Gå til innhold

Ett lite rop om hjelp hvis noen gidder å lese. ADHD?

Anbefalte innlegg

Var i barnehagen til sønnen min på 5,5 år i går. De sa han hadde dratt en annen jente i sekken og han hadde fått kjeft. Jeg vet at han er en liten urokråke i barnehagen i form av at han er veldig aktiv, skal alltid konkurrere i alt(fus i køen, løpe fortest etc…)og ofte er med i litt aggressiv lek. Vi snakket sammen ganske lenge og jeg spurte om hun kanskje trodde han kunne ha ADHD. Jeg kommer tilbake til tengene han har som gjør at jeg noen ganger mistenkter dette. Hun sa hun ikke viste, men hvis jeg ville kunne hun få ppt til å komme å observere han. Dette er første gang ordet ADHD er blitt knyttet til gutten min, og jeg er nå så redd for athan kan ha det. Det blir kjempefint å få en observasjon av ppt selv om jeg innerst inne ikke tror han har det, men tror han er er hyperaktiv.

Dette er tegnene barnehagen og jeg har sett som kan tyde på det.

Når han kjeder seg blir han bøllete.

Hvis man kjefter på ham, ser han deg ikke i øynene, og selv om han oppfatter hva han har gjort kan han gjøre det igjen rett etterpå, eller bare smile.

Føler ofte jeg ikke når fram til ham, og at han bare snakker tull, når jeg prøver å snakke fornuftig med ham.

Har dårlig impulskontroll. Kan plutselig finne på å slå lillesøster, for gøy

Har innimellom gitt skylden til ”hjernen sin som ikke vil høre på ham”, hvis han har gjort noe dumt.

Generellt mye krangling kjefting i heimen.

Dette er tegn på at jeg ikke tror han kan ha det

Har ”hvilestund hver dag, hvor han kan sitte i opp til 1,5 time og lese blad på rommet sitt.

Har alltid hatt et veldig godt sovehjerte

Kan fint sitte å se en hel film helt rolig

Er generelt en liten tv slave

Går på karate og der har han bedre disiplin enn de andre gutta. Kan stå rett opp og ned i opp til 5 min.

Er over gjennom snittet flink i sport, og er motorisk veldig mye bedre utviklet enn andre på hans alder, og har allid vært det. Løper fortest, flink i tennis, flink i fotball, flink i slalom, klatring, balanse etc..

Finmotorikk, og lese, regne gjør han også bra i barnehagen

Kan sitte i timesvis og leke med småbiler, eller lego

Elsker å gå ute i naturen og plukke små kryp han oppbevare i små montere, som han kan studere

Har alltid vært veldig populær blandt barna, har bådde kjæreste og to bestevenner han ofte er med hjem

Dette ble langt, beklager, men vil veldig gjerne høre fra noen som er i samme sitvajson.

Fortsetter under...

hi kjære

jeg syns du burde be ppt å observere han, det kan være fint før han begynner på skolen. Jeg syns barnehagen er flink til å stemple barn med adhd siden fleste barn har adhd symptomer, for eks impuls kontrol hyperaktiv men det er ikke alltid at de har adhd. Det finnes mange løsninger for å tilrettelegge for et barn som sliter med noe, men mange barnehager er ikke så flinke å ta tak i ting. Du trenger ikke å bekymre seg om noe, sønnen din har mange gode egenskaper. men greit å ha ppt i bildet.

• 1 måned senere...

du skal være glad for at barnehagen tar tak i dette. vi har en sønn på to år som er ekstremt aktiv. vi ville utrede han for adhd(kommet nye metoder som kan teste barn tidlig) men helsesøster ds at han ikke viste tegn hos henne på dette.

i samtale med barnehagen i dag ønket de å kontakte ppt. fordi vi selv misstenker adhd og de også mistenker dette. vi har store problemer med han hjemme og det blir mye kjeftingm vi prøver i det lengste å ikke kjefte men det er utrolig vanskelig når han først slår seg vrang. dette merker barnehagen også. nå skal v ha et tettere samarbeid med barnehagen for at rutiner og i rette settelse blir samkjørt. sønn vår er nemlig veldig overfølsom for forandringer. skjer det noe som ikke har med de vanslige rutinene i dagen å gjøre både hjemme og i barnehagen blir han sint og frustrert. vi ser han vil ta det med ro men han får det ikke til.

jeg er glad for at barnhagen ser dette og tar tak i det. for det er ingen lett ting å få til selv som foreldre.

at ppt kommer og observerer sønn din i barnehagen er bare bra. det trenger ikke være adhd men at det blir bedre bare ved å gjøre små enkle ting og grep som forandrer denne adferden. ppt er dyktige kompetente mennesker som er flinke til å gi konkrete råd til barnehage personell og foreldre. ta i mot dette og gled deg over at noen vil hjelpe sønn din og dere.

• 2 uker senere...

Det er selvfølgelig ikke noe farlig med en observasjon men iblant så kanskje tilrettelegging for barnet ville vært nok.

Har bhg for eks foreslått en sånn ting for dere?

Jeg har selv en aktiv gutt, men ikke overaktiv. Han elsker å bli svett, og trenger det minst 1 gang per dagen ellers finner han på bøll. Så barnehagen har satt igang litt tøffere fysisk aktivitet, hvilket alle barn har godt av. Sen går han på svømming, friidrett og fotball. Det kan høres mye ut for en 5 åring men han har behov for det, og fungerer da fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...