Gå til innhold

Trilletur i kulda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangsfødende og er litt usikker på dette med trilletur i kulda...

Hvor kaldt er egentlig FOR kaldt..?! Har termin 17. november, så det blir en liten vintergutt. Frisk luft og trilleturer er jo sunt og godt for både mor og barn, men jeg er så redd for at jeg skal bli "sittende fast" i leiligheten fordi det er for kaldt ute!! Forrige vinter var jo ganske lang og kald her på vestlandet, men kan ikke huske om jeg så mange som var på trilletur eller ikke. Var jo ikke gravid selv da, så la ikke merke til barnevogner på samme måte som nå!

Noen råd/tips/erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

jeg har samme situasjon selv , termin 4 des :) Har hørt at man ikke skal ta med nyfødte ut i under -10 grader - men vet ikke hvordan dette er. så lenge man kler på ungen godt nok så bør det vel gå bra kanskje. Mange sier at ungene sover bedre ute i vogna enn inne i senga si på dagen.... jeg er litt usikker. håper på noen gode svar :)

Skrevet

har hørt det samme, ikke ut med nyfødt/baby når det er -10!

Skrevet

Da sliter vi i nord fram til mai :P

Skrevet

Vi på indre østlandet også:S

Tror ikke en trilletur gjør noe i -20 jeg, bare vogna er "isolert" nok og lufta nedi babybagen holder snillere temperaturer.. Sist vinter viste gradestokken altfor ofte -30 til -33 grader her i traktene:S Selv hestene nektet å gå ut da.

Skrevet

Tror nok heller ikke det skal være noe probem med nyfødt og vinter, bruk voksipose, lammeskinn osv oppi vogna :)

Skrevet

å ta en liten trilletur i mer en -10 tror jeg går greit, de ligger veldig lunt! men jeg ville nok ikke lagt babyen ute for å sove et par timer...

tror man kommer veldig langt med sunn fornuft:o)

Skrevet

Med spedbarn skal man ikke ¨gå ut om det er kaldere enn 10 minus. men husk at nedi en bagvogn er det lunt og godt, og mye varmere. så trilleturer med bagvogn stiller seg anderledes. men bruk sund fornuft selfølgelig. med mye vær og vind og disse "moderne" vognene som ikke er spesiellt dekkende foran, så må man være ekstra varsome mener nå jeg.

Skrevet

Små babyer skal ikke være ute når det er kaldere enn minus 10 grader, selv om de er godt pakket inn med poser og skinn. Det skyldes at den kalde luften ikke er noe bra for lungene deres, og da hjelper d lite m mye klær og tykke tepper.

les mer her;

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article533377.ece

Skrevet

Husk at det er lufta som blir for kald for lungene til små babyer.. Greit at man alltid kan kle på mer, men det er altså ikke det som er årsak til grensa på -10..

Skrevet

Får håpe det blir en typisk "vestlands-vinter" da, så slipper jeg kanskje hele problemstillingen! :) Er ikke ofte temperaturen kryper så langt ned som til -10 grader her jeg bor iallefall...!

Takk for alle svar! :)

Skrevet

men er jo som hun ene over her sier....hva skal de gjøre de som bor på steder som det nesten er under -10 hele vinteren. Man kan jo ikke sitte inne hele vinteren.

Tror ingen tar skade av litt frisk luft, så lenge de ligger lunt, og man behøver jo ikke j out i stiv kuling. Og man må jo ikke være ute i mange timer. Så lenge de ligger godt nedi en eller annen pose, så kan jeg aldri tenke meg at den lufta de puster inn da holder -10 grader.

Skrevet

Jeg har virkelig troen på at ull, lammeskinn og sunn fornuft skal gjøre sitt om vinteren og skal nok våge meg ut selv om temperaturen kryper under null...

Var forresten ikke ment som et "her JEG bor blir det ikke så kaldt om vinteren, så synd for dere at dere bor lenger nord!" Ville bare legge til det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...