ano`num *17.03.10* Skrevet 22. september 2010 #1 Del Skrevet 22. september 2010 Pappaen i hus vil ikke reise. Jeg synes 3uker er lenge å være borte fra minstemann som fyller året neste sommer. (Vi vet ikke når denne beh.reisen vil skje, utover neste år) Fryktelig lenge! Kjenner jeg blir dårlig bare av tanken, og vet av erfaring at jeg ikke vil endre mening. Sitter å tenker på at vi kanskje kunne latt mormor tatt siste uka eller halve turen. Da blir jeg ikke borte så lenge. Et annet alt. er å la mormor (altså barnets mormor ikke min) ta hele oppholdet; men jeg klarer liksom ikke helt å bli god med den tanken heller. Hun kjenner ikke sykehistorien godt nok, muligens ikke barnet heller. Om jeg reiser ned først kjenner de jo til alt det grunnleggende (med sykehistorien, hvordan hun har det, hva hun reagerer på osv), så kan mormor komme å overta. Er så usikker. Søknadsfristen er nå straks, og jeg tenker vi må søke og heller takke nei om jeg ikke orker tanken på å dra. Men å ikke reise blir jo fryktelig dårlig gjort mot henne som er syk føler jeg også. Selv om hun muligens får det hun trenger enn så lenge her i Norge og kan klare seg godt med å vente et år til. Samtidig som jeg ikke er sikker på om det er noe lettere å reise fra lillebror når han er 2år heller. (Jeg hater å reise fra ungene mine om så bare for ei natt.) Lurer fryktelig men tør ikke ringe rikshospitalet for å få spørre enda Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142354229-behandlingsreiser-for-barn-er-det-mulig-%C3%A5-bytte-ledsager-underveis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
marinas skatt Skrevet 23. september 2010 #2 Del Skrevet 23. september 2010 Hva med og ta lillebror med ? Dere må betale for ham , men det kan jo kanskje være et alternativ ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142354229-behandlingsreiser-for-barn-er-det-mulig-%C3%A5-bytte-ledsager-underveis/#findComment-142354596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 23. september 2010 #3 Del Skrevet 23. september 2010 Ja, det tenkte jeg også. Hvis det ikke er mulig å bytte ledsager underveis vil du jo uansett være borte fra eldste i 3 uker... Tenk på at eldste er syk, og fokuser på at denne reisen ikke er for din (eller mannens) skyld, men en "nødvendighet" for eldste. Masse lykke til=) Dere finner nok en løsning! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142354229-behandlingsreiser-for-barn-er-det-mulig-%C3%A5-bytte-ledsager-underveis/#findComment-142355155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ventejenta Skrevet 23. september 2010 #4 Del Skrevet 23. september 2010 Hvorfor vil ikke pappaen reise da? Hvis dere har råd kan dere kanskje reise hele familien? Eller du kan reise, så kan pappaen og lillebror komme ned 10 dager i midten? Så blir det ikke så lenge i hver ende uten ham. Jeg ville ringt rikshospitalet for å spørre. Hater slike tlf-samtaler selv, men noen ganger må man bare gjøre ting man ikke vil. Eller kan du kanskje sende en e-post om du finner en adresse? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142354229-behandlingsreiser-for-barn-er-det-mulig-%C3%A5-bytte-ledsager-underveis/#findComment-142355402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ano`num *17.03.10* Skrevet 23. september 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 23. september 2010 Det er ikke lov å ha med søsken! Det er ikke lov med besøk. En _kan_ få besøk utenom beh.tid (altså av noen som ikke bor på senteret, men som bare kommer innom) men det er ikke noe de synes noe om. Helst skal det være klarert på forhand. Strenge regler for hva som er lov på beh.reise, og hva en MÅ gjøre. (Som å stille opp på samtlige av aktivitetene som er på lagt - altså alle andre enn de få som er satt opp som frivillig på fritiden. Ikke nyte alkohol, være