Gå til innhold

Mandelpotet er den beste poteten, men jeg får ikke til å koke den! Åh! Tips?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjøp en sånn potetrist som du har i bunnen av kasserollen, vet de selger det på både Jernia og Rema 1000. Legg den i kasserollen, fyll opp med vann til det så vidt er over rista og legg potetene i - ha på lokk. Så damper du de - funker supert!

Annonse

g har hørt at de potetene er nesten håpløse å koke,mn tenkte jeg ville komme med et tips til en annen måte å tilberede dem på :)

vask dem(ikke skrell) og legg de i en ildfast form.hell over litt olivenolje så det blir et tynt lag i bunnen av forma.vend potetene litt så de blir fulle av olje.strø på godt med salt og pepper og sett de midt i stekeovnen på 230 grader i en halv time.

mens de steker blander du : gressløk,timian,basillikum,persille i en liten bolle(kan bruke alle slags urter som man liker,ha i ganske mye,for det er dette som lager den gode smaken).når de har stekt en halvtime ha ut forma strø over potetene og vend det godt rundt i forma.inn igjen i ovnen i 5-10 min.

knall godt og passer veldig bra til steik av okse,elg,lam men også alt annet.mmmmm...... bør virkelig prøves!!!!

koker du de for lenge?

Er en stund siden vi har hatt mandelpoteter i hus. Men de er best ja, helt enig!

Men du kan la være å skrelle de, er fullt mulig å spise skallet på disse potene.

Det gjør vi når gubben lager potetsalat med mandaelpotet. Velig god med bacon, purre og litt eddik.

En salt og nydelig potetsalat. :-) uten majo...

Rist ja! Koster 79 kr eller noe. Verdt alle penga. I tillegg beholder du mer av næringstoffene i maten når du damper i stedet for å koke. Ypperlig til grønnsaker også. Og perfekt resultat hver gang.

Hvis man ikke har rist, har jeg lært et kjempetriks av svigermor. Det som er hovedgrunnen til at så mange mandelpoteter koker i stykker er bevegelsen i vannet når vannet koker (potetene er så skjøre at de ikke tåler for mye "risting" liksom). Derfor gjør hun følgende måte:

Vaske potetene og beholde skallet på. Ha dem i kjelen og fyll opp med vann til det såvidt dekker (som man vanligvis gjør når man koker poteter). Kok opp vannet, og når det bobler så skrur du av plata helt. La kjelen stå på den varme platen, og potetene stå å "trekke" til de er ferdig. Husk å ikke prikke for mye i dem (litt må man jo for å sjekke når de er ferdige da), og velg helst en ny potet å prikke i hver gang du vil sjekke om de er ferdige. =)

Det funker i alle fall perfekt for både svigermor og meg. =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...