her enda da Mathoka? Var sikker på at du hadde hoppet over på DinBaby jeg nå;) Hehe.. Nærmer seg veldig nå da?!

Jeg får prøve å lime meg selv fast på venstre side jeg da, ligger veldig urolig om natta, og vrir meg rundt hele tida - men hvis det kan hjelpe på svimmelheten prøver vi:) Veldig ekkelt å våkna av at man er svimmel...

Skrevet

Er her ennå jeg vettu :) Har 10 dager til termin, så er vel egentlig ikke noe hastverk ennå...gikk 13 dager over terminen sist, så regner med å gå over terminen denne gangen også da... Men uansett så nærmer det seg, både for deg og meg! Veldig spennende det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...