assistent osv) Et opphold i syden likestilles med innleggelse på rikshospitalet i Norge. (Men det er jo nesten litt "latterlig" med tanke på at en enkelt får både permisjon og er nærmest anbefalt besøk av nærmeste familie på barne.avd) Synes 3uker er lang tid jeg. Samtidig som det "må" være minst 3uker for at hun skal få effekt av happeningene der nede. Eneste løsningen som føles ok er at jeg bytter med mormor underveis. Da blir jeg borte fra begge to i ca 10 dager hver og det kjennes mer ok ut enn å reise fra lillebror i hele 21 dager. Teoretisk skulle en kanskje tro at det var ok bare vi betaler de ekstra utgiftene selv. (Flybillett for mormor ned, og hjemreisen min) Meeen, så aner det meg at siden de har så strenge regler på alt annet så får vi ikke lov til det. Vi må jo fylle ut alle opplysninger for både ledsager og pårørende på søknadskjemaet. Antar at det har noe med reisepapirene å gjøre? Forsikringer osv? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142354229-behandlingsreiser-for-barn-er-det-mulig-%C3%A5-bytte-ledsager-underveis/#findComment-142358342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julelita Skrevet 23. september 2010 #6 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg har et kroniskt sykt barn i nær familie, som ofte må reise på lange behandlingsreiser. Der er det vanlig at foreldrene deler på når de er sammen med barnet, men de reiser stort sett bare på opphold i Norge. Har bl.a. vært innlagt på rikshospitalet mange ganger (bor i en annen landsdel, så det er en del reising med dette). Det har aldri vært noe problem å bytte ledsager, men jeg vet ikke om de dekker dette selv. Ring og spør, du må jo få vite hva du i så fall må fylle ut av papirer osv (og det kan bli et problem at det er en besteforelder og ikke en forelder som skal være der deler av tiden, det må du spørre om). Jeg tror nok at det skal gå bra. Om de ikke vil tillate at mormor er der, får du gi pappan et ordentlig spark bak sånn at han tar sin del. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142354229-behandlingsreiser-for-barn-er-det-mulig-%C3%A5-bytte-ledsager-underveis/#findComment-142358619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ventejenta Skrevet 23. september 2010 #7 Del Skrevet 23. september 2010 Ok, da faller jo mine alternativ bort... Høres jo veldig firkantet ut. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142354229-behandlingsreiser-for-barn-er-det-mulig-%C3%A5-bytte-ledsager-underveis/#findComment-142358625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lÅktiHaUDe Skrevet 23. september 2010 #8 Del Skrevet 23. september 2010 Når det gjelder beh.reiser i utlandet så er reglene veldig strenge. Det skal veldig gode grunner til for at du får bytte ledsager underveis i oppholdet. De grunnene tror jeg dessverre ikke du har. Det å ta med søsken er heller ikke lov så lenge det ikke har noen diagnose i forbindelse med stedet dere skal til (om du skjønner). Likevel.. å ta en tlf skader aldri. Jeg er helt enig i at å være borte så lenge kan være lenge for mange. Det hadde ikke skadet om de var litt mindre firkantet. Ikke engang besøk er lov. Nå skal jo vi tenke på barna våre og de har jo kjempegodt av et slikt opphold. Tre uker går mye raskere enn vi tror når man er på en slik plass, full fart hele dagen . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142354229-behandlingsreiser-for-barn-er-det-mulig-%C3%A5-bytte-ledsager-underveis/#findComment-142358652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ano`num *17.03.10* Skrevet 23. september 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 23. september 2010 Det er egetlig det jeg tror. At det ikke er mulig! På sett og vis kan jeg skjønne det. Jo, tre uker med fult opplegg i racerfart vil nok gå fort. I tillegg til opplegget på senteret pleier det å være mange opplevelser ellers også. Det er bare det at tre uker borte fra minstemann er lenge. Hadde det ikke vært for det hadde jeg ropt hurra og krysset alt jeg kunne for at vi fikk komme med ) Egentlig synes jeg det er tungvindt at vi ikke har mulighet til å reise som en familie. Er jo det vi gjør til sykehusopphold her i Norge som er nevnt i et annet innlegg. Da bytter vi ikke ledsager, vi drar begge to og har så langt hatt lillebror med oss. (For vår del er det ikke snakk om mer enn 3-4 dager hver 6-12uke så da blir det jo mulig at begge reiser jobbmessig) Hvertfall til de aller minste kunne det kanskje vært åpnet for at far og søsken er med. Vi reiser til samme senteret som en familie ellers, og bor helt greit i leilighet vi -slik jeg har skjønt det. Blir ledsager og barn om å dele nå. (De hadde jo tjent penger på å ta en sum for "familie" i leiligheten i tillegg også...) Så er det jo dette med ekstra sikkerhet. I reglene står det at ledsager er til fulle ansvarlig for barnet. Utredet med at ledsager er ansvarlig ved sykdom som opptrer osv. (Helt naturlige saker!) Untaket er at vi ka få hjelp til å sette sprøytene. Mulig fordi det er noe en "må" være to om i den alderen der. Men hva om ledsager blir syk? Hvem skal passe 3åringen da? Mamma ble syk i syden en gang, var noe på hotellet. Dårlig renhold eller mat, husker ikke siden jeg bare var barnet selv den gangen. Hun greide knapt å ta vare på seg selv! Er jo egentlig fort gjort det da. Kanskje ikke fult så utslått, men likevell. Det er ikke et must at det er foreldre som reiser ifh reglene som står. Kravene som stilles til ledsager er bla at de kjenner barnet godt. gjen, naturlige sider. Ingen sender vell et barn avgårde så lenge uten? Eller! Kanskje. Med tanke på at de har strammet inn alkoholreglene til "nulltoleranse" i ukedagene skjer det vell kanskje litt av hvert på turene? Blir reisen å gå i november neste år er jo lillebror en 14mnd sann ca. Fortsatt lenge å være borte i hele 3 uker. Men går den på våren, eller enda værre "rett over jul" så blir han jo bare en 8-10-12mnd gammel. *Grøss* Da kjennes det helt uaktuelt og alle begrunnelsene til at storesøster hadde hatt godt av et opphold der drukner. (Sammen med at alle de negative sidene med reisen blir forsterket; som at det strengt tatt bare hjelper henne midlertidig) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142354229-behandlingsreiser-for-barn-er-det-mulig-%C3%A5-bytte-ledsager-underveis/#findComment-142358762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
marinas skatt Skrevet 24. september 2010 #10 Del Skrevet 24. september 2010 Forstår fustrasjonen din. -Men om dette vil hjelpe storesøster over en viss periode , er ikke tre uker så lenge.... Lillebror har vel ikke vondt av og være alene med pappaen sin i tre uker heller :-). Det går sikkert kjempe bra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142354229-behandlingsreiser-for-barn-er-det-mulig-%C3%A5-bytte-ledsager-underveis/#findComment-142358881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NormaJean Skrevet 24. september 2010 #11 Del Skrevet 24. september 2010 hei-) vettu, det er ingen andre enn Riksen som kam kan svare deg om det går greit eller ei? hvis du spør dem litt hva som evt vil være lurest har de sikkert noen gode råd, du er ikke den første med dennew problemstillingen;) skal dere søke til casas heddy eller reuma sol? ang reglene,det er en veldig god grunn til at det har blitt null toleranse for alkohol, desverre så er ikke alle foreldre like opptatt av at dette er en tur for barnets beste og ikke sydenferie Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142354229-behandlingsreiser-for-barn-er-det-mulig-%C3%A5-bytte-ledsager-underveis/#findComment-142359027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå