Gå til innhold

Dere med store babyer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min ble født 11. juni, nå veier han i underkant av 8 kilo og er ca 66 cm lang (kanskje lenger). Er det noen andre som har så store barn? Han ser ikke så veldig tjukk ut, mer kraftig og sterk. Han er utrolig sterk i kroppen og prøver alt å sette seg opp og kave seg fram, både på rygg og på magen.

Jeg blir jo litt bekymra da, vil jo ikke at han skal slite med vekta. Må da bli veldig tungt for ham å både krabbe og å sette seg opp når han er så stor, dessuten begynner han å bli skikkelig tung å bære på, han er jo så liten at han holder seg jo ikke fast til meg enda, så jeg må hele tida bære hele vekta. Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har to barn...ei på 10mnd og en på 4år...hun på 10m er akkurat blitt 8kg og er veldig liten for alderen, har vert en stor bekymring med vekta hele tiden....men elstemann var akkurat som din om ikke bare større...jeg synes d er mye verre når di er undervektige... Gutten min på 4år er slank og fin nå....kos deg med gutten din å ikke bekymre deg :-)

Skrevet

jeg har det akkurat på samme måten. Førstemann var stoor...men nr 2 er enda større

han var 4170 da han ble født 54 cm

6 uker 7065 og 62 cm

3 mnd 10025 og 68 cm

4mnd 11 525 og 71,5 cm

han fikk frem til 3 mnd kun mme, men vi har nå startet med grøt 2 ganger for dagen

min erfaring er at det tok litt tid før førstemann gikk, hun var 15 mnd. men hun var egentlig aldri interessert i å sette beina under seg. Småen nå er mer ivrig på å bruke beina sine, så kanskje han går før.

merket meg at min jente da var flinkere enn jevnaldrende til motoriske ting ift lek og klarte å leke aleine, mens de som var mer bevegelige var mindre flinke til dette. I dag er jenten min 2 år og 4 mnd og er over gjennomsnittet høy, men gjennomsnittlig ift vekt.

helsesøsteren som jeg har nå har faktisk gått til det skritt å kontaktet overvektsavdelingen på sykehuset ift vekten til sønnen min..ikke helt skjønner jeg hvordan hun skal slanke en baby som får mme men hun får nå bare styre på..er jo flott at de bryr seg.

Skrevet

Jeg har to store gutter. Begge lange og tunge. Eldste 3,5 år og fortsatt lang og kompakt. Veide 12,7 ved ett år og 10,5 ved 6 mnd. Gikk 10 mnd gammel. Yngste nå 10 mnd og 11,7kg, går langs møbler overalt, kjempenysgjerrig og utforskende. Ikke hemmet av str i det hele tatt. Han er nok 80-81cm lang også. Enig i at veldig ulempe med så tunge barn så tidlig, kjempetungt å bære- få deg bæresele og bruk den:) Jeg har fått en helt lammende senebetennelse i hele venstre skulder gr bæring og amming- så pass på arbeidsstillingene er mitt tips.

Når det gjelder str på barnet ditt så flater det meste etterhvert. Ammer du eller mme? Et brystbarn sies å aldri kunne bli "overvektig". Mye verre med undervektige barn! Han kommer til å passe perfekt til kroppen sin, og bære den som han skal. Kanskje han er tidlig ute, kanskje sent, str trenger ikke ha noe å si. Kos deg med pluggen:)

Skrevet

Min er 3 mnd i morgen og nesten 8 kg, vet ikke hvor lang han er, kontroll til uken :-) Sterk og fin. Bekymrer meg ikke, det jevner seg nok ut. Får bare mm.

Skrevet

Takk alle dere! :)

Gutten min får bare mm, men vurderer å begynne litt med velling/grøt snart, for å regulere vekta litt bedre, jeg får høre med H.S. Han er som sagt utrolig sterk og virker veldig frisk, bortsett fra en nyoppdaget låsning i nakken som gjør at han ikke vil snu hodet til visse venstrevridde vinkler. Han får hjelp, men håper det ordner seg snart!

Lykke til alle dere! :D

Skrevet

Min var også nesten 8 kg ved 3 mnd, men "bare" 9,5 kg da han var 8,5 mnd. Her flatet det ut fra 3 mnd og utover. Kun mm her også. Tror det er lurest å fortsette med mm så lenge man kan, da reguleres ting selv :-)

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Gutten vår var 66cm lang og veide 7420g for 2 uker siden, da var han akkurat 2 mnd og 3 uker. Vi skal på 3 mnd kontrollen neste uke, så blir spennende å se nå. Han ligger på den øverste kurven i lengde og den nest øverste i vekt. Så hvis din er ca 8kg så ligger vel han på den øverste i vekt og da har han vel en vekt som tilsvarer lengden, om jeg ikke har forstått helt feil? Da er han jo ikke tykk? Bare stor, slik som vår! :-) Vi har også en kraftig og sterk kar, men han er ikke tykk (bortsett fra et par bollekinn!). Jeg bekymrer meg ikke for overvekt så lenge han bare får mm. Og stor blir han uansett. Jeg er nemlig 183 og faren er 188... Han var 3470g og 54cm ved fødsel. Men jeg må si at jeg er opptatt av hva jeg dytter inn i munnen når jeg ammer og jeg kommer til å være streng med kostholdet når han skal starte med fast føde om 3 mnd.

