Gå til innhold

MÅ man ha GU når man er hos legen til 1.kontroll?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var på min første kontroll ca. 12 uker på veg. Tok bl. prøver og sjekket urin, vekt og bl. trykk.Kjente ikke på magen, heller ingen GU. Var på privat UL i uke 9, da dok gyn.legen celleprøve.

Dette er 2. gangen min, og jeg hadde glemt hele den "pakken" jeg og:)

Var akkurat på kontroll.. Legen min skulle først da Gu, men så sa han.. " Egentlig er ikke det anbefalt før man er 25 så sant man ikke har symptomer på noe" Han sjekket også opp i en sånn bok, og GU var da ikke nødvendig.. Så da ble det, vekt, urin, blod trykk, høyde:)

Jeg var akkurat på min 1 kontroll (2 gangs gravid), og hun sa at dessverre var jeg allerede i 10 uke slik at hun ikke kunne tatt celleprove på meg (siden det er 3 år siden sist). Jeg tenkte puuuh - ingen GU - men dengang ei. Hun ville kjenne på livmora mi og åpningen - så opp i stolen måtte jeg.

Ja urin må man ha med på hver kontroll (jeg spurte om det samme til legen :-) Man glemmer fort...)

Annonse

Jeg testet positivt i dag og aner ikke hvor langt jeg er på vei. Er første gang og jeg lurer - når skal jeg kontakte lege? er det fastlegen man bruker? hva med oppfølging av jordmor, hvordan går man frem?

Ja det er fastlegen man forholder seg til i starten. Man trenger ikke dra til legen før det er gått et par måneder. Mn dersom du er usikker på noe, ikke vet hvor langt på vei du er kommet eller trenger å snakke med noen om hva som skjer fremover for å føle deg tryggere ville jeg bare bestilt en time snart.

Da jeg var gravid med førstemann bestilte jeg legetime med en gang, og fikk det. Egentlig var det ingen grunn til at jeg skulle ha tidlig time, og legen lurte fælt på hvorfor jeg var hos han i uke 6. Hvis ikke jeg husker feil var det noen prøver som skulle taes første gang som ikek skulle taes før rundt uke 12..

Ellers var fastlegen min ikke helt den riktige å gå itl på kontroll syns jeg. Han sa det selv også, gravide kvinner var ikke hans spesialitet, selv om han var aldri så hyggelig. Så jeg gikk for det meste hos jordmor etterhvert.

Jeg skal på kontroll for første gang i neste uke og da er jeg 11 uker. Når man må opp i stolen og spre beina, gjør det vondt? Når jeg og kjæresten min skal ha sex, syns jeg det gjør så UTROLIG vondt, akkurat som å være jomfru igjen. Kommer dette av at livmoren vokser?

Hei:)

du må ha med urinprøve ja, jeg var akkurat hos legen og hun sa det var nye rettningslinjer så dersom det ikke er noe spesielt tar de ikke lenger gu på gravide kvinner. Så ingen gu på meg i svangerskapet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...