Gå til innhold

Angående bestille gynekologtime...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig et dumt spørsmål men..

Må en få henvisning fra fastlegen for å få time hos gyneolog,eller kan man bare ringe til en gynekologisk polieklinikk å bestille time selv?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg bestiller bare time hos fastlegen så får han ta gynekologundersøkelsen:)

Enkelt og greit. Er det noe veldig annerledes du skal gjøre, så henviser han deg nok selv.

Har tatt alle gynekologundersøkelser opp gjennom åra hos fastlegen. De ordner alt fra celleprøver, kjønnsykdommer, blødninger osv.

Skrevet

Om du skal ha undersøkelsen på en gyn.pol må du ha henvisning (med mindre det gjelder abort som haster).

Men i hvert fall her i byen er det vanligst å gå til private spesialister, enten med eller uten avtale med det offentlige. Har de avtale må du ha førstegangshenvisning og betaler vanlig egenandel; er de helprivate betaler du fullpris og kan bestille selv.

Skrevet

Har bare ringt direkte til gynekologen og bestilt time jeg, ikke noe problem.

Første gangen var jeg gravid og ante ikke hvor langt jeg var på vei, ringte og spurte om de kunne ta meg inn siden det var midt i ferien og det ante meg det ville ta tid å få time hos fastlege og henvisning til sykehus. Det var ikke noe problem, fikk time til ultralyd hos gynekologen uka etter. Kostet ingenting.

Andre gangen var det på tide med celleprøve så jeg ringte bare og spurte jeg, om jeg måtte ha hensvisning for å få utført det. Neida, sa damen, det kunne jeg få time til med en gang. Tok da en skikkelig undersøkelse av underlivet, kreftprøve, innvendig ul av livmor, eggestokker og eggeledere. Kostet 400 kroner (ikke privat).

Siden har jeg tatt den undersøkelsen hvert tredje år, uten henvisning.

Skrevet

Sist gang jeg var hos legen så henviste han meg til vanlig gynokolog, for det betalte jeg litt under hundre kroner for!

Så neste gang ringer jeg bare selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...