Sjakai Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Nå nærmer det seg en uke siden lillegutt kom til verden, tiden går utrolig fort. Tenkte å meddele fødselshistorien med dere :-) Torsdag 16.09 ca klokken 21.30 kjente jeg et "knekk" i bekkenbunnen, hørtes ut som om noe sprakk...vet ikke helt hvordan jeg skal forklare der. Hadde tidligere på dagen hatt lyserosa slimete utflod, og etter dette "knekket" ble utfloden enda mer blodtilblandet og sildret uten at jeg hadde kontroll over det. Jeg trodde kanskje det var forstervannet som begynte å gå, og ringte føden klokken 21.45 for å høre om det kunne stemme. Fikk beskjed om at dersom jeg ikke fikk rier i løpet av natten skulle jeg komme på kontroll neste morgen. Jeg hadde ingen tegn til rier på det tidspunktet, og belaget meg på å vente. Like etter at jeg hadde snakket med dem kom riene som kastet over meg. Først med et intervall på 1 ri hvert 10 minutt, og de var ikke så veldig vonde. Tenkte at dette ville ta tid, så jeg rigget meg til på sofaen med en god bok og tenkte at jeg skulle slappe av. Men allerede klokken 22.30 merket jeg endringer i intensistet og styrke, og nå var smertene veldig sterke. Riene kom med 7 minutters mellomrom. Slik fortsatte det en liten stund, før det plutselig var 5 minutter mellom hver ri. Det gikk opp for meg at dette slettes ikke kom til å ta lang tid ettersom jeg allerede hadde trykketrang, og rundt midnatt (husker ikke nøyaktig klokkeslett) va det 3 minutt mellom hver ri, de gjorde utroooolig vondt og jeg var redd babyen skulle fødes hjemme. Jeg hadde en forferdelig trang til å presse hele tiden og ble redd for at ting skulle gå altfor fort. Ringte føden samt barnevakten og dro avgårde. Vi var på føden i 01-tiden, og klokken 01.15 var jeg undersøkt av jordmor. Jeg hadde 3-4 cm åpning da, riene kom med 3-5 minutters mellomrom og var utrolig sterke. En halv time senere hadde jeg 5-6 cm åpning og rier nærmest uten pause. Det gikk så fort og var så utrolig vondt at jeg var kjempesliten allerede på det tidspunktet. Vannet gikk på denne tiden og det lettet littegrann på trykket. Ble også kateterisert av jordmor pga full urinblære som jeg ikke klarte å tømme på egenhånd. Det hjalp også litt på smertene. Ved neste undersøkelse hadde jeg 8 cm åpning (husker ikke helt klokkeslettet), og jeg hadde pressrier som jeg ikke klarte å holde igjen hver gang. Fikk tillatelse av jordmor å presse dersom jeg absolutt ikke klarte å holde igjen. Klokken 03.05 hadde jeg skikkelige pressrier og jordmor sa at det var greit å trykke. Jeg satt på knærne med ryggen lent over sengeryggen (hvis dere skjønner) slik at tyngdekraften skulle gjøre sitt for å hjelpe til ;-) Jeg følte jeg satt slik i timevis for jeg var så sliten og trett, men klokken 03. 20 den 17.09.10 var lillegutt født, så det var bare 15 minutter med pressrier før han var ute :-) Jeg revnet litt, men ikke mye, og måtte sy et par sting. Jeg hadde ingen bedøvelse og ikke lystgass, det gjorde forferdelig vondt sammenlignet med min første fødsel, men det gikk greit alikevel :-) Sambo var med meg og støttet meg etter beste evne, all ære til ham!! Gutten vår har fått navnet Olai, oppkalt etter sin olderfar (på min side) og sin tippolderfar (på sambo`s side). Han veide 3294 gram, var 47 cm lang og 35 cm rundt hodet. En perfekt liten babygutt :-)
Sjakai Skrevet 23. september 2010 Forfatter #2 Skrevet 23. september 2010 Kan også nevne at gutten vår kom 10 dager før Ul-termin, men ble født på mens-termin :-)
cadence Skrevet 23. september 2010 #3 Skrevet 23. september 2010 Nok en gang gratulerer så mye med pjokken:) Var jo greit at det gikk så raskt Var litt artig å følge med på dine innlegg den 16-17/9, så litt vansker med å "slippe taket" for meg *sukk*... jeg vil ha ut ungen min jeg også!!! Hvordan er tilværelsen nå? Alt bare fryd og gammen, eller? Kos dere så masse:)
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 23. september 2010 #4 Skrevet 23. september 2010 Gratulerer så masse med lille Olai! Nydelig navn :) Ja...så fort kan det altså gå...kjekt å høre om andres erfaringer Snart er det min tur . Venter liten ivf-gutt så terminen har vært spikra fra dag 1 - men han kan gjeeeeerne komme litt før Kos deg masse i barseltiden S-83
Voyeur Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Gratulerer med lillegutt og vel overstått fødsel! Nydelig navn han har fått;)
2 boys & now pink Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Gratulerer masse med lille gutten. Kos dere masse!
Tingenes Herre Skrevet 23. september 2010 #7 Skrevet 23. september 2010 Gratulerer med gutten og vel overstått fødsel! Veldig fint navn, hyggelig med oppkalling.
Sjakai Skrevet 24. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 24. september 2010 Nå koser vi oss ihjel her hjemme. Tenk at lillegutt er 1 uke i dag, tiden går så altfor fort! Han er kjempesnill; sover, spiser og ligger ellers og ser rundt i rommet :-) Jeg er i kjempegod form, ingen vondter etter fødselen. Men jeg er utrolig trøtt etter å ha sovet veldig dårlig de siste 3 mnd av svangerskapet. Føler ikke jeg får hentet meg skikkelig inn, men prøver så godt jeg kan å hvile når mini sover :-) Lykke til, det blir nok snart din tur skal du se :-) Før du vet ordet av det ligger du med babyen ved siden av deg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå