Gå til innhold

Potte-trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når startet dere med potte-trening på de små?

Har planlagt en stund nå å begynne (er 12 mnd), men er så usikker på hvordan jeg skal gå frem. Hun er ikke av den typen som sitter stille...noen gang(!).... så lurer på hvordan jeg skal få det til:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg startet å sette mini på potte da han var 9 måneder. Det kom jo så klart ingenting på potta de første gangene, men etter 3-4 uker hadde han god komtroll på tissingen sin og tisset hver gang han ble satt på potte. Nå er jo jeg litt sløv og gidder ikke sette han der hver dag, men en gang i ny og ne i forbindelse med bleieskift blir det jo :)

Skrevet

Jeg satte også mi på potte da hun var rundt året. Og hun basjet og tisset noen ganger av de gangene jeg prøvde.

Men det sies at barn ikke kan styre lukkemuskelen(ene) før de er nærmere 1 1/2år. Så jeg har i grunnen liten tro på at de kan klare å holde seg for å gå på do til noen setter den på den når de er så små som 1år. Men det gjør selvfølgelig ingenting å sette den på do/potte når de er 1år. Det at de blir lært at det er der de skal sitte å gjøre slike ting bidrar jo til at de er mer villige til å prøve og utforske.

Mi jente hun sier ofte i bleieskift-sammenhenger "sitta på do". Så hun er interessert i å sitte på do selv. Det kommer somregel ikke annet enn noen fjerter eller ingenting i det hele tatt. Men bare det at hun vil er et positivt tegn.

Så,jeg ser ingen grunn til å IKKE sette dem på do/potte fra de er 1år :)

Skrevet

begynte da oden var 10 mnd, og han synes det var helt greit og bæsje der istedet for potta, nå er han 13 mnd og vi har få bæsjebleier, han har og begynt å si i fra (ikke bestandig)når han må tisse...men fra han sier i fra til han tisser er det ca 10 sek så rekker jo ikke å sette ham på potta, men han sier iallefall i fra...og han begynner ofte å sutre når han må bæsje. Setter ham på potta hver gang jeg skifter bleie.

Er jo bare å prøve, noen unger godtar det med en gang, andre ikke, det vet man ikke før man har prøvd...

Skrevet

Vi setter poden på potte innimellom. Stort sett på morgenen. Vi begynte med det når han var mellom 10-12mnd. Husker ikke helt nøyaktig når. Vi har vært litt sløve i sommer, men ellers veldig flinke til å la han bli vant med potta. Stort sett reiser han seg opp igjen etter kort tid, men hvis vi sitter ved siden av han med noen leker og tuller litt med han så glemmer han seg og blir sittende litt lenger og da har det kommet litt tiss fra tid til annen, men ser for meg at den skikkelige slutte med bleie perioden kommer til våren/sommeren for vår del

Skrevet

Jeg tenkte å starte sånn rundt året- kjøpte potte og doring, viste han potta men det ble med det, ikke ville han sitte på den og ikke på do heller... så tenkte å drøye det til våren. Men våren kom, og lillejenta ble født i mai istedet for i juli, så ble en annerledes sommer kan man si...pottetreninga gikk rett i dass... ;)

Nå vet han hva potta kan brukes til- stod (!) å tissa i den her om dagen, jeg fikk stoppa han når han tissa på stellebordet, og plasserte han ved potta... hermet også etter faren en morgen, mens faren tissa i doet "tissa" gutten i potta... bøyde seg over den som en riktig kar :D

Meen vil ikke sette seg--- blir jo vel mye søl av å skulle stå å tisse en god stund til, så håpet er å få han til å sitte.. jeg får gå forran som et godt eksempel sjøl da, vise at det er kult å sitte å tisse også:)) Tenker å tilby han å tisse/bæsje på potta på morningen fremover, og så etterhvert tilby han dette også før han legger seg på dagen kanskje.... tenker det blir et styr å skulle forsøke å bli "tørr" nå midt på vinteren, så tenker vi forsøker å få han til å sitte på den, snakke om dette osv. nå utover, så får vi se hva som skjer.... Men til våren blir det alvor- vet ikke HELT hvordan det skal skje, men finner sikkert ut av det...:)

Skrevet

Takk for mange gode svar:)

Da ser det ut som om jeg kan introdusere potte så fort jeg får kjøpt en, slik at hun etterhvert skjønner hva den er til. Tror nok det kommer til å bli en fin leke (eller hatt kanskje???) den første tiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...