Gå til innhold

Hva sier dere på jobb ift sykdommen deres?

Anbefalte innlegg

Er selv revmatiker, og har til tider store smerter i muskler og ledd samt veeeldig trøtt. Det går sjelden utover jobb fordi jeg presser meg veldig. Føler liksom ikke smertene blir bedre av å sitte hjemma, så da går jeg heller på jobb. Trøttheten kunne nok vært bedre av å sovet litt ut, men.

Men det som er så dumt da, er at det ikke er så tydelig å se at jeg er vond og dårlig. Og sier jeg f.eks at jeg er trøtt eller vond i rygg får jeg liksom bare høre, ja, jeg og. Så snakker vi liksom heller om hvor vonde de andre er. Ikke at jeg ikke mener de har vondt, men føler heller ikke at jeg får en forståelse over hvordan jeg har det.

Og nå andre da blir sm fordi de er trøtt en periode kjenner jeg at jeg får lyst å skrike, hehe;)

Har jo ikke lyst å bli sm bare for å få en slags forståelse, vil heller ikke syte og klage. Så, hva gjør jeg?!?

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Heisann.

Jeg er også revmatiker. Fikk diagnose etter å ha begynt ny jobb for 4 år siden, ca et halvt år inn i første arbeidsår.

Jeg valgte å være ærlig med arbeidsgiver fra starten av. Snakket med nærmeste leder, og forklarte sitasjonen. Har fått litt særbehandling etter det, med tanke på ekstra hvile, og forståelse for at kroppen ikke alltid er helt med.

Arbeidsgiver er en IA- bedrift,

Det kan føles litt rart å snakke om det med spes arb. giver, for man vil jo ikke ha "sympati" og svare på masse sympati-spørsmål, og man blir jo faktisk litt redd for å miste jobben. Men hvis du har tenkt til å leve så normalt som mulig med sykdommen, og være i jobb så lenge som mulig, må du og arb.giver faktisk ta hensyn til at du ikke alltid er helt frisk.

Arbeidsgiver plikter også faktisk å tilrettelegge for deg på din arbeidsplass, med nødvendig utstyr som skal dempe belastning for deg, og evt og kunne dekke enten kostnad eller tid til trening.

Skjekk opp dette med personalkonsulent i bedriften, og ikke minst: sett deg inn i arbeidsmiljøloven!

http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-062.html

Anbefaler deg på det sterkeste å fagorganisere deg, for det beskytter deg veldig mot diskriminering i arbeidlivet.Mange arbeidsgivere er ikke så glad i fagorganiserte, det er fordi de er sterkt beskyttet av LO hvis det skulle oppstå en tvist på arbeidsplassen.

Ellers får du ha masse god bedring, og lykke til:)

• 1 måned senere...

jeg har også revmatiker og har samme palger. jeg har jobbet i full stilling og alltid stått på. jeg er veldig redd for å ikke klare meg i arbeidlivet, men en ting har jeg merket, at i det siste har jeg slitet meg veldig mye, alle driter i det, ingen som bryr seg om noen, alle prøver å snike unna fra sine arbeidsoppgaver, i des var jeg så dårlig at klarte ikke nesten å gå og jeg sa i fra på jobben at jeg er ikke i form, jeg fikk mange kommentarer den dagen, det gjorde veldig vondt,

Så fra den dagen jeg bestemte meg at jeg skal ikke slite meg ut. Helsa er veldig viktig. jeg er alene med 2 barn og har mye oppfølging fra før også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...