Gå til innhold

Sukkerfri godteri og magesmerter

Anbefalte innlegg

Herregud, jeg holder på å besvime her! Kjøpte en pose sukkerfrie vingummi i dag som jeg koste meg med i formiddag. Etter noen timer kjente jeg at jeg var oppblåst, deretter fire ganger på do med kraftig diare. Og nå er jeg kvalm og har sinnsykt vondt oppunder ribbena.

Vet at man kan få diare av sånne sukkerfrie pastiller, men dette tok kaka. flere som har reagert sånn?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142354139-sukkerfri-godteri-og-magesmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesten bedre å spise godteri med sukker enn kunstige søtningsmidlier. Jeg kan bli sånn hvis jeg tygger mye sukkerfri tyggis eller spiser mange pastiller... På mange pastillesker står det at det kan ha lakserende effekt ved høyt inntak. Men jeg blir aldri så ille som du beskriver... Mulig du er litt overfølsom og derfor fått en kraftig reaksjon?

ja, jeg spiste en pose med det som engang het Dietroelle eller noe i den duren. Spiste det på en togtur. Jeg kjente ubehag i magen på slutten av togturen og når jeg kom frem lå jeg bare på sofane og nærmest vred meg i magesmerter. Det var veldig vondt, så det var siste gangen jeg spiste så mye sukkerfritt godteri på en gang.

det stemmer at noen personer er mer følsom for sukkerfrie produkter enn andre. En kollega av meg har det på samme viset. Hun får kjempevonde luftsmerter av å spise eller drikke sukkerfritt. Hun er treningsnarkoman og helsefreak, men hun drikker cola i stedet for pepsi max, og godteri med ordentlig sukker, fremfor sukkerfrie produkter. Da får hun ikke disse plagene.

Annonse

Les på pakken hvilke sukkererstatninger det inneholder, f.eks maltitol, sorbitol, xylitol har lakserende effekt. Du får nok renset systemet ditt ;-)

Hvis dette er de vingummiene som selges på apoteket så er de veldig lakserende....

Du må alltid lese innholdet i matvarer som er sukkerfrie fordi de ofte inneholder stoffer kroppen reagerer på. Det gjelder også sukkerfri sjokolade....

deBron sine karameller kan jeg kun spise 2-3 stk av pr dag for å unngå løs mage eller luft i magen. De har svært lakserende effekt, men er veldig gode.

Husk i fremtiden og alltid sjekk innholdet i det du spiser ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...