Gå til innhold

Smutthull for gravide

Seka91

Anbefalte innlegg

Hei jeg går 1 året på økonomi og administrasjon på BI og lurer på hvordan det går med inntekten når man blir gravid jeg er gift og mannen min jobber mens jeg egentlig er en stor utgift med tanken på studielånet mitt. Jeg har ikke hatt fast jobb og har ikke det heller nå, skolen blir prioritert høyest.

Hva slags inntekt er det jeg kan få og permisjon også både jeg og mannen min, forstår ikke dette helt med smutthull for gravide. Og hvordan er det man søker egentlig for støtten, har veldig lyst på barn men mannen min tror ikke helt på hjelp fra staten eller nav da, men jeg har ett håp der etter å ha lest alle innleggen her, men skjønner ikke alt helt.

Håper på svar :)

Fortsetter under...

Såfremst du har hatt rett på lån/stipend fra lånekassen i det studiet du tar - og har hatt rett på det i minst 6 mnd før barnet fødes - vil du få fødselsstipend i 42 uker. Dette utgjør ca 6500 kr pr mnd tror jeg. I tillegg vil du få engangsstønaden på 35 000 kr som er et engangsbeløp de som ikke har krav på foreldrepenger får. Pappaen har rett på 2 uker omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel, men det er opp til arbeidsgiver om han får lønn eller ei. Om du går tilbake til studiene dine etter fødselen kan pappaen ta ut permisjon på eget grunnlag, velger du å bli hjemme har han ikke rett på noe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...