Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min skjønne gutt på snart 4 mnd er superfasinert av tegnefilm på tv. Helsesøster sa jo selvfølgelig at tvtitting ikke er bra for den lille gutten min. Men når han er mett og tørr, ikke trøtt og ikke vil leke mer, og jeg trenger desperat 5 minutter til å spise litt, drikke litt te og samle energi, da er det helt fantastisk å sette han i vippestolen eller legge han på matten foran tv og bare la han få kose seg der litt. Det er jo ikke snakk om lange perioder, og det er bare hvis han vil selv.

Galt eller ok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det må da være helt greit det? her er også minsten intr i tv når den står på, er jo mye farger og bilder å se på :)

Skrevet

det synes jammen meg jeg og må være ok,det er da ikke snakk om så lenge i gangen!:)

Skrevet

Det har vært diskusjoner på dette her inne tidligere, og jeg vet jeg tilhører mindretallet. Men jeg lar ikke gutten min se tv.

Så vidt jeg vet er de internasjonale anbefalingene at barn under 2 år ikke skal se tv. De fleste barn på den alderen er interessert i tv, men de blir overstimulert av de hurtige skiftende bildene og lydene.

Skrevet

Hei, jeg heter NIkki og bruker tv-en som barnevakt.

Sånn, nå var det sagt. :o)

Min lille gutt på 5 måneder sitter av og til ti minutter foran tv mens jeg spiser frokost eller gjør andre ting jeg trenger litt tid for meg selv til.

Han er ikke så glad i tegneserier, men ser gjerne god morgen norge eller dr. phil..

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er alene om å plassere gutten min foran tven, selv om helsesøster ikke var så begeistret :-)

Men av og trenger man en liten pause, og da er tven helt fantastisk. Vi så "Skippy, den lille kenguruen" her forleden dag, og den var visst veldig kjekk! Han skrattlo og var helt i hundre!

Skrevet

Kan da ikke være noe problem med 5 min så lenge du ikke setter barnet rett foran tv skjermen. Her har jeg ei på 3 måneder som elsker å se litt Fraiser... Tror kanskje det er lattermaskina som gjør den spennende. 5 min må vi få unne oss! :)

Skrevet

Min sønn på 7 mnd ser også på tv :o)

Favoritten er når Eli Kari melder været. Da gliser han stort, uansett hvordan humøret var før hun kom på :o) De andre værdamene er ikke så spesielle :o)

Gjest JuniGull2010
Skrevet

5 min er vel greit. Jeg lar aldri tv stå på på dagtid, men det hender jeg lar han sitte sammen oss etter middagen eller sånn tidlig på kvelden (barnetv tid). Jeg har spist mange brødskiver på gulvet ved siden av gutten min og for meg er ikke det et problem. Men det er verre med middagen.

For min del er jeg skeptisk til å ta med ungen på babykino, fordi det fort kan bli lett å la ungen sitte og se på hvis h*n ikke sovner... Vi har også hjemmekino (stort lerret) og det lar jeg aldri ungen vår se på.

Skrevet

Lilleleen:

Er han er damefut allerede altså? hihi,siden han har funnet seg ei favorittjente mener jeg;)

Småtten ser også litt på tv innimellom. Han er mest intr i mikkes klubbhus:) De andre programmene (spesielt disse fikse-gutta i blå kjeledress) liker han IKKE. Det er helt ok ,for det gjør ikke mamma heller;)

Han sitter i 10-15 min av gangen og det er snakk om 1-2 ganger i uka så da syns jeg det er helt ok!:)

Skrevet

Ja, Lille Trille og minibolla, han har en forkjærlighet for blondiner ;o) hehe :o) sperrer opp øynene hvis det kommer en pen, blond dame eller jente :o) hihi, vi må jo le litt av han :o)

Skrevet

Synes det er litt overhysterisk å nekte babyen å se på TV, men det er nå min mening. Jeg plasserer han slik at han kan se TVen men samtidig ikke må se på den. Det er snakk om 10 minutter i ny og ne og jeg merker jo fort om han blir sliten eller overstimulert. Oppdaget veldig tidlig at han var veldig interessert i fargene og bevegelsene derfra, så jeg kan ikke skjønne at dette skal være så farlig. Tålmodigheten hans er ikke mer enn 10 minutter så det regulerer seg egentlig selv. Tror vi er oppegående damer som fort merker hva som er skadelig eller ikke for våre små :) Jeg synes iallefall man skal bruke skjønn.

Skrevet

Jeg synes det er helt ok i korte perioder. Sønnen min på tre måneder er veldig fascinert av tv'en og jeg har ingen betenkeligheter med å la ham se litt. Når jeg trenger fem minutter pause legger jeg ham heller på babygymmen enn foran tv'en men allikevel hender det han fortsatt heller snur seg mot tv enn å se på gymmen. Jeg unngår å sette ham i vippestolen foran tv'en for da blir han mer låst til å måtte se på tv.

Vi er ofte på babykino også og da storkoser han seg og sitter og babler med dem han ser på skjermen. Når han har fått nok snur han seg bare.

Jeg kan ikke tenke meg han tar skade av det.

Skrevet

Nyt at han fortsatt gidder å sitte stille foran tv`en du:)

Jeg forsøkte tidlig å lære min datter gode tv-vaner, slik at mor fikk 5 minutter på å lage seg mat osv*s* Men så fort hun ble over 6 mnd, så var ikke tven interessant lengre. Selv om tven står på, så enser hun den nesten ikke lengre.... det er mye mer morsomt å leke!

Men fra spøk til alvor; jeg tror ikke litt tv-titting er skadelig. Det finnes jo en grense her også (som med alt annet), men det slik du beskriver det ser jeg ikke noe galt i det.

Skrevet

jeg skal ærlig innrømme at jeg lar guttungenpå 6mnd se på tv, daglig, noen ganger til og med en halvtime,og jeg er så "grusom" at jeg har kjøpt en drømmehagen dvd som barnevakt for å få litt avbrekk av og til. Og helsesøster sa det var helt ok, alt med måte sa hun og skjønte godt at jeg gjør det pga jeg er alene med et veldig urolig kolikkbarn, og setter jeg på drømmehagen så er det stille og rolig en liten stund.

Jeg tror ikke de tar skade av det, men som sagt alt med måte. Og jeg setter han slik at han ikke MÅ se på tv'n,men det vil han gjerne og er dypt fascinert!

Skrevet

Sønnen min på snart 4 år har fast tvtid fra 18-19, da roer han seg ned og blir klar for natta:) Det er ikke slik at jeg kan sette babyen i et rom for seg selv i en time eller la guttungen sitte aleine foran tven. Han er en sosial gutt som samtidig snakker om hva han har gjort den dagen og har mange spørsmål til det som skjer på tv. Så da blir det jo litt tvtid på babyen også da..(ikke fullt en time hver dag da. Hun sovner lett foran tven og når far i huset har kommet seg hjem fra jobb før barnetv sitter de to på soverommet og gurgler til hverandre den tiden:) ) Har ingen tro på at dette er skadelig i små doser, i hvertfall ikke mer enn alt det andre i verden som er skadelig og farlig;P

Skrevet

Min datter har aldri sett på tv, hun er nå 4,5 mnd. Tror det ville blitt for mye inntrykk for henne, hun er en litt skvetten type som ikke takler altfor mye av gangen, tv kan bli ganske mye da.

Jeg kommer til å vente til hun er eldre.

Skrevet

Litt er greit. Gjorde det selv når mini var mndre. Drømmehagen var lenge storfavoritten, men så aldri ferdi hele episonden. Hovedsaken er jo at du "lystrer" når ungen er lei å ikke vil mer, som det virker utfra hve du skriver. Tvn står ofte på her hele dagen men etter han begynte å krabbe å reise seg er ikke tvn noe morro lengre. Gløtter bort på den av og til men det er helst i reklamepausene der det er musikk. Musikk er derimot noe han aldri blir lei. Danser, smiler og "synger" med. Morroklumpen :)

Skrevet

Oj, nå fikk jeg skikkelig angst-klump i magen!! Tven vår står alltid på fra morgen til kveld. Og gutten vår på 8 mnd ligger å leker på gulvet 3meter fra tven hele dagen. Han titter ikke på tven hele tiden, bare når d er reklame eller når jeg setter på litt barnetv av og til. Og han liker også damene på værmeldingen :)

Men han er jo vant til lyden fra den og at den står der og han titter på når han vil. Vi var uten strøm her om dagen, og da virket han litt sur og lei når ikke tven var på. Han var syk i tilleg da, men tror nok at han kjedet seg mer uten tv.

Huff!! Jeg burde kanskje ikke ha tven på mens han er våken, bortsett fra når han får se litt barnetv? Hva er det egentlig som er farlig med at de ser mye tv? Altså, det er ikke et kritisk spørsmål, jeg tviler ikke på at den kan ha konsekvenser. Jeg bare lurer på hva konsekvensene kan være? Hva sier de helsesøstrene som fraråder dere å ha på tv over lengre tid?

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være greit med noen minutter i nærheten av TV, men kanskje ikke for nært og for lenga av gangen. Vårt første barn hadde kolikk, og roet seg foran TV, så da ble hun matet, eller bare satt, der innimellom, men maks 10 minutter. Lillegutt nå er så rolig, og han verken trenger eller får oppmerksomhet fra meg hele tiden han er våken, så jeg kan spise etc både når han sover og når han er våken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...