Gå til innhold

Livredd etter MA.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er gravid på nytt etter en MA i Februar i år - men føler jeg "ødelegger" svangerskapet mitt, ved å bare være redd hele tiden. Har vært på tidlig UL i uke 7+5, og den viste et bankende hjerte. Men siden jeg mistet i uke 9 sist, er det liksom ikke nok for meg.

Mistet pga høyt stoffskifte forrige gang, noe jeg ikke visste at jeg hadde da. Nå er skjoldbruskkjertelen borte, men legen har vanskeligheter med å dosere meg riktig, så nå er stoffskiftet for lavt igjen, og dette var visstnok ikke bra for fosteret. Samtidig har jeg fått færre og færre symptomer de siste dagene, og er veldig redd. Er i uke 9+5 nå, og gruer meg VELDIG til ny UL på mandag.

Hadde dere mistet håpet?

Sukk..

Fortsetter under...

Hvordan går det?

Jeg har også mistet (2 ganger) og vært igjennom noe av det samme som du ang. stoffskiftet. MEN, etter det fikk jeg en flott sønn og er nå 20 uker på vei med nr. to.

I uke ca. 10 dempet en del av symptomene seg for meg også, det var altså i de vellykkede svangerskapene. Dette er ganske normalt. Skjønner du bekymrer deg, men det er ikke egentlig noen grunn til å tro at det har gått galt ennå skulle jeg tro.

Hvordan var dine stoffskifteprøver sist? Hvis T4 (og T3) ligger noenlunde innefor referanseområdet så er det det viktigste. Du må ikke få altfor lite T4. Men TSH har en tendens til å bli veldig høy i svangerskapet, det er normalt men ikke farlig i seg selv. Hva slags lege er det som følger deg opp, er det en spesialist eller vanlig fastlege? Jeg tar stoffskifteprøver hver tredje uke ca. når jeg er gravid, i alle fall i starten. Og så øker jeg levaxindosen i samråd med lege ganske mye under svangerskapet. Gjør du også det? Det er viktig med god oppfølging! Lavt stoffskifte er ikke bra i svangerskapet, men det spørs hvor mye for lavt det er da.

Har du fått noen råd fra lege ang. om det er greit å bli gravid med det stoffskiftet du har nå?

Jeg vet alt om å bekymre seg i svangerskapet, det er veldig ødeleggende. Jeg var/er ikke særlig flink til å la være å bekymre meg selv akkurat.. Det eneste som egentlig hjelper er når svangerskapet utvikler seg normalt. Men det tar jo tid. Du er inne i en veldig vanskelig periode nå før uke 12, og egentlig er det vanskelig helt frem til man begynner å kjenne liv regelmessig. Jeg får legen til å måle HGC nivået i blodet hver gang jeg tar blodprøver, det er en indikasjon på om svangerskapet utvikler seg normalt. Du kan jo skaffe en "angelsound" etterhvert som det blir aktuelt å høre hjertelyd. Jeg har ikke gjort det og heller ikke tatt tidlig ultralyd denne gangen. Men nå har jeg jo ett barn og er mye mindre bekymret. Likevel.. det kommer snikende, man blir nok preget av å ha mistet uansett.

Er spent på å høre hvordan det går.

Hei!

Enn at det fins "flere som meg" der ute :)

Nå har jeg nettopp vært på tiukers-ul, og den viste at alt var i orden enda hvertfall. Men jeg bekymrer meg litt over at pulsen til babyen var såpass høy som 183 slag pr. min.

Jeg går til spesialist, det gjorde jeg også før svangerskapet. Måler verdier og har legetime hver 14. dag. Legen sa det var farligere for babyen at stoffskiftet mitt var for lavt enn for høyt.

Siden det ikke er lenge siden jeg startet opp med Levaxin, vet ikke legen helt hvor mye kroppen min trenger enda - men han påpekte at den ene prøven (der verdien skal ligge mellom 05, til 1,5) var altfor høy, og lå på rundt 21, noe. Det betydde visst at kroppen min "ville ha" et litt høyrere stoffskifte enn det "normale folk" trengte. Så derfor tar jeg nå 150mg. pr. døgn - og satser på at dette er nok, slik at stoffskiftet øker igjen :)

Er vi med slike stoffskiftesykdommer mer utsatt for abort også etter uke 12, eller er vi sikre da? Det har jeg ikke spurt legen om enda.

Har kjøpt meg en angelsound nå - og GUD så glad jeg er blitt i den. Tror ikke jeg hadde klart meg uten :)

Tror du jeg også skulle ha målt HcG-nivået hver gang jeg tar prøver? Ettersom at jeg har hatt en MA og en SA?

Takk for at du svarte meg iallefall - godt å høre at svangerskapet ditt har gått bra, det gir meg masser av nytt håp!

Hei dere,

Her lærte jeg noe nytt - at stoffskiftet har så stor påvirkning på fosteret, og at lavt er farligere enn høyt!

Ble selv operert for ti år siden, og var etter det stabil i lang tid. Fikk plutselig veldig lavt for tre år siden, men det ble korrigert og tilbake til normalen etter ca et halvt år.

Da jeg ble gravid for et halvt år siden var alt tipp topp, selv om jeg mistet i MA i 11. uke. Det ble ikke påvist noen sammenheng da...

Nå er jeg gravid igjen, og håper selvsagt alt skal gå etter planen:)

Har time os fastlegen for å ta prøver om tre uker, så det blir fint å få alt bekreftet. Håpløse ting har jo dessverre en tendens til å skje uansett om man har gjort alt riktig eller ikke, men det er jo veldig greit å vite for egen del at man har gjort det man kan:)

Hei igjen!

Godt å høre at ultralyden viste at alt var bra.

Sa de noe om 183 var en høy puls? Det er veldig vanlig at pulsen varierer, den kan godt fly opp i 183 hvis babyen er veldig aktiv akkurat når de måler. Jeg syns det høres normalt ut. Har du målt puls flere ganger, hvordan har den vært da? Hva med pulsen fra angelsounden?

Godt at du går til spesialist og tar prøver ofte! TSH kommer neppe under 1,5 i svangerskapet, det er i alle fall min erfaring, men så lenge du har nok T4 så er det det viktigste. Om man går med ekstremt høyt ubehandlet stoffskifte bør man jo slett ikke bli gravid, men det er noe annet. Litt høyt er nok ikke så farlig. Jeg får i alle fall en ekstra ultralyd for å kontrollere at fosteret vokser som det skal, det er faren hvis vi har for lavt stoffskifte, at fosteret kan stagnere i veksten. Men følg med på at T4 er noenlunde innenfor og helst midt i referanseområdet. Min sønn var for øvrig 4,1 kg og 54 cm lang ved fødsel enda min TSH aldri kom under 1,5 i svangerskapet. Men jeg hadde rimelig bra med T4, litt under midten av referanseområdet var den vel som regel.

Om vi er "sikre" etter uke 12 vet jeg ikke, spør gjerne legen og skriv gjerne tilbake hva han svarer! Men har vi nok T4 gjennom hele svangerskapet så regner jeg med vi kan betrakte oss som ganske normale. Trapper du opp Levaxindosen etterhvert? Jeg var nok oppe i nærmere 200 mikrogram på slutten av svangerskapet sist, brukte i utgangspunktet 100 daglig før jeg ble gravid. Nå er jeg i uke 20 og bruker 165 pr dag. Men dette må jo vurderes av spesialist. Ikke alle trapper opp heller, men jeg tror det er ganske vanlig. Hvis du har fjernet skjoldbruskkjertelen helt (?) vil jeg tro du må trappe opp. Andre har kanskje en viss produksjon av tyroksin selv, som meg som fikk radioaktivt jod, og de som har fjernet bare deler av kjertelen.

Vet ikke hvor lenge det er noe poeng å måle hcg nivået. Nå har du jo angelsound og så lenge du hører hjertelyd så tror jeg ikke hcg prøven viser så mye nyttig. Du kan spørre legen du tar prøver hos om det er noe poeng. Når de likevel tapper noen glass er det kanskje greit å ta med? Jeg tar for øvrig ikke hcg nå lenger som jeg kjenner liv daglig.

Bare hyggelig å kunne svare. Mitt andre barn er som sagt godt på vei. Så lenge jeg har god kontroll på stoffskiftet regner jeg ikke det som noen særlig fare. Jeg tror du også har gode sjanser!

Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...