MathildeC Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 Tenker på litt "større" barnebøker, men lite eller ingen bilder. Brødrene Løvehjerte, Marikken, etc etc.. Seks-sju årsalderen?
Gjest Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Leser mye Astrid Lindgren for 4 åringen. Små bøker som "Se Marikken det snør", Kajsa hjelper mormor", Alle vi barna i bakkebygrenda osv. De bøkene du nevner er nok litt skumle enda. Datteren min er en skikkelig pyse. Hun gråter når jeg leser om skomaker Snild, så hun er nok ikke klar for Katla og tyrannen Kato enda... Jeg gleder meg til vi kan begynne å lese både Roald Dahl og flere Astrid Lingrens bøker.
Ranveig R Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Akkurat Brødrene Løvehjerte ventar vi nok med til skulealder. Men har lest Pippi og Emil osv. for guten vår frå han var ca 4. Lillebror og Knerten, Hakkebakkeskogen, Kardemomme By, Doktor Dyregod, osv har vi og lest. No i sommar (han fylte 5 i går) har vi lest litt Roald Dahl, Den fantastiske Mikkel Rev var midt i blinken, Eddap Liks var og kjekk. SVK var spennande, men det var ein del humor som gjekk han hus forbi. Eg veit ikkje kor gamle ungane dine er, men viss ungane har interressen kan ein fint begynne å lese "ordentlege" bøker sånn +/- 4 år. Egner og Vestly er fine nybegynnerbøker synest eg )
Tokatter_USA Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Nå er det lenge siden jeg har lest Brødrene Løvehjerte, men jeg innbiller meg at den passer best for litt større barn? Konseptet kan være litt vanskelig å forstå for de små. Marikken går sikkert fint. Min datter er 5 1/2, og vi har lest Lotta i Bråkmakergata (med kapitler og få bilder, på norsk) i hvert fall i et år. Den liker og forstår hun. Men den originale Pippi-boken er avansert i språket, så den har ikke slått an, verken på norsk eller engelsk. Og så har vi lest halvannen bok i Det lille huset på prærien-serien. Den er også i kapitler og med svært få bilder. Den leser vi på originalspråket, engelsk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå