Gå til innhold

Til dere som har barn fra før. Hvor mye klær trenger babyen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter en hormonell diskusjon med min kjære i dag trenger jeg noen innspill fra mødre med erfaring.

Jeg er i uke 22 nå, og har lyst å begynne å handle inn litt klær til knøttet.

Samboeren mener vi ikke trenger å kjøpe noe, fordi vi vil få så mye i gaver. Dette er jeg ABSOLUTT ikke enig i. Jeg vil at "basis garderoben" skal være på plass når fødselen er her. Vi trenger selvfølgelig ikke å gå amokk i butikkene, men kjøpe det mest nødvendige.

Hva er det mest nødvendige, og hvor mye trenger vi å handle i den minste størrelsen?

Vi venter en vinterbaby, så må vel ha noe ull?

Hvor mye klær fikk dere rett etter fødsel? og var det i små størrelser, eller noe knøttet kunne vokse i?

Mannen argumenterer med at dersom vi ikke får det vi trenger kan han dra å kjøpe inn det som trengs. Jeg er jo ikke helt enig med han her heller. Jeg som mamma vil jo ha litt inflytelse på hva mitt første barn skal ha på seg. Det er jo litt spesiellt å skal bli mamma.

Er jeg urimelig når jeg krangler på dette? Er ikke så lett å se med klare øyne når hormontrollet er våkent. Tårene kommer jo veldig lett for tiden...

Fortsetter under...

Er han gnien eller?

Man trenger jo klær til babyen....man får jo som regel mest upraktiske klær i gave har jeg forstått.

Vi har kjøpt inn endel både i 50, 56 og 62. Er jo endel av ventetiden det å handle til babyen. Kjøpt både ull og bomull.

Skjønner GODT du blir sur og lei deg - mannen din er rar,hehe.

Ja, han er kjemperar!!!!!!!

"Alle" han har pratet med sier at man ikke må finne på å kjøpe inn masse klær fordi man får så mye, og ikke rekker å bruke alt. Babyen vokser så fort.

Ja, jeg er delvis enig med han om at man ikke trenger å hamstre i de minste str. Men jeg vil at det helt nødvendigste skal være på plass. Vil jo dessuten selv bestemme hva knøttet skal ha på seg på veg hjem fra sykehuset f.eks.

Nei... menn altså... han syns det er mye mer morro på shopping på Jula eller Biltema...

Då kan du helse mannen din frå ei tredjegangsgravid og seie: noko må ein rett og slett ha i hus. Elles må HAN trakke i babybutikkar mens du er på føden ;)

Mi erfaring er: du får store mengder. Mykje fint, men lite basis.

Det du treng mykje av er: bodyar, strømpebukser og pysjar. Samt MANGE MANGE mjuke vaskeklutar.

Eg ville ha kjøpt, som minimum:

* Ullbodyar i stl 50, 5 stk (100 pst ull) (om du kjøper 50 eller 56 er avhengig av om du ventar stor eller liten baby. Om du og mannen begge er over 180 hadde eg kjøpt 56...)

* Ullstrømpebukser strl 50, 3 stk

* Ullpysj, 2 stk

* Ei babylue

* Ein ytterdress stl 56

* Eit babyteppe

* Eit par vottar, nokre ullsokkar

* Eit eller to sett mellomlag i feks ull eller fleece.

Pyntegreier som kjolar og dongeri og slikt, får du, garantert.

Annonse

Gavene vi fikk var (med unntak av to hele ulldresser i str 60 = de beste barselgavene vi fikk, uten tvil!) i str 68 og 74. Mye av det var ufornuftig, eller billige bomullsbodyer av typen 3 for 100kr som jeg ikke likte noe særlig. Vi fikk ikke noe ull i gave, med unntak av de ulldressene og én ullpysj (som jeg hadde ønsket meg spesifikt, av min mor).

Klær i nyfødtstørrelser fikk vi altså overhode ikke. Med mindre folk spør deg på forhånd hva du ønsker deg, bør man ha basisgarderoben klar, i alle fall. Ull er gull, som kjent, men det er noen barn som ikke tåler ull innerst, så man trenger kanskje ikke kjøpe 10 bodyer i str 50/60. Butikkene stenger ikke etter at barnet er født, men det er ikke dermed sagt at du er i form til å dra på shopping to dager etter fødsel... Jeg var slett ikke det, akutt ks... Måtte sende mannen min på diverse nyfødtshopping, og han kom ikke bestandig hjem med det JEG ville valgt.

Det er også stor forskjell fra barn til barn om du får mange gulpe- og katastrofebæsj-episoder. Begge deler har stor betydning for hvor mange skift du trenger.

Det du burde ha i huset sånn i utgangspunktet til vinterbaby (synes JEG, høyst subjektivt selvsagt):

- heldress i ull(fleece), f.eks. Joha eller Nøstebarn. Tilhørende votter og tykk ullfleecelue til utebruk

- tykke ullsokker

- ca 3 strømpebukser (ull/bomull)

- 5-7 bodyer i str 50/56 (ull/bomull)

- 2-3 pysjer (ull/bomull)

- 1-3 sparkebukser (ull/bomull)

- evt tynnere lue (bomull/ull/silke)

I antall bodyer har jeg ikke tatt i betrakning f.eks. Nøstebarns nesten-aldri-vaske-strategi, men det jeg ser på som en mer realistisk approach basert på mm-bæsjeeksplosjoner som nok IKKE er selvrensende, uansett mengde lanolin i ulla. ;)

Er også 3. gangs og er langt på vei enig med Snøfnugg75 her, men ville ikke kjøpt så mye i str 50...Hverken jeg eller mannen er særlig lange men begge mine var 53 lange ved fødsel og str 50 var for lite allerede etter en uke;-)

Og så ville jeg ikke kjøpt strømpebukser men heller gått for sokker og stilongser, ( sitter bedre og det er ikke SÅ farlig om det er litt stort)

Hei,

om det er noen trøst så var mannen min også sånn. Jeg er helt enig - vil ha basisen i orden. Vi har blitt enig om at jeg får lov til å kjøpe det jeg trenger. Det vi får i gave som jeg ikke tror vi får tid til å bruke bytter jeg bare i større str. Tror venner forstår det om en sier "tusen takk, det er kjempe fint, men har så mye i denne str. Går det greit om jeg bytter det til akkurat det samme bare litt større?"

Dessuten er det å handle klær med på å "tune seg inn" på at det skal komme en liten en. Sier til mammen min at han burde være glad for at jeg gleder meg og dette er en del av det og ikke er deprimert over livet i magen.

Hadde en samtale hvor jeg sa dette og nå er det fritt fram i butikkene ;)

Lykke til resten av svangerskapet

Vi hadde nesten ikke kjøpt et eneste plagg når vesla kom. Så pappa'n dro og handla noen plagg da hu kom, hadde bare litt i str 56 eller 62, som var for stort til veslemor. Vi var avgårde flere ganger den første uka, men det var egentlig koselig. Og at sambo kan dra og handle litt på egenhånd syns jeg er helt i orden. Greit at de får ta litt ansvar. Hvis han kjøper litt av det første, kan du bare komme sterkere tilbake når du kan bli med på handletur. Tror vi damene lett overkjører og "vet bedre" enn mannfolkene. Men str 62 hadde vi ikke trengt å kjøpe et eneste plagg, det var stort sett den str alle kom med. Så der fikk vi så mye at det ble brukt bare noen få ganger, fordi hu vokste ut av det ganske fort. Og vi fikk ikke veldig mye gaver i grunnen. Men det kan hende det var litt anderledes med at veslemor kom på sommeren, trengte ikke så mye forskjellig de første mnd.

Tusen takk for svar til dere alle. Var akkurat slike innspill jeg var ute etter. Min kjære må vel bare bearbeides litt til. Det er jo hans første barn også, så han trenger vel litt tid.

Evevtuellt får jeg ta shoppingturen alene om han syns det er så "pyton" med klesbutikker... Hadde bare ett ønske om at dette var noe vi skulle gjøre sammen. Men hjernene våre er vel ikke skrudd helt likt sammen. Han er mann, og jeg er dame. Jeg kjenner liv i magen, og knytter bånd med den lille. Det kan ikke han gjøre enda, så det er vel litt uvirkelig enda for han.

Nå skal jeg til legen på kontroll. Ha en fin dag, damer!

Og igjen, tusen takk for alle svar!!!!!

Vi fikk veldig mye i str. 62 så det vil jeg fraråde å kjøpe mye av, også 68 og muligens 74. Vår 4,2 kilos baby vokste ut av str. 50 første uka. Fikk mye upraktisk og søtt, er kjekt å ha noe basistøy klart ja.

Og hvor nøye er det om du får mye tøy til overs? Du skal kanskje ha flere barn? Tenk litt på at noe av det bør kunne brukes av begge kjønn i så fall. Og så kan du selge eller gi det bort når du ser at du ikke trenger det mer.

Veldig fint at du ønsker å handle litt, det viser at du gleder deg og koser deg med tanken på småen som kommer. Du får ta med deg noen på shopping som er liker det da, hvis du har noen, så kan dere glede dere litt sammen.

Mannen er nok bare sånn praktisk som mange menn er, men litt kjedelig da.. :)

Lykke til!

Jeg tror det er naturlig at menn ikke syns det er så gøy å gå og kikke på nusselige babyklær i timesvis. Husk at han syns det er like gøy som du syns det er å gå på Biltema, og selv om du gleder deg til ny bil, vil det ikke dermed si at du gjerne vil bruke timer på å se på felger og annet rask som gutta syns er kjempegøy. Hjernene våre er skrudd ulikt sammen. Sånn er det bare.

Ta deg en handletur alene eller med moren din, svigermor eller en venninne som liker babyshopping. Og kos deg, i stedenfor å dra på en mann som bare syns det er kjedelig.

Jeg gleder meg til å handle! Syns det er litt tidlig å begynne ennå (uke 20+5), men tror ikke det blir lenge til. Jeg har forresten overlatt vognvalg til min kjære, for det var noe han er interessert i (leter etter felger som ekstrautstyr osv. Han er så søt atte!)

Annonse

Din kjære og min kjære høres ut til å være av samme kaliber=)

Det som til slutt fikk gjennomslag her i huset var 2 ting:

* Hvis jeg lar være - så ender DU opp med å fly i butikker og handle etter MINE lister mens jeg er på føden - og lister må det bli for han har ikke snøring på hva vi trenger!

* Med baby rundt juletider så skal alt av julegaver også handles i samme tidsperide som evt baby shopping - bedre å spre utgiftene?? (det fikk gjennomslag etter at jeg viste han hva en ull pysj til nurket koster=)

Men alle store ting tar vi felles, det er basis tøy i de 2 minste str jeg har fått frie hender til å shoppe inn og sengetøy.

Men som du selv sier; han trenger nok tid.... Og ikke forvent at han skal se det "nusselige" som vi ser... De gjør ikke det - de ser penger som flyr som de ikke helt skjønner at er nødvendig ennå.... Ellers støtter jeg de andre her: ikke tenk at all shopping skal gjøres med mannen - velg ut noen ting som dere tar sammen, resten ordner du alene eller sammen med noen som gjerne vil (min svigermor ble overlykkelig da jeg spurte om hun ville være med, med det resultat at jeg kom hjem med mye fint uten å ha brukt en krone=)

Ja, Titti, å ta med svigermor eller mor på shopping betyr vel ofte at man får velge selv hvilke gaver man får til den lille. Jeg for min del skal jobbe hardt med å unngå å bli overlessa med rosa. Har vært dum nok til å fortelle dem at det blir jente...

Jeg ville nok kjøpt endel basic i de minste str. Jeg hadde også hørt på det om at det ikke trengtes så mye i de minste str, men 56 var aaaalt for strort, og hun brukte 50/56 til hun var 3mnd, så det varte jo en stund. Var 3000, 50cm v fødsel. (vi er 175/180 høye og slanke - foreldrene altså)

Hvor mye du trenger avhenger litt av hvor ofte du vil vaske. Min datter gulpet vanvittig mye, så det meste måtte skiftes 2-3x pr dg, i allefall body.

Ellers så er det jo verd å vite at cubus f.eks er veldig stor i str, mens HM og Lindex er mere normale.

56 cubus er nesten 62 lindex om jeg ikke husker helt feil.

Vi fikk lite gaver i de minste str, og mye fjolleklær som aldri ble brukt. Kjoler, hettegensere osv.

Etter jeg selv ble mor kjøper jeg pysjamaser og bodyer, gjerne i ull i gave.

str 62 får man veldig mye av, men jeg merket det at til tross for alle gaver vi fikk, var det veldig få bodyer. det er liksom for kjedelig å kjøpe, de kjøper heller horder med kjoler (noe som jeg synes er litt upraktisk før de kan gå. men jeg bruker det jo da når jeg er ute blandt folk. MEN, body og strømpebukse, der trenger du en del av. jeg hadde en gulpebaby så skiftet gjerne body tre ganger til dagen, så da var det greit med en del :-) ellers etter min erfaring så trenger du ikke kjøpe mye av joggedresser etc for det får du nok, men ha basisen klar. og husk at du kan kjøpe klær etter fødsel og .-) for de fleste er ikke det noe problem en uke etter fødsel :-) lykke te

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...