Skrevet

Minsten her var 7800g og 67,5 cm da han var 3 mnd. Vektøkningen har stoppet litt opp. Nå er han 8 mnd og 10 kg og 79 cm. Han er en lang, og forholdsvis slank gutt.

Skrevet

Min sønn er 7 mnd i morgen og veier ca 10 kilo,men han er bare 68,5 cm lang så han er liten og stutt kan man si.Han ligger øverst på kurven på vekt og nest nederst på lengde.

Han har fått mme fra fødsel av.

Håper det stabiliserer seg litt snart.

Skrevet

min sønn ble veid i dag og er 7630 og 68 cm lang =) så han er stor og tung å bære på =) men han ser ikke tjukk ut. =)

Skrevet

Hun er ikke kjempestor, men er 4 mnd og 7730 gram og 64 cm. Jeg er så dritlei av at det første alle sier når de ser babyen min er "å herregud så stor hun er", istedenfor "å så søt" e.l. Så frekt igrunn... Hun får jo bare mm. Noen som vet om mors kosthold kan påvirke vekten til babyen når man ammer? Vet jo at mye godteri under svangerskap kan gi overvektige unger. Hun var helt normal ved fødsel, 3450 g og 49 cm.

Kom plutselig til å tenke på dette idet det har blitt mye sjokolade-spising i det siste...

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Maigutt07 + maijente10:

Jeg har lurt på det samme, om mors kosthold kan påvirke vekten til barnet. Jeg fikk dette svaret fra en helsesøster og ammehjelper:

Dette var noe av det jeg skrev:

"...hvor mye av fettet i mitt kosthold kommer i morsmelk? Altså, er det slik at en viss prosent av fettet i mitt kosthold vil komme over i morsmelka? Hvis jeg spiser mye mettet fett en dag, vil det bli mye mettet fett i morsmelka da? ..."

Dette svaret fikk jeg:

"I morsmelk er det gjennomsnittlig 4,2 gr fett pr 100 ml, hvor 1,9 gr består av mettet fett og 2,1 gr er umettet. Men når det er sagt, så endrer fettinnholdet seg i løpet av døgnet og i løpet av ett måltid - høyest i slutten av måltidet. Fettinnholdet i melken har noe sammenheng med morens vektøkning i svangerskapet, men jeg har ikke funnet noe som kan gi svar på om det du spiser der og da har betydning for fettinnholdet i melken. Men det er klart en fordel om du har ett sundt kosthold. Det er jo det du inntar som er byggestener til melk til en viss grad. (kilde: håndbog i vellykket amning- en vejledning til sundhedspersonalet)"

Skrevet

Poden min på ti måneder veier 14 kg og er 80 cm lang. Han sliter overhodet ikke med bevegeligheten, og har så smått begynt å gå.

Når de er så tunge og store så sier det seg selv at de blir sterke. Mammaene også!

Vi var på besøk hos venninna mi som har en liiten tass. Småen her ville titte litt nærmere på ham, så han bare græbba ham og dro han til seg.

Her i gården blir det viktig å lære å dele, for vil han ha en leke, så tar han den!

Skrevet

Synes ikke 8 kg var så ekstremt mye.Han høres helt perfekt ut spør du meg :-)

Min gutt på 10 uker veier nå 7,5 kilo.Men helsesøster kalte han en premiebaby (!) og sa han var helt tipp topp.Sterk i nakken,etc.Hun sa at han trolig kom til å krabbe tidlig.

Dessuten strekker de fleste seg etterhvert.Og guttebabyer er som regel større enn jentebabyer også.

J selv var som baby megatykk - skikkelig bolle - men har etter babytiden vært slank.

Skrevet

er litt letta av å lese dette, har følt lenge at gutten min har vært unormolt stor. Sist jeg veide han var han 7 1/2 mnd og veide 11,3 kg.

Skrevet

Gutten vår er også stor, og som deg skrev jeg endel innlegg om dette tidligere. Han var 4 kg ved fødsel, og raste fort opp i vekt. Var veldig usikker rundt dette med oppstart av grøt, osv. Her ble gutten fullammet til 6 mnd, og var fornøyd med det, og fra 5-8 mnd var det en markant nedgang i vektoppgangen, altså han gikk ikke ned i vekt, men vekten gikk mye saktere oppover. Nå husker jeg ikke helt når han veide hva, men var vel ikke mer enn 4-5 måneder når han nærmet seg 10 kg. Nå er han 10 mnd og har fortsatt ikke nådd 11 kg, er ikke så veldig glad i fast føde. Det endrer seg etterhvert, og det går seg til med de aller fleste :) men jeg hadde nok villa ammet lengst mulig om jeg var deg, da reguleres dette best. Og det er bedre med grøt enn velling.

Kos deg med gutten :)

Skrevet

Takk for svar, Jerry 82. Tror nok det er litt forskjellig mening om akkurat det med hva som er best for å regulere vekten, ernæringseksperten norgesernæring mener at man bør begynne med fast føde hvis barnet legger for mye på seg, men ikke vet jeg. Jeg fullammer forløpig i hvert fall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...