Ella_Bella_Snupperella Skrevet 23. september 2010 #1 Del Skrevet 23. september 2010 At Lysbakken foreslår å øke pappapermen til 12 uker!!! De skal øke den totale permisjonstiden med 1 uke og gi pappa 2 til (altså fra 10 til 12) der den ene uken kommer fra den eksisterende permen og den andre fra den tilførte uken! All mulig applaus til pappabevegelsen og at faren får sine rettigheter - det var jammen på tide! Men skal det absolutt gå på bekostning av morens tid med barnet?? Foreløpig har pappaene lovfestet rett på mer permisjon enn mor jo!! Vi får bare ni uker (3 før og 6 etter nedkomst) og er du så "uheldig" å føde for tidlig mister du jammen de ukene før og ender opp med bare 6 uker etterpå, mens faren ennå får sine 10 uker!!! Og nå skal de øke det til 12???? Er det noen andre som syns dette begynner å dra likestilling litt langt? Er det faren som bærer barnet i 9 mnd, føder den og mulig ammer den i lang tid etterpå? Kan dere med hånden på hjerte si at dere etter 6 uker hadde vært klar til å dra tilbake i jobb? Jeg er klar over at mor overtar ofte den fellesbiten av permisjonen, men det er ikke tilfellet hos alle - ikke alle har krav på den! Hvor er morsrettighetene da??? Lenger ned i samme artikkel står det at et panel på Stortinget foreslår å øke permisjonen fra 46 uker til 52 med full lønn, men at de 6 ekstra ukene bør tilfalle far! Så da blir det kanskje 10 (eller 12) pluss de 6 da??? Og mor får fortsatt bare 9??? Unnskyld meg, men hva skjer???? Jeg vet at det ikke er korrekt å ytre synspunkter som nødvendigvis går mot pappapermen og farens rettigheter, og som sagt jeg er veldig for at mannen min endelig har krav på perm han og etter egen opptjeningsrett og ikke basert på meg, men hvem er det som kjemper for morens rettigheter her? Hvem er det som sier at vi gjerne vil ha vår perm i fred? Hvis det skal økes litt her og litt der, hvorfor skal det ikke deles likt mellom mor og far? Betyr ikke likestilling at mor og far skal stilles likt??? For meg ser det ikke slik ut!!! Grrrrrrrrr... Det var hormonutblåsningen for idag tenker jeg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142355328-er-det-mulig-leste-p%C3%A5-vg-nettopp-samme-som-g%C3%A5r-p%C3%A5-2trimester-hva-synes-dere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mia2011 Skrevet 23. september 2010 #2 Del Skrevet 23. september 2010 Kort sagt er jeg veldig enig med deg, flott at pappa'er får mere tid, men vi mamma'er vil ha vår permisjons tid i fred! som du skriver, mamma'er vil også ha en lovfestet del som er langt større enn den som er i dag. Jeg har selv to barn født på 90'tallet, da hadde ikke deres far opparbeidet seg noen rettigheter til permisjon (jeg var hjemmeværende) men skal nå ha mitt tredje barn og vi har gledet oss til at pappa skal få pappa tid, men jeg har også gledet meg til masse mamma tid. Lysbakken refererer til at han tror han får støtte fra yngre mødre, men ingen har spurt meg, og jeg er "bare" 33år, føler meg gammeldags jeg da.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142355328-er-det-mulig-leste-p%C3%A5-vg-nettopp-samme-som-g%C3%A5r-p%C3%A5-2trimester-hva-synes-dere/#findComment-142355375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 23. september 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 23. september 2010 Akkurat den setning med at han tror han får støtte fra dagens unge kvinner måtte jeg også le av! Jeg er snart 30 og ung, men ikke så ung at jeg har rukket å lære meg å telle, kjære statsråd!!! Derfor jeg la ut debatten her og i de andre forumene for å se hva andre synes! Flott med litt diskusjon! Hormonene får litt utløp nå kjenner jeg! Og bare så det er sagt... Man trenger ikke være enig med meg! Kom gjerne med synspunkter hvorfor forslaget er så bra... Jeg trenger heller ikke være enig med deg i dem!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142355328-er-det-mulig-leste-p%C3%A5-vg-nettopp-samme-som-g%C3%A5r-p%C3%A5-2trimester-hva-synes-dere/#findComment-142355452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 23. september 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 23. september 2010 Skulle stå: men ikke så ung at jeg IKKE har rukket å lære meg å telle, kjære statsråd! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142355328-er-det-mulig-leste-p%C3%A5-vg-nettopp-samme-som-g%C3%A5r-p%C3%A5-2trimester-hva-synes-dere/#findComment-142355461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JenteOgGutterMamma! Skrevet 23. september 2010 #5 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg synes at dette med pappapermisjonen burde være opptil foreldrene selv å bestemme.... Bra at pappa blir mer inkludert men det er ikke alle dette passer for... eller at pappa har en jobb der det er vanskelig å ta fri i 10-12 uker.... slik er det hos oss iallefall..... Mannen min har et yrke der han ikke kan erstattes, så derfor blir det bare en dag en gang iblandt at han ta fri, og tar han fri blir han gående å tenke på at det jo hoper seg opp med arbeid slik at det blir mer å gjøre neste dag på jobb! Da blir det slik at han jo kommer sent hjem noen ganger, og da blir det liksom ikke den kosen å være hjemme...... Og i tillegg så er han KJEMPEFLINK med barna hver dag om kvelden/aftene så jeg er veldig heldig og vil så absolutt ikke klage, men hos oss er det er bedre med vanlig arbeidsdager og ikke bli oversliten pga. lange dager på jobb! Synest det blir helt feil at andre skal sitte og bestemme slike ting, det samme at vi mødre ikke skal få passe på barna våre men "tvinge" oss ut i jobb før babyen er 1 år så barn ned til 10 mnd alderen må inn i barnehagen!!!! Mitt motto er hele tiden vært og er at: "jeg setter ikke barn til verden for at staten skal oppdra dem"! Men selvfølgelig så respekterer jeg dem som ikke vil gå hjemme... vi er jo alle ulike og noen må bare komme seg ut i jobb igjen for å føle at dei "lever".... Har også ei veninne der mannen tar permisjonen istedet for henne, mest av av økonomiske grunner pga at hun er selvstendig og det syntes jeg er flott! Så dette med permisjonen så synes jeg at burde være en skjønsmessig sak for hva som passer best for hver enkelt familie! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142355328-er-det-mulig-leste-p%C3%A5-vg-nettopp-samme-som-g%C3%A5r-p%C3%A5-2trimester-hva-synes-dere/#findComment-142355640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mia2011 Skrevet 23. september 2010 #6 Del Skrevet 23. september 2010 Ja det burde være opp til hver enkelt familie. Her gleder som sagt pappa seg veldig til permisjonstiden, men han må også sannsynligvis ta ut det meste som enkelt dager, grunnet jobbsituasjon. Det synes vi er helt greit i grunn, håper å få 4uker sammenhengende da Men det blir mye styr, det må jo planlegges tidlig hvordan man har tenkt å gjennomføre det også, og jeg frykter at det ikke lar seg gjennomføre like enkelt. Med baby i huset kunne det være godt å ta litt på sparket.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142355328-er-det-mulig-leste-p%C3%A5-vg-nettopp-samme-som-g%C3%A5r-p%C3%A5-2trimester-hva-synes-dere/#findComment-142355698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå