Gå til innhold

Går det greit å lage foccacia- brødet dagen før når det skal serveres til gjester?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg syn det blir bløtt og dvaskt. Ville i tilfelle fryst det og varmet opp i ovnen.

Å lage deiga er gjort på 5 min. Lager du den litt bløt er det bare å helle ut på plate og klappe lett utover. Da er det tilsammen 10 min arbeid utenom stekingen. Er absolutt best ferskt.

Skrevet

Jeg syns det blir bløtt og dvaskt. Ville i tilfelle fryst det og varmet opp i ovnen.

Å lage deiga er gjort på 5 min. Lager du den litt bløt er det bare å helle ut på plate og klappe lett utover. Da er det tilsammen 10 min arbeid utenom stekingen. Er absolutt best ferskt.

Skrevet

Hmm, skal lage brød til 25 stk da, så er redd tiden kommer til å gå fra meg. Tør ikke satse på å lage brødet samme dag. Må minst ha to...

Andre brød som er bedre å lage dagen før?

Skrevet

Den så kjempegod ut. Men den funker vel heller ikke da.

Hmmm, må vel velge en brødtype uten for mye olje og salt på toppen for at det ikke skal bli mykt...

Annonse

Skrevet

Hei:)

Min kjære kokkebror har gitt meg følgende oppskrift:

1 kg mel

2 pk gjær

20 gr. salt

60 gr sukker

ca 6 dl vann

1 dl olivenolje

Ha i krydder/urter som ønskelig- alt etter hva brødet skal serveres til.

Litt hvitløk og litt tørka tomat passer jo til det meste.. ellers kan man ha i f.eks. timian, salvie, eller "viltkrydder" (brimi sitt er veeldig godt)!

Trykkes i langform, lag gjerne groper med fingrene, ha litt olivenolje over og strø fingersalt over før steking, på 230 grader i ca 18 min.

Mht. dagen før: jo går greit, men du må enten pakke den godt inn, så lufttett du får til- eller fryse den, og så varme forsiktig like før steking.

Lykke til i alle fall:))

Skrevet

Takk! Så snilt av deg! Tror neg prøver det jeg:)

Skrevet

alternativt kan du lage deigen opp kvelden/dagen før og ha det i kjøleskapet. Kald heving.. Og sette i ovnen når dere kommer hjem fra dåpen. Evt et familiemedlem/nabo kan settte det i ovnen en liten stund før dere kommer..

Jeg har ikke gjort dette før, men en blogger har skrevet om dette.

Kaldheving....

men jeg er ikke 100% sikker...

Vi hadde dåp for 1,5 år siden og da var en kokkevenn av oss hjemme her mens vi var i kirken. Han laget til all maten vi hadde kjøpt inn, til en buffe. Bare skiver/pålegg/ost/salat og brød ++ masse deilig gomlemat.

Uansett masse lykke til med den store dagen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...